Annons:
Etikettövrigt
Läst 1752 ggr
nitisen
1/27/15, 7:20 PM

Vilken kamera bör jag köpa?

Hej! Jag behöver tips och lite smakråd.

Jag fotar just nu med en Canon EOS 550D med Canon 50mm f/1.8. Jag har planer på att byta upp mig till en bättre kamera och kommer i samma veva köpa ett Canon 50mm f/1.4 objektiv. Nu till min fundering… Vilken kamera rekommenderar ni inom Canon? Jag har varit inne på en 5D eller 7D begagnat, ev. en 60D. Jag har en fotoutbildning sen några år tillbaka och vet hur jag ska handskas med kameran men jag har så dålig koll på vad jag ska kolla efter i en kamera. Hört att 5D ger bra bokeh men hur är de med de andra. Vet ju att objektiven gör mycket av jobbet och inställningar och mycket mer men kameran gör ju sin del också.

Jag fotar mest djur, både ute och inne och min kamera hänger med mig överallt - på fjällvandring och utomlandsresor. Nu i sommar sa jag åka till Island på en fotoresa och i dec åker jag till New York. Jag vill ha tips på objektiv som kan passa då man ska fota miljö och landskap på det viset som det kan bli när man är på Island, samt bra kamera som inte är allt för dyr ny eller ev. begagnad.

HJÄLP! ;)

Jax <3

Annons:
MagArne
1/27/15, 8:14 PM
#1

Nja, du byter inte en 550D mot en 5D för att få bättre bokeh. Det är helt objektivets förtjänst samt fotografens kunskap. Möjligtvis skulle en fullformatskamera kunna ge kortare skärpedjup och där med mer bokeh men knappast snyggare.

Ett 17-50mm f/2.8 objektiv från t.ex. Tamron eller Sigma tror jag skulle passa dig bra på resor. Ljusstarkt vilket ger kort skärpedjup/bokeh när så önskas samt vidvinkel vilket är bra till landskap och när det är lite trångt.

Vad förväntar du dig vinna på att byta ditt 50mm f/1.8 mot ett f/1.4? Du ska inte behålla det och lägga pengarna på ett 17-50 f/2.8 istället? Så stor skillnad är det ju inte på dem.

[Teddies matte]
1/27/15, 9:02 PM
#2

Jag har själv gjort ett byte från 500D till 70D och vart väldigt nöjd, gjorde också bytet 50/1.8 till 50/1.4 och där blev jag verkligt nöjd, en del anser att det inte är någon större skillnad men jag märkte stor sådan, finare bokeh och mycket bättre fokus är några exempel. Sedan kan det ju bero lite på vad man fått för objektiv, har man fått en väldigt bra 50/1.8 (min var kanske inte riktigt någon höjdare) kan det ju löna sig att behålla det och satsa på ett annat som man kanske kunde ha mer behov av.

Sedan har jag också ett Sigma 17-50/2.8 som allroundobjektiv som jag också är mycket nöjd med.

nitisen
1/27/15, 11:22 PM
#3

Mitt 50/1.8 är ett budget objektiv för under tusenlappen. Bilderna blir bra och jag använder det jämnt men jag har testat 50/1.4 och upplever att det ger skillnad och då byter jag gärna upp mig.  Ska kolla på det som #1 föreslog. Man kan väl inte få för mycket kamerautrustning?

Jo, precis. 5D är fullformatskamera och kan ge ett skärpedjup som min inte kan. Jag älskar min kamera och hade inte tänkt att den skulle hamna i skymundan eller så. Utan mer att jag vill ha något mer "proffsigt" då jag kan få ut mer av dem. Men just nu ligger planerna mer på att skaffa några fler bra objektiv så jag kan variera mig lite. Kamerahus är en investering som får komma då jag känner mig helt säker på vad jag ska köpa för något.

Jax <3

MagArne
1/28/15, 7:37 AM
#4

Ahh mitt fel, tänkte inte på att 5D var en fullformatare så jag är med på din tankebana med nytt kamerahus.

JazzBass
1/29/15, 10:10 AM
#5

Gamla 5D är kanske lite väl åldersstigen med dagens mått, men förstås, fullformat är fullformat. 😉 Dock skulle jag kanske hellre rekommendera 5D mark 2 än den första versionen. Borde kunna fås för gissningsvis ca 8000kr begagnat idag medan ungefär hälften borde räcka till för den äldre 5D:n.

Om du nu är inne på byte till FF, tänk då också på att objektiven blir mer vidvinkliga på det formatet. Vill du ha nåt som är hyfsat motsvarande ditt 50/1,8 på 550D, skaffa ett 85/1,8 istället. 50mm är kanske i kortaste laget på FF för porträtt och djur, men i övrigt ger det en en mycket mer mångsidig bildvinkel på FF än aps-c. Du kommer också uppleva ditt 50/1,8 som helt annorlunda på FF, och jag är inte alls så säker på att det är smart att uppgradera till 1,4-versionen genast. Jag skulle vilja påstå att du får mycket mer valuta för pengarna om du skaffar en åttiofemma istället som komplement, eller kanske en riktigt bra zoom som EF 24-105/4 L IS med tanke på att du ska ut och resa. f/4 räcker mycket längre på FF än APS-C i och med att man kan använda dubbelt högre iso men ändå få bättre skärpa tack vare fullformatet.

För att du ska ha nåt att jämföra med så tänkte jag lägga in två bilder som jag tog för några år sedan på ett bröllop, var jag använt ett Nikon AF 85/1,8 på min D700 (fullformat). Första bilden är tagen på bländare f/2,8 och den andra på f/2 men på lite lite längre avstånd, varför bakgrundsoskärpan blev lite mindre utsmetad men ändå tillräcklig i min mening. Hur tycker du bakgrundsoskärpan ser ut på dessa bilder jämfört med vad du får med din 50/1,8 på 550D?

På f/2 och lite längre avstånd till motivet ser det ut så här:

Länkar till bilderna i större format:
https://www.flickr.com/photos/magnusnordstrom/6189624113/
https://www.flickr.com/photos/magnusnordstrom/7766295506/

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

nitisen
1/30/15, 1:14 PM
#6

Det är sån där bakgrund jag vill få till. Med mitt objektiv får jag inte till det lika snyggt.

Mina andra två (skit)objektiv är Canon EF-S 18-55mm och en Canon EF 75-300mm, om jag inte minns fel så heter de så. De följde med kameran och jag är inte ett dugg imponerad av dem.

Jax <3

Annons:
nitisen
1/30/15, 1:34 PM
#7

Har även ett gammalt objektiv som sitter på en analog systemkamera. Ett Canon EF 35-80mm 1:4-5.6 Men hur det är i förhållande till de jag har vet jag inte då jag inte använt det någonting märkvärt.

Jax <3

Upp till toppen
Annons: