Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 676 ggr
Cireea
3/1/15, 11:23 AM

Nikon D40, hjälp mig!

Jag har en Nikon D40 med objektiv Nikkor 18-55mm, mitt "mode" eller vad man kallar det på kameran är satt på "P" för det är den enda som fungerar utan att bilderna blir totalt kaos och nu är det såhär att jag blir galen på alla inställningar. 

Jag försöker ta bilder på exempelvis mina hamstrar, en sten eller ja vad som helst och bilderna blir endast ljusa så man knappt kan se vad jag tagit bild på eller så blir dom raka motsatsen: jätte mörka och dystra. Jag håller på med inställningarna och ändrar på Exponeringskompensation och Blixtkompensation för att få bilderna att funka men då måste jag ändra för varje bild även om ljuset och bakgrunden är densamma. Det börjar kännas lite tråkigt när bilderna aldrig stämmer överens med verkligheten och bilderna blir aldrig rena och bra. 

Jag vill ha rena bilder men börjar verkligen tappa tålamodet. Vad behöver jag göra för att slippa hålla på med inställningarna hela tiden?! Nytt objektiv?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Inkanyezi
3/1/15, 11:50 AM
#1

Endera är det fel på din kamera, eller så vet du inte hur den fungerar.

Om du har pejl på vad man kan göra vore det en enkel sak att kolla om det går att använda den manuellt, men på din beskrivning verkar det som om du inte riktigt vet hur man ska göra då.

Nytt objektiv är troligen inte en lösning, om det inte råkar vara just objektivet som det är fel på, men på din beskrivning är det inte möjligt att veta var felet kan ligga.

JazzBass
3/1/15, 12:57 PM
#2

Jag skulle också rekommendera helmanuellt läge, och en systematisk genomgång av de olika exponeringsparametrarna så du lär dig hur de funkar:

Börja med att kolla att autoiso är avstängt och exponeringskompensationen på 0, och iso på exempelvis 200 om du är utomhus och 800 om du är inne. Ställ in kameran i P-läge, sikta på ett motiv, fokusera, och notera inställningarna för slutartid och bländare i sökaren. Slå sen om till manuellt läge (M) och ställ in exakt samma inställningar och knäpp en bild.

Nu har du en bra utgångspunkt. Ändra en parameter i taget (bländare, slutartid och isotal) och se hur bilden ändras. Justera sedan två parametrar i taget och försök att få bilderna exakt lika ljusa.

När du gör det här, tänkt i hela steg som det kallas, t.ex. en dubblering eller halvering av slutartid, isotal och bländare. Vad gäller den senaste är det lite krångligt, eftersom man inte så tydligt vet vad en halvering eller dubblering innebär uttryckt i bländartal. Troligtvis ställer du in bländaren i tredjedels steg, typ 4 - 4,5 - 5 - 5,6 - 6,3 - 7,1 - 8 osv. Tre tredjedels steg är alltså ett steg totalt. Jag rekommenderar att du lär dig bländartalsskalan, som är:

… - 1,4 - 2 - 2,8 - 4 - 5,6 - 8 - 11 - 16 - 22 - …

Skillnaden mellan dessa tal är alltså ett helt steg, och ju högre tal, desto mindre ljusinsläpp och större skärpedjup.

Så där, det var grunderna i manuell exponering. Ut och prova! 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: