Annons:
Etikettkritik-hård
Läst 1796 ggr
Moalinn
2015-05-01 21:16

(H) Blommor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Våren är här sen någon månad (månader?) tillbaka men som vanligt är jag alltid ute i sista sekund. Skulle iallafall vilja ha lite kritik på de här bilderna. Det var trots allt 6 månader sedan jag fotograferade "seriöst" i den svenska naturen så är lite ringrostig, så att säga 🙂

All kritik uppskattas!

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Moalinn
2015-05-01 21:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Och här är en vitsippa!

Rekommenderar att ni trycker upp bilderna i större storlek.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Huygens
2015-05-23 22:50
#2

I #0 tycker jag att det vita ljuset till höger gör att bilden inte använder hela sitt utrymme. Området försvinner.

#1, verkat inte blomman till höger tappa fokus på kronbladen som är längst bort? Och själva skuggan på blomman är ojämn, blir väldigt ljust till vänster.

Bagtjesen
2015-05-25 19:53
#3

#0 riktigt fint utförd, och från en bra idé, men  håller med #2 Huygens  att det blir mycket luft t h, med mitt eget tillägg att det är mycket luft under också. Men funderar på om beskärning fungerar? Tar man bort nedtill och till höger kommer den långa utsträckningen mot höger att hamna väldigt centralt i höjdled. och täcka stor del av bredden. Men jag själv skulle göra ett försök.

/Bägtjesen


ru4real
2015-05-29 17:44
#4

Ngt jag lärt på en fotoutbildning en gång i tiden, är att man alltid (så långt det bara är möjligt) skall ha täckning i både ljusa och mörka partier. Dvs det fick aldrig bli pappersvitt. För mig är denna typ av high-key bilder jobbiga att titta på, för mycket som är utfrätt i bilden. Kompositionen är intressant dock. Den andra har oxå lite för många via partier i sig. Jag upplever den som ganska orolig. Ögat dras till alla vita/ljusa delar samtidigt.

Moalinn
2015-05-30 00:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#5

Tack för kritiken!

Jag brukar gå utanför ramarna när jag fotograferar vilket gör att jag samtidigt tar risker och gör något som kanske inte uppskattas av andra mer än mig själv. Samtidigt måste man experimentera och lära sig av sina misstag ;) Men jag förstår absolut hur ni tänker även om jag själv inte kanske håller med.

#1 Fokuset ligger i mitten av blomman, precis där jag ville ha den för att få med detaljerna och inte en tråkig bild på hela blomman. Vissa tycker om kort skärpedjup, andra inte! :)

Men jag beskar båda bilderna, ganska kraftigt. Tycker eventuellt att den första blev bättre men jag tror jag beskar lite väl mycket. Placeringen blev helt fel för ögat. Den andra bilden tycker jag inte om beskuren alls men vet inte om det blev bättre i och med det som #4 skrev att den kändes lite orolig med alla dessa ljusa punkter?

Slänger upp dem i ett bildspel. Jag tog bilderna här från iFokus så kvalitén är väldigt dålig.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Upp till toppen
Annons: