Annons:
Etikettadobe-photoshop-lightroom-elements
Läst 2660 ggr
michellemimmi
8/30/15, 9:24 AM

Skärpa i Photoshop

Hej!
Jag är nybörjare på det med med Photoshopredigering. Nu undrar jag om man på något sätt kan få mera skärpa på ett foto såhär i efterhand? Jag har googlat lite, och hittat massa olika sätt. Vad tycker just du är enklast och mest givande? :)

Tacksam för svar.
Mvh
Mimmi

Hjärta/Mimmi

Annons:
[Outlawly]
8/30/15, 1:35 PM
#1

Jag brukar gå in på smart skärpa eller använda en sharpen tool

beroende på om hela bilden ska ha skärpa eller bara någon detalj :)

pellepiano
8/30/15, 4:41 PM
#2

( Oskarp Mask ) Unsharp Mask är bra.

michellemimmi
8/30/15, 6:00 PM
#3

#1 , Jag har kört på smart skärpa hittills jag med ! :)

#2, får prova på det där oskarp mask.

Hjärta/Mimmi

Bagtjesen
9/1/15, 10:40 AM
#4

#0 michellemimmi : Det är svårt att lägga till skärpa i efterhand på jpegbilder som är det vanligaste direkt ur en kamera. Kolla om din kamera kan spara i rå-format också så kan det gå bättre.


michellemimmi
9/1/15, 6:09 PM
#5

#4 Jag kan spara raw-filer! Betyder RAW att det är enklare att redigera?

Hjärta/Mimmi

Bagtjesen
9/2/15, 10:46 AM
#6

#5 michellemimmi :

Dt brukar jämföras med hur man förr framkallade själva filmen som ett första steg och att man fick fram ett diapositiv (dia). Men det är så mycket enklare och snabbare - och inget kladd alls…

Tar man hyfsat bra bilder så behöver man bara fixa till det lite lätt och bilden är klar.

Behöver man redigera mycket sedan så är det blir det ju då två steg av redigering. Fördelen är att efter konvertering från RAW så öppnar man t ex i PS och sparar som PSD, och man behåller så mycket mer bildinformation, och rätt utförd så blir den s k 'icke förstörande'. Att redigera i en JPEG är alltid förstörande och det blir värre och värre ju mer du behöver redigera!

RAW: Betyder att det är lättare att få till saker bättre redan från allra första början. Det är mer som kan rättas till och bli bra. Du får kamerans data, bildpunkt för bildpunkt, till en lite kanske mer än dubbelt så stor fil jämfört med din JPG, och kan justera t ex exponering mycket bättre om den skulle bli fel, även skärpa och objektivkorrigeringar kan bli bättre automatiskt. Det går inte att i efterhand återskapa en RAW-fil, den måste skapas direkt i samband med att fotot tas och i kameran. Jag har svårt att sitta uppe p g a skadad rygg, så kan inte skriva så mycket, men du har "camera raw" i Photoshop och i LR, finns också utvärderingsversion av DxO Optics Pro gratis i en månad, samt RawTherapee (helt gratis).

SÅ, med en hyfsat bra tagen bild så är det många gånger bara små korrigeringar av en rå-fil och sparat till TIF, DNG,  PNG et c som behövs. Och då har allt blivit så mycket bättre än JPEG. De andra formaten (ej JPG) behåller så mycket mer detaljer av din bild. Rätt utförd JPG är ok för visning på dator men de andra för t ex förstoringar och utskrifter på papper och kanvas - dina riktigt bra bilder.


Annons:
Upp till toppen
Annons: