Annons:
Etikettmjukvara
Läst 2081 ggr
JazzBass
4/23/15, 12:56 PM

Nya Lightroom 6 och CC

Hej,

Tänkte upplysa om att Adobe nu har släppt uppföljaren till Lightroom 5. Den finns som "standalone"-licens (vanlig köplicens, Lr 6) och som prenumerationslicens tillsammans med vanliga Photoshop CC.

Nya egenskaper i LR6 är bland annat att man kan slå ihop bilder till HDR och panoraman. De nya bilderna sparas som DNG, alltså Adobes egna råformat och man slipper spara onödiga arbetsfiler. HDR-filerna sparas i 16 bit istället för 12 eller 14, vilket normalt gäller för råfiler. Det låter kanske inte som så stor skillnad, men det är ändå 16 gånger mer information per färgkanal i en 16bits fil än en 12 bits.

Några andra nya egenskaper fanns det också, bland annat har gradientverktygen nu även en pensel som verktyg. Prestandan lär också ha förbättrats så det är mer snabbjobbat än tidigare, läser in filerna snabbare osv.  Dessutom finns det också automatisk ansiktsigenkänning, hoppas det också funkar så bra som nån påstod så slipper man det mödosamma arbetet med att lägga till personnyckelord manuellt.

För dem som är intresserade av Photoshop också, eller av att använda redigeringsprogrammen på iPad eller liknande och ha tillgång till sina bilder på olika enheter via Creative Cloud, lönar det sig nog att ta CC-versionen istället. Personligen kommer jag nog ändå nöja mig med en uppgradering till Lr 6. Det här nya jag presenterar ovan är precis vad jag saknat hittills i Lr. 🙂

Edit: Länkar inte då jag bara kommer in på Adobes finska sidor.. Sök på Lightroom CC eller 6 i google istället så hittar du mer info om programmen.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: