Annons:
Etikettövrigt
Läst 845 ggr
[norrpojk65]
6/26/15, 11:54 PM

Lagring av bilder

Backup på bilder tar jag på två olika medier, en extern hårddisk och ett usb minne. Lagrar bilderna i RAW-format. Hur lagrar ni era bilder? JPG, RAW eller något annat ? Vad rekommendera ni att lagra bilderna i för format.

Annons:
Florrpan
6/27/15, 2:52 AM
#1

Jag har alla bilder i RAW, ser ingen BRA anledning att inte göra det förutom att spara plats. Men en bra bild vill man verkligen inte ha i JPG skulle jag säga.

Har en extern hårddisk jag sparar alla mina RAW i intervaller. ca 200GB just nu tror jag

[norrpojk65]
6/27/15, 6:43 PM
#2

Med tanke på hur billigt det är med lagringsutrymme så finns det ju ingen anledning att spara i annat än RAW, ja och sedan vill man ju som du säger ha en bra bild i RAW.  Funderar på om ett USB minne/hårdisk är säkrare att lagra på då det inte är någon mekanik som arbetar.  Hur kommer det att se ut i framtiden då man vill återskapa kort man lagrat för säg 30 år sedan?

Florrpan
6/27/15, 8:19 PM
#3

2# SSD hårddiskar har ju inget mekaniskt, och med t.ex Intels MLC styrkort så bör dom hålla ca 60år.

Vet inte hur det ser ut om dom bara ligger och dammar i flera år, men det borde fungera.

MagArne
6/28/15, 7:17 AM
#4

Jag gör automatisk backup på mitt Aperturebibliotek 1ggr/timme (om ändringar skett) till två mekaniska hårddiskar. Ibland blir det en manuell kopia till en tredje hårddisk innan jag ska göra stora ändringar eller upplever problem. Själva biblioteket är ca 120GB stort och körs från en SSD. Jag lagrar också RAW

perk
6/28/15, 6:41 PM
#5

Hur gör man automatisk backup☺️har två externa diskar jag sparar bilderna i.

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

MagArne
6/28/15, 8:01 PM
#6

#5 Jag låter Time Machine i OS X göra backup på hela min dator inkl Aperturebiblioteket. När man väljer att göra backup till flera hårddiskar kör den till varannan hårddisk.

Annons:
Upp till toppen
Annons: