Annons:
Etikettövrigt
Läst 2212 ggr
[Wraith]
6/20/15, 7:41 PM

Hur åldras ett objektiv?

På vilket sätt kan man se att ett objektiv åldras? Blir det sämre med tiden, tex skärpan, färgen, ljuset osv och hur mycket kan man anklaga kameran?

Har en Nikon D 80 med några år på nacken och jag tycker bilderna har blivit sämre de senaste året. Dvs skärpan är inte som det var i början med objektivet. Objektivet är lika gammal som kameran.

Så jag är i planen på att investera nytt, men jag är lite osäker på om jag även ska köpa ny kamera, eller om det räcker att köpa objektiv? Har bara detta objektiv så jag kan inte testa några andra heller tyvärr.

Det är kanske smartast att investera ny systemkamera + objektiv, D80 var ju en av de bästa då men knappast idag. Men om själva kameran fortfarande kan leverera skarpa fina bilder med annat objektiv så är jag öppen för det förslaget.

Annons:
Inkanyezi
6/20/15, 8:08 PM
#1

Nej, objektiv åldras inte nämnvärt, eller åtminstone inte så att de får sämre skärpa. Objektiv som är mycket gamla och som har förvarats olämpligt kan få beläggning som sänker kontrasten, men på några år finns inte en chans att ditt objektiv skulle kunna åldras så att skärpan blir sämre.

Däremot kan det ha blivit fel på det, och det är främst två saker som kan bli sämre på moderna objektiv. Det ena är stabiliseringen, och det andra autofokus. Fel i autofokus kan också ligga i kamerahuset, då det är ett samspel mellan objektiv och kamera. Och om stabiliseringen inte fungerar som den ska, så blir det sämre skärpa.

Men det kan också vara så att man ser mer kritiskt på skärpan när man är mer van och att man ställer högre krav. Ett mycket stort antal DSLR-kameror som säljs har inte kalibrerats optimalt för att ge bästa skärpa, utan de brukar i regel bara ge skärpa inom skärpedjupet där fokuspunkterna markeras. När jag har tittat på skärpan på olika DSLR-kameror är det ungefär en av tre som har skärpan nära rätt, medan de två andra fokuserar en bit bortom eller en bit hitom, men inte värre än att det blir inom skärpedjupet vid f/5,6.

Om man vill ha skärpan kritiskt rätt med DSLR som har sensorn för skärpa någonstans i spegelhuset, bör den kalibreras, och kalibreringen kan driva med tiden, så att man behöver kalibrera om. Det kan vara problemet som du upplever med ditt objektiv. Objektivet kanske fungerar helt felfritt och har möjlighet att teckna skarpt, men AF kan tänkas missa genom att det inte är kalibrerat. 

Om du gör ett skärpeprov med kameran och det objektivet lär du se om fokus hamnar rätt. Det finns flera anvisningar på nätet om hur man kan göra, sök efter focus test chart.

[Wraith]
6/21/15, 11:19 PM
#2

Aha är det så det är, tackar för ditt svar :)

Har kollat lite på focus shart test, har inte gjort något ännu dock. Har inte hunnit läsa på så mycket än, men det ser ut som om man själv inte kan AF kalibrera D80 med objektiv? Om man måste skicka inte kameran + objektiv så är det kanske klokast att köpa nytt. Har letat i menyerna på kameran, men inte hittat iaf.

Men är D80 annars en bra kamera att behålla även om den har några år på nacken? Kanske satsa på ett nytt objektiv helt enkelt i första hand. Jag fotar mycket actionbilder, så rörelseskärpa är jätte viktigt för mig. Men ja skärpa är ju viktig i nästan all fotografering. Men jag ser ju att de senaste bilderna inte alls levererar som tidigare och jag tror inte att jag har ändrat mitt sätt att fota. Jag får aldrig de där kristallklara bilderna längre, ser ok ut i kameran, men när jag laddar ner dem så är det suddigt. Ibland kan man rädda bilden med redigering, men då ska man ha tur.

Inkanyezi
6/21/15, 11:55 PM
#3

D80 är en bra kamera, men det finns ju nya som är bättre. Om bilderna dög förr, ska de väl göra det nu med, men nyare kameror har främst bättre förmåga att ta i svagare ljus, eftersom de nya klarar att man höjer ISO mer.

Du behöver egentligen inte något testblad för att kolla att skärpan hamnar rätt, men för att veta om det är AF som missar måste du ta på största öppning på objektivet och låta den fokusera på någonting som är lätt att fokusera mot, och ta mot en sned yta där man kan se precis var skärpan hamnar.

Man kan exempelvis ställa en burk på en grusgång och sätta fokuspunkten på burken, ta med läget A och full öppning på objektivet och se om gruset blir skarpt precis där burken står eller om skärpan hamnar längre bort eller närmre.

Att objektivets skärpa skulle bli sämre händer inte om det inte har blivit fel på det, exempelvis om man tappar det i backen så att saker inuti går sönder. Men dess AF-funktion kan med tiden ändra sig, och det kan bli trögare av ålder, alltså mekaniskt.

När man fokustestar tar man flera bilder, och helst med olika avstånd. Man kan också prova om det är lika när man har zoomat ut eller när man zoomar in. Om objektivet går trögt, kan man också testa att omfokuseringen går lika från långt till kort håll eller tvärtom. Alltså att man siktar på någonting långt bort och halvtrycker på knappen och sedan fokuserar på det man testar mot, och att man sedan låter kameran fokusera på nära håll innan man igen riktar den mot det man testar emot.

[VSK]
6/22/15, 7:02 AM
#4

#0

Objektiv kan mögla inuti om man har otätat, samt det kan börja läcka olja från lamellerna. Men det gäller nog bra gamla objektiv i snitt, eller mkt ovarsam behandling.

Gällandes att justera fokus så är det som nämnts största bländare som gäller för att kunna se bättre, samt 5-10 ggr objektivets valbar brännvidd i avstånd från kamerasensorn till objektet man fotar för att finjustera skärpan (om sådant finns i kamerahuset vill säga). Tex har du ett 50 mm 1.8, så blir avståndet 2500 - 5000 mm.

Det är vad jag snappat upp på diverse forum och sidor iaf.

Inkanyezi
6/22/15, 7:58 AM
#5

Oj, vi kanske skulle ta en genomgång av enklare aritmetik. Jag brukar ge läxhjälp på sånt för att förstärka kassan …

Nej, någon olja på lamellerna ska inte finnas, så om det finns så har någonting gått väldigt snett.

Avstånden som man kollar AF på bör varieras. Visst kan det vara bra att kolla på omkring en halv meters håll, och på fem meter också. Allra helst vill man väl att AF ska ställa rätt på sådana avstånd man brukar fotografera, så man provar både nära och längre bort.

Största öppning är lägst siffra, så på ett objektiv som har 5,6 som största öppning ställer man in på den när man provar. Om man har ett ljusstarkare, så väljer man så klart ett ännu lägre tal, det lägsta värdet för bländartalet.

Det kan vara bra att posta en bild med den dåliga skärpa och kontrast som du tycker dig se nu, och kanske en äldre som är bättre, för att kunna bedöma vad det kan handla om.

ru4real
7/6/15, 6:53 PM
#6

Kan ju bara inflika att jag köpte ett begagnat 50mm 1.8 nikkor manuellt. Det objektivet (den serien slutar tillverkas runt 82) och det är ett av mina favoriter. Skarpt och ljusstarkt. Så nej. Om objektiv behandlas m kärlek ger de kärlek tillbaka. :)

Annons:
Kameratrollet
9/13/15, 10:13 PM
Upp till toppen
Annons: