Annons:
Etikettomsajten-ifokus
Läst 1962 ggr
Aquila-e
2015-07-28 17:02

Hade sönder mitt objektiv

Så hände det som många fasar för, tappade min älskade nikon d7000 kamera på klinkers, eller rättare sagt remmen till kameraväskan gick av så kameran drattade ner i golvet. Min 18-105mm objektiv var fäst i kameran och då den har plast gängor (idiot nikon) knäcktes dem rakt av så nu kan inte objektivet fästas längre men annars funkar den. Det är de enda objektivet jag använder när jag fotar utomhus så nu är jag utan objektiv :(

En ny 18-105mm kostar ca 2300kr

Vet inte vilket alternativ som är bäst nu.

1- Att betala självrisken på 1500 kr och köpa ett nytt 18-105mm?

2-Att köpa ny bajonettfattning och försöka laga objektivet?

3-Hitta ett bättre och billigare zoomobjektiv? Men verkar inte finnas bättre objektiv som kostar högst 1000. Försöker hitta begagnat men även där är det dyrt :/

Annons:
VildaVittra
2015-07-28 17:12
#1

Jag skulle börja med att försöka laga det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[VSK]
2015-07-28 17:32
#2

Skulle tro att det billigaste och bästa alternativet är att köpa ett nytt objektiv. Kan aldrig tänka mig att autofokus och skärpa samt linserna sitter som de skall efter en sån åktur. Men jag kan ju ha fel.

Aquila-e
2015-07-28 19:04
#3

Tack för svar

#1 Jo jag beställde en ny ring nyss, får se om jag vågar testa att byta själv. Tänk om något går snett?  Fast jag har tittat på flera youtube videor och det ser inte såå svårt ut

#2  Nejdå linsen funkar fortfarande utmärkt! Det är enbart 2 gängor som är av så det går att knäppa på linsen och att fota med den men man får hålla kvar linsen med ena handen då de andra 2 gängorna är av och det blir glapp på ena sidan. Men annars är själva linsen oskadd. Hatar hur nikon snålat så här och tillverkad en så stor lins med enbart 3 plastgängor som ska hålla upp linsen :/

MagArne
2015-07-28 19:39
#4

Jag har bytt bajonettringen på ett 18-105mm med hjälp av guider på Youtube.
Lite småpillrigt men inte omöjligt och klart värt ett försök innan det kasseras. Kostade mig 40kr på eBay
https://www.youtube.com/watch?v=tOcKMVtBRm4
https://www.youtube.com/watch?v=X7YaUdFBZZ0

Upp till toppen
Annons: