Annons:
Etikettövrigt
Läst 712 ggr
Stuartlittle
1/21/15, 8:47 AM

Fota vid medelhavet?

Hej!

Jag ska troligtvis åka till Grekland  (2ggr) i sommar och jag har tidigare fotat med min Canon systemkameran, men bilderna har blivit….njae väldigt ljusa. Det är ju brutalt ljust där nere. Vad har ni för tips.

// Tomas

Annons:
JazzBass
1/21/15, 8:53 AM
#1

Lär dig hantera exponeringskompensation. Googla gärna ordet om du inte vet vad det är för nånting.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Stuartlittle
1/21/15, 9:19 AM
#2

ska kolla upp det.

// T

MagArne
1/21/15, 3:30 PM
#3

Utöver exponeringskompensation som är det första och viktigaste att kolla upp så kan du ta en titt på polariseringsfilter.

https://www.youtube.com/watch?v=vMOsBG2JaZY

Stuartlittle
1/22/15, 10:20 AM
#4

intressant med polariseringsfilter, men: när man tar foton på kvällen bör man skruva av  det då eller sitter det på hela tiden??

Inkanyezi
1/22/15, 10:47 AM
#5

Ett polarisationsfilter sitter inte på för jämnan, utan man skruvar på det när man har skäl att göra det. Funktionen är att det dämpar ljus som är polariserat i en viss riktning, och det är också därför man kan vrida det så att det passar för att dämpa just det man vill dämpa.

Men det är inte till för att hindra bilder att bli för ljusa.

När bilderna blir för ljusa, beror det på exponeringen, och den kan påverkas på alla kameror. Det är egentligen en av de allra mest grundläggande sakerna som man måste lära sig för att nå framgång i sitt fotograferande.

Så du behöver inga tillbehör för att få bilderna rätt exponerade, det du behöver är enbart kunskap, dels om hur man hanterar kameran för att gestalta bilden så som man vill ha den, men också kunskap om hur ljuset bygger bilden, hur ljuset formar intrycken vi vill fånga med kamerans hjälp.

Stuartlittle
1/23/15, 9:33 AM
#6

Helt rätt egentligen Inkanyezi. Jag har kollat på Youtube om histogrammet och börjar fatta,  så mycket handlar om att kompensera om det är väldigt ljust typ havet med bländaren och tiden helt enkelt?. nu är jag väldigt trög vad det gäller matematiska termer och räkna och så.

Annons:
Inkanyezi
1/23/15, 12:42 PM
#7

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Matematiska termer och räkna?

Kompensation har inte mycket med räknande eller matematiska termer att göra, kompensation är bara något man gör för att anpassa kamerans sätt att ta upp bilden till hur man tänker sig att bilden ska bli, när bildens innehåll är övervägande mörkt eller ljust. Det har alltså inte med ljusets styrka att göra, utan det handlar om bildens innehåll.

Om du alltså tar skidåkare på ett fjäll, så kanske fjället tar upp stor del av bilden, och det är mest snö. Kameran försöker göra alltihop medelgrått, men man vill troligen att bilden ska bli ljusare, alltså kompenserar man så att den blir lite ljusare, och det är plus (+).

I omvänt fall, när man vill att bilden ska bli mörkare än den blir när man bara knäpper rätt av med automatik, får man dra ner exponeringen till mörkare med kompensationen, alltså med minus (-).

Om man gör inställningarna manuellt måste man så klart hålla reda på åt vilket håll man ska ändra för att bilden ska bli mörkare eller ljusare, och där gäller att kortare tid, för att få mörkare bild, är ett högre tal, och samma gäller bländaren. Ett mindre hål för att släppa in mindre ljus, så att det blir mörkare, betyder att siffervärdet ska vara högre.

Men om man tar manuellt måste man hålla reda på de tre sakerna som styr exponeringen och veta hur var och en av dem ska ändras för att göra bilden endera mörkare eller ljusare.

Solljuset är inte särskilt mycket starkare vid Medelhavet än Erstaviken på sommaren. Det är bara att solen står lite högre. Om man använder den enkla regeln Sunny 16 får man lika bra resultat vid Medelhavet som här. Men om man vill att bilden ska bli lite mörkare, får man ta till en lite kortare slutartid.

Upp till toppen
Annons: