Annons:
Etikettövrigt
Läst 990 ggr
Eda
2015-04-18 11:01

Problem med tillåtelse för bildpublicering

Är det fler än jag som inte får ett vettigt svar när det gäller bildförfrågan? 

Samma inlägg som det här har jag haft i rörelsehinder iFokus. En av deras Medarbetare tyckte att frågan också skulle passa in på: Foto iFokus som på Bildbank.ifokus så däför kommer inlägget också med här.

De flesta foton och teckningar jag har i Facebook och mina bloggar: Textil och tips, handikapptips, FUNKATIPS i ICA-kuriren, ABCDE i Hemmets Journal har jag eller min familj fotograferat eller ritat. Men när det gäller hjälpmedel, båtar, böcker, kläder från butiker m.m. skriver jag numera och frågar respektive firma. 

De allra flesta, (om jag överhuvudtaget får något svar) är positiva och tycker att det är bra med gratis reklam. Vid ett enda tillfälle har jag nekats att publicera en bild och jag fick då ingen som helst förklaring varför.

Men sen är det några som ger ”god dag yxskaft-svar” d.v.s. de svarar inte på själva frågan utan t.ex. ”Oh vilken bra blogg du har”, men inte ett klart ja till bildpublicering (även om de antagligen menar det).

Jag hade t.ex. ett inlägg om ”Nyhetast motorbåtar” från Båtmässan i år inlagt i rörelsehinder iFokus, min man skrev innan till Marinmäklarna och frågade om prisuppgift och om det var okey att publicera deras båtbild om man skrev:  ”Foto: Marinmäklarna”.
Han fick prisuppgifter, men inte något svar angående fotot, det plockades därför bort från inlägget i rörelsehinder iFokus.**
Men först efter att ha skrivit 4 ggr till Marinmäklarna kom till slut ett klart skriftligt Okey**, så nu är bilden tillbaka!
Men frågan återstår, är det fler än jag som har svårt att få klara besked?

Jag funderar lite på att i fortsättningen sätta upp ett standardformulär där man kan kryssa i Ja eller Nej samt frågan vilken text det skall vara till bilden.  Och vidare nämna att får jag inget svar på detta kan jag tyvärr inte sätta in någon bild till det jag skriver om deras produkt.
Bra tror jag också det är om man nämner vilka andra firmor som gett sitt tillstånd, så de ser att man är seriös.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Inkanyezi
2015-04-18 11:13
#1

Det absolut bästa är att ange tydligt vad du behöver med ett brev som inte ger intryck av standardformulär, utan som är personligt, men att du därtill som bilaga bifogar ett standardformulär, som tydligt anger att de obligatoriskt måste svara på frågorna om publicering.

Eda
2015-04-18 11:22
#2

Bra idé!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Eda
2015-04-18 13:32
#3

Tänkte också passa på att fråga, om någon vet vad som gäller angående publicering av bokomslag? Jag skriver ofta om böcker och tycker att det vore trevligt om man samtidigt kan visa hur boken ser ut.
 
Jag har mejlat både Adlibris och Bokus följande: Jag har flera ideella bloggar gällande funktionsnedsättning där jag ofta skriver om böcker. När jag pingat står på er hemsida att jag ”Bloggat om boken”. Vad jag nu undrar är det okey att kopiera bilder från er hemsida på respektive bok om jag skriver att Adlibris/Bokus säljer denna bok? 

Bokus svarade inte alls och Adlibris svarade efter två förfrågningar att jag måste ta kontakt med förlagen.
Är det verkligen så?

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Inkanyezi
2015-04-18 13:45
#4

Man får fotografera en bok och visa bilden, om boken är till salu, men för att ta bilden från ett bokförlag eller bokhandel, alltså deras bild av boken, måste man ha tillstånd att visa bilden. Många förlag har pressbilder som man får använda, och de brukar finnas på nätet. Där pressbilderna visas brukar villkoren framgå. Ibland kan man hitta villkoren för publicering i bildens EXIF-data. 

Och jag tycker att det är lite oartigt av dem att inte svara.

Eda
2015-04-18 14:09
#5

Tack för svaret!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Allt oviktigt
2015-04-18 19:23
#6

#3 Om du går in på Bokus och tittar på en bok så ser du att det finns alternativet länka till sidan. Klicka där och välj bildlänk. Sen är det bara att kopiera länkadressen och klistra in i din blogg så har du en bild på boken som länkar till boken på bokus

Annons:
tlover
2015-04-18 20:57
#7

#6 Fast bara för att man länkar betyder det inte att man automatiskt får använda bilder.

l'm back

Eda
2015-04-19 12:21
#8

Just det, det var så jag fick tag på mina bilder tidigare, men enligt Adlibris svar, se ovan , är det inte tillåtet utan man måste ha förlagets godkännande.
Detta  verkar inte vara helt lätt, jag har försökt googla på pressbilder, utan att få tag på dem jag sökte.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

tlover
2015-04-19 12:27
#9

#8 Har du gått in på förlagets sida och kollat där? Jag hittade pressbilder till en bok jag skrev om på min blogg så.

l'm back

Eda
2015-04-19 14:21
#10

Jag har just prövat, men det verkar inte vara helt lätt. Om jag går in på t.ex. Bonniers, Égalitès och Massolits förlag står det hur jag skall ladda ner bokomslag, men jag hittar inte någonstans att det står att jag får använda dem.
När jag googlar på Begripa Förlag och Känguru förlag kommer jag till Adlibris, Bokus m.fl. som säljer deras böcker, men jag kommer inte till själva förlaget.

I  Inkanyezis inlägg ovan står det om bildens  EXIF-data, vad är det?

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Eda
2015-04-22 18:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Nu har jag med mycket möda bytt ut eller tagit bort bokomslagsbilderna i samtliga inlägg i mina bloggar (de om stickning, virkning, reumatiska sjukdomar, bords- och stolförhöjning, demens, inkontinens, stomi m.m.)** till bokförlagens pressbilder.
**Till några förlag fick jag mejla och fråga och till en del kom jag på att det var enklare att byta ut bilderna till en annan bok från ett förlag som har mer lättillgängliga bilder. 

Eftersom jag inte vet hur man hittar "pressbilder" till gamla skivfodral gick jag ner i källaren och rotade fram vad jag kunde få tag på och plåtade själv.

Beträffande den spektakulära fotbilden med stortån i mitten, som ligger i mitt inlägg om bekväma skor fick jag mejla Köpenhamns Nationalmuseum och fråga. Men nu tror jag att alla bilder är okej! 🙂

Facebook: TextilochtipsFacebook: HandikapptipsBlogg:           Textilochtips                      Blogg: Handikapptips

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Inkanyezi
2015-04-22 18:50
#12

#10 Exif är Metadata som är inbäddade i en del bildfiler. De kan inte läggas in i alla slags bildfiler, men exempelvis jpeg, som är den vanligaste typen, har Exif.

Det finns instick till de flesta webbläsare för att kunna läsa Exif, där det vanligaste är att man efter att ha installerat insticket kan högerklicka på bilder och välja att läsa Exif Metadata. Där kan det stå vilka licenser som gäller och vems bilden är. Exempelvis bilden ovan av fot och sko saknar sådana uppgifter i Exif, som bara innehåller en del data om när och hur bilden har kommit till och vilket program den har behandlats med. Samma gäller flertalet av bilderna på din sida, jag har inte hittat någon med licensuppgifter i Metadata. Det verkar som om företagen är rätt dåliga på att inkludera det i Exif.

Så jag får nog hålla med om att det kan vara svårt att få klara besked.

Eda
2015-04-22 21:49
#13

Tack för informationen!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Upp till toppen
Annons: