Annons:
Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 1499 ggr
[Zhikorina]
2015-07-03 18:48

Vattendrag i nordvästra Sthlm?

Hej!

Jag söker ett bra vattendrag, bäck eller kanske till och med en fors i närheten av Järfälla? Någon som vet om det finns något bra?

Vill öva på att fotografera rörligt vatten! :)

Med vänlig hälsning, Zhikorina

Annons:
VildaVittra
2015-07-03 18:55
#1

En fors är nog svårt att hitta i Sthlm, du har Igelbäcken på Järvafältet men de delar jag sett flyter fram lugnt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Zhikorina]
2015-07-03 19:20
#2

Har hittat en fors i Tyresö (nu när jag googlat lite) som heter Nyfors. Inte i närheten här men får nog ta och åka dit då den verkar väldigt fin och bra. :)

Inkanyezi
2015-07-03 21:02
#3

Jo Nyfors är fint, men kanske inte så mycket fors vid den här tiden på året. Jag rekommenderar att åka dit i snösmältningen, kanske inte bara för att få forsande vatten, utan också för att se strömstaren.
http://foto.ifokus.se/discussions/51325abdd3b4fd2ae00004bc-vatten-is

[Zhikorina]
2015-07-03 21:07
#4

#3 Ok, vad synd att det inte forsar så mycket där nu! :( Du har inget annat tips på bra vattendrag i Stockholmsområdet? :)

VildaVittra
2015-07-03 21:11
#5

#4 Norrtäljeån "forsar" året runt. Men ska det bara vara vatten som rör på sig finns det ju fler möjligheter som laxtrappan på Aquaria och fontäner.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Inkanyezi
2015-07-03 22:46
#6

Eftersom jag har rört mig i södra delarna av staden mer än de norra, vet jag en hel del ställen, men inget som är väldigt lättillgängligt. De flesta ligger så långt bort att man kanske behöver bil och ändå måste vandra en bit. Nyfors är ett av de få ställen man når enkelt med SL-buss.

Och är det bara strömmande vatten du ska ta, så går det nog nu också. Sjösystemet som avvattnas via Nyfors är väldigt stort, och det finns strömmande vatten på sommaren också, men forsen är inte lika våldsam som i snösmältningen.

Det har varit en del byggnader där, och vattnet rinner numera över en del fundament och lite i kringelikrokar, så det går nog att hitta bra vinklar för att få strömmande vatten, beroende på hur mycket vatten som för tillfället rinner. Det har ju varit en del regn de senaste veckorna, så jag tror nog att det kan vara värt en tur till Nyfors.

Annons:
VildaVittra
2015-07-03 23:02
#7

Kom att tänka på att det finns ju ett litet vattenfall i Södertälje. https://www.flickr.com/photos/drpeel/4655623968

Det ligger här (om jag lyckas pinna det). http://kartor.eniro.se/m/jeixf

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Zhikorina]
2015-07-04 08:03
#8

#6 och #7 Tack för era svar, ska nog testa Nyfors :)

[Zhikorina]
2015-07-04 21:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Blev helt ok bilder idag ändå! Är supernöjd och det var bra vattendrag i forsen! :D

Upp till toppen
Annons: