Annons:
Etikettövrigt
Läst 2522 ggr
Spectabile
2015-05-12 19:40

Barn-bilder på sociala medier

Det har tidigare diskuterats om det är lämpligt att lägga ut foton på andras barn på nätet, gruppbilder osv . Nu reagerar barn själva på att deras egna föräldrar lägger ut bilder.  Bris anser att barnen ska bli tillfrågade om de är tillräckligt stora. Kamratposten har gjort en undersökning bland sina unga läsare. Själv tycker jag  man ska visa barnen respekt och inte lägga ut bilder i tid och otid.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/foraldrar-lagger-ut-barnbilder-utan-lov

Annons:
[Outlawly]
2015-05-12 20:58
#1

Jag tycker att det är rimligt att när barnen är stora nog för att bestämma själva om de vill finnas på nätet, så får man lägga ut bilder. Annars kanske en bebisbild (att nu är bebisen född) sen kan man visa resten för familjen privat.

Martin
2015-05-12 23:02
#2

Är själv mycket restriktiv med att lägga ut bilden på mina familjemedlemmar inkl min dotter, oavsett situation.

Dock är det - förutsatt att det inte är kränkande fotografering eller annan lagstiftning som är aktuell - och att man har rättigheter till bilden osv - upp till varje fotograf att lägga upp bilder oavsett vem som är på dem.

Sunt förnuft får råda tycker jag - och jag skulle absolut respektera min dotter om hon inte önskade finnas på nätet.

mvh Martin

MelodyX
2015-05-15 19:52
#3

Jag lägger ut en hel del bilder på mina barn. Även om jag ju äldre de blivit är lite mer restriktiv med att välja riktigt bra bilder och numer lägger ut mycket baksidor och sådant så man inte ser riktigt hur de ser ut. Sociala medier blir större och större och jag vet inte vad det är man vill skydda dem mot? Samtidigt ska man givetvis fråga om de är så pass gamla (det är inte mina ännu). Andras barn lägger jag däremot inte ut utan att fråga då jag vet att det finns föräldrar som inte vill ha sina barn ute på facebook till exempel. Mina ungar är dock linslusar så jag tror de kommer skaffa facebook så fort de blir gamla nog själva, tack och lov är det ett bra tag tills dess ;-)

Spectabile
2016-05-09 20:17
#4

Detta är visserligen franska lagar, men väl värt att tänka på

http://m3.idg.se/2.1022/1.657867/snart-kan-dina-barn-stamma-dig-for-att-du-lagt-upp-bilder-pa-dem

Mysisa
2016-05-12 12:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Vill jag lägga upp bilder på mina barn så frågar jag oftast först. Dom har börjat ta förgivet att jag vill lägga upp bilderna så om jag inte gör det och dom kommer på mig så blir dom besvikna.
Som tur är har minsta ungarna varken facebook eller instagram så det är sällan jag blir påkommen :P Är enbart om dom frågar moster eller någon annan om dom sett bilden
Äldsta vill aldrig att jag lägger ut bilder på henne så det respekterar jag även om det ibland händer att jag får kanon bilder på henne också.

Kom och tänka på en sak. Bör barnen tillfrågas även på de bilder man inte kan identifiera barnet? Som tex den här bilden eller bilder bakifrån eller bilder från sidan där barnet lutar sig frammåt och håret hamnar över ansiktet.
(jag har frågat och får lägga ut bilden)

minavitas.wix.com/kennel

Spectabile
2016-05-12 19:30
#6

#5 Enligt mig är det självklart att du kan lägga ut bilder som den ovan och liknande 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: