Annons:
Etikettövrigt
Läst 1014 ggr
[Smultronet Ella]
7/1/15, 9:10 PM

Min kamera stänger av sig och får dålig skärpa

Hej hallå! Jag köpte en kamera i april 2015, men fick nästan direkt problem med att den stängde av sig ca. 1 minut efter att jag börjat filma. Jag använder nästan bara kameran för att filma videos, vilket tar mig till nästa problem. Det står att videon är i 1080 pixels, men har samma skärpa som en 360 pixels video.  Det är riktigt dålig kvalité på videon vilket är lite tråkigt. Om jag står bakom kameran och ställer in fokus så klarar den inte att fokusera på mig, även om jag står precis vid den vita lilla fyrkanten på skärmen. Ljuset är det ej fel på heller, så fattar inte vad det är som gör att den inte klarart.

Jag har en Canon eos 1200 d.

Annons:
[VSK]
7/1/15, 9:26 PM
#1

Kanske det är för slött minneskort så det inte hänger med att lagra allt?

Prova uppdatera kamerans firmware om inte annat. Se till att ha fulladdat batteri bara före.

[SirKnasen]
7/1/15, 9:37 PM
#2

Vad har du för minneskort som sagt?

Förstår inte riktigt vad du menar men 1200D saknar ju kontinuerlig autofokus vid videoinspelning så om du fokuserar på en punkt 50m bort och sätter igång filminspelning och du sen ställer dig 2m framför kameran så är det klart du blir suddig då fokuspunken ligger 48m bakom dig.

Inkanyezi
7/1/15, 10:33 PM
#3

Kameran spelar in med ganska hög Upplösning, så den kräver ett snabbt minneskort för att du ska kunna ta längre videosekvenser. Om ditt kort är för långsamt, kommer kameran att stoppa inspelningen när bufferten är full.

Jag vet inte om det finns någon låg kvalité du kan ställa in, men eftersom du har problemet att den stoppar är det troligt att du spelar in med 1920x1080, och det är väldigt mycket högre kvalité än VGA. Om det vore så låg videokvalité som du säger, skulle vilket minneskort som helst klara det.

Så det är mycket troligt att det är ditt minneskort som är problemet, och eftersom minneskort är ganska billiga, kan det löna sig att skaffa ett nytt. Ta i så fall ett med klass tio, vilket visas med ett C som det står 10 inuti på etiketten. 

Kameran ställer bara in skärpan en gång när man tar video, så om man behöver ställa om skärpan medan man filmar, så gör man det manuellt. Man ställer alltså in objektivet på att fokuseras manuellt när man tar video, och då kan man använda avståndsskalan på objektivet för att ställa in.

MagArne
7/3/15, 8:34 AM
#4

Går det bra att filma om du ställer in den på 720 istället för 1080?

Ibland är de billigaste klass 10 kort för långsamma för att spela in full HD. 
Välj något av de lite finare och extra snabba korten för att vara på den säkra sidan.

Samsung tycks ha snabba prisvärda kort som kan skriva i 80MB/s
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2640894

[VSK]
7/3/15, 8:45 AM
#5

Klass 10 betyder enbart minst 10 MB/s. Och det räcker inte för nåt 1080P i högsta kvalitet (beroende på vilken bandbredd kameran kan spela in med).

Alla hyfsat nya kameror spelar nog in med minst 20-25 MB/s med högsta kvalitet i 1080P.

Så det är minst det kort som #4 länkar till som gäller för att veta att kortet verkligen klarar av sin uppgift korrekt.

[Smultronet Ella]
7/3/15, 12:42 PM
#6

Hur ställer man in den på 720 pixlar?

Är väldigt ny på detta med systemkameror

Annons:
Inkanyezi
7/3/15, 1:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Man gör inställningen i menyn:

Upp till toppen
Annons: