Annons:
Etikettbildhantering
Läst 1306 ggr
[Biancalice]
9/29/15, 11:08 PM

EOS 550d krånglar

Har haft min första systemkamera i 5 år, men den är inte använd så mycket som jag skulle velat. Den har krånglat i tid och otid i flera år. Den inbyggda blixten har strejkat många ggr, så jag får ha en säkerhetsnål i kameraväskan för att hjälpa blixten till rätta ibland. Mindre viktigt, men irriterande att gummigreppet lossnade lite väl snabbt och likaså gummit runt det lilla titt-fönstret.

Men nu till det värsta problemet, i somras  på semestern lade kameran av. Den går att starta och göra alla inställningar på mm. Blixten funkar, men sedan tar den helt enkelt inte fotot. Så nu tänkte jag det är dags att lämna in den, om inte det blir alltför dyrt, för då spar jag hellre ihop till en nyare kamera.

Kan ju låta som att jag har varit oförsiktig med kameran. Men nej, den har alltid legat i sin väska när den inte används, aldrig blivit blöt, aldrig tappat eller slagit i den. Gjort uppdateringar mm.

Ni som har haft eller har 550d, är ni nöjda eller har era kameror krånglat?

Annons:
JazzBass
10/1/15, 8:49 AM
#1

Menar du att när du trycker på avtryckaren med blixten aktiverad så avfyras blixten men ingen bild sparas? 

Hör du om spegeln fälls upp som den ska när du tar bild eller är det helt tyst?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Biancalice]
10/1/15, 10:33 AM
#2

Ja, blixten går upp, blixtrar, allt låter precis som när ett kort ska tas. Men det allra sista ljudet när själva fotot ska tas uteblir och inget foto bli taget.

JazzBass
10/1/15, 11:32 AM
#3

Vilket sista ljud, slutarens lilla klick? Oberoende vilket så låter det nog som nåt allvarligare problem om allt är som vanligt men det inte kommer nån bild. Kontakta Canons kundtjänst. Om det lönar sig att reparera eller inte kan jag inte svara på, men jag är tveksam. Arbete är väldigt dyrt, och kameran börjar ha några år på nacken och har sjunkit ganska mycket i värde sedan den var ny.

En sista check bara… visst har du ett fungerande minneskort i kameran?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Biancalice]
10/1/15, 2:56 PM
#4

Ja klickljudet som kommer när själva fotot tas. Jo, jag har misstänkt att det är ett värre problem, så jag är inställd på att spara ihop till en ny kamera.

Ja, jag har två fungerande minneskort. Har provat båda.

[VSK]
10/1/15, 2:59 PM
#5

Låter som det är elektroniken som gett upp. Vild gissning bara.

[Biancalice]
10/1/15, 11:37 PM
#6

Ja kan tänka mig det. Nu testade jag den igen och utan blixt är det nu bara som ett surrande ljud när man trycker på foto knappen. Med blixt är det som innan.

Annons:
[VSK]
10/1/15, 11:40 PM
#7

Surt 😕

MagArne
10/2/15, 7:45 AM
#8

Testa att fälla upp spegeln manuellt via menyerna  för sensorrengöring. Fungerar det? Något missljud?

Läs manualen hur du fäller upp spegeln rör rengöring. Kör utan objektiv så du ser vad som händer med spegeln.

Upp till toppen
Annons: