Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 451 ggr
Evaline
2015-04-28 00:21

Vilken kompaktkamera?

Jag är ute efter en kompakt kamera alt. kompakt systemkamera i prisklassen 2000-3900kr. Den skall ta bra bilder på håll, och gärna under lite sämre ljusförhållanden då jag ska ha med den på mässor och konvent och andra resor osv!

Har tittat både på Panasonic Lumix TZ60 och Panasonic Lumix LF1, och några andra modeller (Sony Cyber-Shot HX50V, Canon's Powershot serie osv), men blir inte alls klokare.

Finns det någon här som har testat en eller flera av dessa, eller bara kan ge mig ett råd? Har ganska mycket fotoerfarenhet, men när det gäller kompaktkameror så kan det ju gå lite hur som helst…

Tack på förhand!!

Annons:
Jalking
2015-04-28 08:29
#1

TZ60 har jag erfarenhet av. Mycket smidig att hantera, allt lättårkomligt. Känns som en "riktig kamera". MEN… bilderna blir sällan bra. Oftast brusiga eller mycket brusiga, speciellt i dåligt ljus. Både älskar och hattar den kameran, men skulle nog inte köpa den igen. Skulle satsa på en med större sensor och kanske lite mera måttlig zoom eller ännu hellre en liten systemkamera.

Inkanyezi
2015-04-28 11:21
#2

Tulipanaros alltså. Visst vore det kul om man kunde bryta naturlagarna, och många har försökt, men hittills har ingen lyckats.

En kompaktkamera har i regel en liten sensor, vilket också innebär att objektiven har kort brännvidd jämfört med motsvarande för kameror med större sensor. Det är själva grundbulten, som gör att de kan göras små, så att man kan få ner dem i en ficka eller i en liten plånboksväska.

Det finns kompakta kameror med större sensor och bättre förmåga att ta in ljus, men de är inte lika små, och priset är rätt mycket högre. Här har du ju satt en budget, som egentligen inte räcker till mer än de billigare kompaktkamerorna.

Man brukar säga att av tre önskade egenskaper kan ofta två uppfyllas, och det är bara att välja vilka två. Här har du önskat dig egenskaper som bara kan uppfyllas högst två, men åtminstone en av dem kan bara uppfyllas ensam, den om att ta i svagare ljus.

Däremot kan du få en kompakt som både kan användas på längre håll, gå ner i fickan eller handväskan, och som inte kostar mer än ett par tusen. Vilken du ska välja av möjliga proponenter är upp till dig. Den som jag skulle föredra är svår att hitta i handeln, men man kan köpa den på nätet utan problem.

Skälet till att jag skulle tänka mig Samsung WB350 är att den utöver att vara en vanlig kompakt har extra allt, och framför allt konnektivitet. Den kameran kan köras från en smart telefon, surfplatta eller dator. Den har mycket lång zoom, och den kan skicka sina bilder direkt till datorn eller en NAS för att backas upp, ja till och med direkt till webben, om man vill ha bilder på sin blogg eller i ett forum. Och när man kör den från telefonen eller plattan, så ser man sökarbilden där, till och med från ganska långt håll. Man kan rigga den invid fågelbordet och ta närbilder på mesarna. 

Men när det kommer till svagt ljus har den precis samma svaghet som alla andra kompakta kameror. Exponeringstiderna blir långa om man inte godtar väldigt brusiga och inte alls särskilt vältecknade bilder. Men eftersom den har möjlighet att ställa allting som man vill ha det, kan man välja om man vill ha brusiga bilder med kortare slutartid eller bättre teckning och färger, men lång tid, som kan ge rörelseoskärpa.

Och som sagt, du kan få mycket zoom och lågt pris, men du kan inte få en sensor med hög känslighet i en liten kamera om du inte offrar zoomen, och priset blir skyhögt över din budget.

JazzBass
2015-04-28 13:16
#3

Som Inkanyezi säger är det svårt att få allt man vill, om priset också är viktigt. Men det finns ett antal kameror med så kallad 1" sensor som jag tror kunde vara en bra kompromiss för dig. (Försök dig inte på att luska ut hur 1", en tum, kan betyda en yta på ca 9x13mm, men det gör det i alla fall). De flesta kompaktkameror har över hälften mindre sensor än det, med proportionellt sämre bildkvalitet, speciellt på högre isotal.

En sådan kamera är Sony RX100. Det har kommit två nya versioner av den, som är bättre än den första, men också den första säljs fortfarande åtminstone av Cyberphoto, till ett pris som ryms i din budget. Vidare, om du kan tänka dig en liten systemkamera, så är Nikons 1-system byggt runt en 1" sensor. Jag har en sån som jag är rätt nöjd med, som komplement till min huvudkamera, en Nikon D700 fullformat-DSLR. Kvaliteten som den levererar räcker väldigt långt. Dessa brukar ibland gå att hitta väldigt förmånligt, men du kanske gör bäst i att titta på begagnatmarknaden. Tyvärr är normalzoomarna till kameran bara 3x, och de längre zoomar som finns är inte speciellt små längre.

Eftersom du vill ha prestanda i lite sämre ljus, rekommenderar jag att du ska skaffa en med så stor sensor som möjligt. Arean är helt avgörande för bildkvaliteten när man går upp på lite högre isotal. Här är några vanliga sensorstorlekar så du kan:

  • Fullformat/småbild: 24x36mm sensor

  • aps-c: ca 15x23mm beroende på tillverkare

  • micro 4/3: ca 13 x 17 mm

  • 1": ca 9 x 13 mm

  • 1/1,7": 5,7 x 7,6 mm

  • 1/2,3": 4,6 x 6,2 mm

En annan sak du bör ha koll på är största bländartalet, som så gott som alltid står utskrivet på objektivet. Det bestämmer hur mycket ljus kamerans objektiv kan släppa in som mest per tidsenhet, alltså hur stor bländare man kan ställa in fysiskt med kameran. Hälften mindre siffra betyder dubbelt större bländarhål och fyra gånger mer ljus på samma tid, så det är stor skillnad på en kamera med bländarspecifikationerna f/3,5-5,6 (som många vanliga billiga kompakter liksom kitzoomar till systemkameror) och t.ex. f/1,8-2,5, som kompakten Olympus XZ-2. Det första talet gäller för objektivet fullt utzoomat (vidvinkelläget), det andra fullt inzoomat (teleläget).

Hoppas den här informationen hjälper dig lite att göra ett upplyst kameraval. Lycka till!🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Evaline
2015-04-29 01:27
#4

Tack för hjälpen, dock känner jag mig inte smartare när det kommer till just kompaktkameror.

Jag är som sagt inte en nybörjare på foto, har studerat det i fyra år både på gymnasie- och eftergymnasial nivå. Har en systemkamera redan, men letar efter något som är enklare att släpa på när man reser och vill kunna stoppa kameran i handväskan och inte bära runt på något som både är jäkligt värdefullt och tungt och otympligt. Som jag sa i mitt första inlägg så  har jag fotoerfarenhet, men tack för lektionen ändå (?) #3.

Har varit på både en fotoaffär och en vanlig elektronikaffär. Blev lustigt nog rekommenderad båda kamerorna jag nämnde först i mitt inlägg. Vilket inte alls hjälper haha.

JazzBass
2015-04-29 09:41
#5

Okej, jag missade helt att du inte var nybörjare, men på vilket vis blev du inte smartare av mitt inlägg? Jag pekar på två saker som är viktiga för bildkvaliteten: Sensorarean och maxbländaren. Dessa två styr hur bra kvalitet du kan förvänta dig, och borde kunna hjälpa dig att hitta rätt rätt i kameradjungeln, åtminstone vad gäller bildkvaliteten.

TZ60 har en sensor med storleken 1/2,3" och maxbländare f/3,3-6,4, alltså inte ett dugg bättre än de billigaste kompakterna. Minimal sensor+blygsam bländare gör att den borde ratas omgående om bildkvaliteten, speciellt på högre isotal än basiso, är av intresse. 30x zoom får man inte "gratis", så att säga. #1 Det blir att använda blixt på varenda inomhusbild om man inte vill få bilder som snarast liknar havregrynsgröt av allt brus.

Den andra kameran, LF1, har en 50% större sensor, bländare f/2-5,9, och en mer moderat (7x) zoom. Det här borde göra att kameran presterar ungefär 50% bättre på höjda isotal. Inte jättestor skillnad, men troligtvis märkbar. Utöver det släpper den ytterligare in knappa fyra gånger mer ljus i vidvinkelläget, vilket borde göra den till ett klart attraktivare val. I teleläget är skillnaden inte lika stor.

För att ännu betona sensorareans betydelse, har jag räknat ut arean på sensorstorlekarna jag listade ovan, se nedan. Bildkvaliteten är direkt beroende av mängden ljus man fångar, och dubbelt större sensorarea betyder ungefär dubbelt mer ljus in i kameran och därmed ungefär dubbelt bättre prestanda på högre iso. 

  • Fullformat/småbild: 24x36mm sensor, 864mm²

  • aps-c: ca 15x23mm beroende på tillverkare, 345mm²

  • micro 4/3: ca 13 x 17 mm, 221mm²

  • 1": ca 9 x 13 mm, 117mm²

  • 1/1,7": 5,7 x 7,6 mm, 43mm²

  • 1/2,3": 4,6 x 6,2 mm, 28mm²

Som du märker är skillnaden i area väldigt stor. Det finns flera kameror med 1" sensor som är ganska små och nätta, och bildkvaliteten är solklart bättre än de flesta kompakter (se t.ex. den här bilden). Tyvärr ligger många över din budget, men det finns ju t.ex. RX100 som jag redan nämnde. Dessutom finns den rätt intressanta och unika kameran QX100 från Sony, som ganska långt påminner om RX100 men ser ut som ett objektiv. Denkameran styr man med en smartphone, så om du har en sån så kunde den vara ett mycket bra val om storleken är av betydelse. Ryms nog i vilken handväska som helst eller lite större ficka. Den har inte jättestort zoomomfång, men motsvarar mitt 28-105 som jag har till min fullformats-systemkamera, och jag tycker det räcker bra till det allra mesta. Maxbländaren är  f/1,8-4,9. Inte fy skam det heller. Förstahandsvalet för dig kanske?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: