Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 918 ggr
pinku
8/29/15, 10:31 AM

Kamerahjälp

Hej! Jag behöver lite hjälp. Jag tänkte köpa en kamera, men vet inte vilken som passar mina behov. Jag är främst intresserad av studiofoto, men vill även ta naturbilder. Framförallt är det närbilder med fokus på detaljer som jag vill ta. Någon som har något tips? Alternativt tips om fotobutiker i Stockholm, där man kan lita på försäljarna. Tack på förhand!

Annons:
Inkanyezi
8/29/15, 10:46 AM
#1

När du nämner närbilder med fokus på detaljer, handlar det lite grann om hur stora de där sakerna är som du nämner som detaljer. En närbild på en häst exempelvis skiljer rätt mycket jämfört med en närbild på en lus. En humla eller en katt ligger någonstans däremellan. Det är alltså inte helt oväsentligt hur stora dina motiv kan vara.

De mest flexibla kamerorna är systemkameror, och det finns flera märken att välja på, och deras tillbehör passar för det mesta inte till något annat märke. Skaffar man ett system, kan det vara värt att tänka över hur det ska användas, så att man får rätt grejer.

Det finns också en typ av kamera som är lite av universalverktyg, ungefär som den schweiziska fickkniven. Den är inte lämplig att stoppa i fickan, och inget av dess verktyg är det allra bästa för någon slags jobb, men de funkar. Kameran som har liknande egenskaper kallas långzoom- eller bridgekamera. Då kan man få jättestort zoomomfång och möjlighet att ta närbilder både på nära håll och på lite längre håll, genom att zoomområdet är så stort. Men jämfört med en systemkamera har den svagheter som väldigt många tröttnar på.

Och om man skaffar en systemkamera, så hänger det på de där detaljerna, hur stora de är, om man behöver ett särskilt objektiv för att fotografera dem. Det finns till alla systemkameror, så det är inte avgörande för märket man väljer. För de extrema närbilderna använder man ett makroobjektiv. Det finns flera olika varianter, med olika brännvidd, och de flesta kan användas på alla avstånd från oändligt till att man får avbildningsskala 1:1 på kamerans sensor, dvs att man kan få med ungefär ett halvt frimärke på bilden. Det finns också objektiv som ger förstoring av motivet.

Men berätta gärna lite mer om vilka närbilder som skulle intressera dig, och då främst precis hur stora föremålen är som du vill avbilda.

pinku
8/29/15, 1:04 PM
#2

Tack för svar! Jag hade tänkt mig en systemkamera, och kanske olika objektiv till olika tillfällen. Men generellt är jag intresserad av att fota porträtt av både djur och människor, men inte så små som humlor. Både katt och häst är aktuellt, storleksmässigt.

Inkanyezi
8/29/15, 1:27 PM
#3

Vilken systemkamera som helst med normalzoom duger för både katter och hästar, så länge man kan vara på lagom avstånd. Det betyder att om du är längre bort än omkring fem meter från hästen blir det inga närbilder, men du kan utan vidare ta porträtt av katten på omkring en halv meters håll.

Om du vill fotografera på hästhoppning, där du inte kan gå in och vara nära, så behöver du ett längre objektiv än det som brukar följa med. Samma gäller så klart alla andra sorters tävlingar eller uppvisningar där man måste hålla sig långt ifrån och inte får gå in så att man riskerar att störa.

Så valet av kamera är nog egentligen helt fritt. Alla kan ge bra resultat, och det finns egentligen inte någon som utmärker sig för att vara vare sig särskilt bra eller särskilt dålig. Däremot kan mycket hänga på vilket objektiv du väljer för respektive ändamål.

Däremot om du fotograferar dina nära bekanta när de håller på med dressyr eller övar på att hoppa, och du kan vara på närmre håll, kan du få väldigt bra bilder om du vågar vara tillräckligt nära. Se bara till att du inte placerar dig så att du kan bli träffad av hästen eller delar av ett rivet hinder.

Det finns också objektiv som har större zoomomfång, så att man kan använda också på lite större avstånd än det som brukar följa med en systemkamera, men som ändå har lika mycket vidvinkel. Det är inte så vanligt att den sortens objektiv brukar följa med i paket när man köper en systemkamera.

Men för att börja är det bra att köpa kamera med normalzoom, eftersom man ändå lär behöva det objektivet och man får det mycket billigt när man köper det i paket tillsammans med kamerahuset. Jag skulle rekommendera att du börjar med en systemkamera vilken som helst med ett normalzoomobjektiv, och att du sedan, när du upptäcker att den inte räcker till för det du vill göra, att du kompletterar med det som kan behövas.

pinku
8/31/15, 6:29 AM
#4

Tusen tack för hjälpen! Nu känns det som om jag kan börja, och komplettera med objektiv eftersom behov uppstår.

Upp till toppen
Annons: