Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1353 ggr
[VSK]
12/29/14, 6:42 PM

Stativ-tips mottages

Tänkte höra med er som kan efter ett stabilt stativ helt enkelt. Stativet behöver inte bara byggt efter låg vikt då det kommer stå på samma ställe. Fördel är om det går att ha stillbildskameran på minst 150cm höjd i sitt högsta läge. 

Maxpris är 1500:- komplett stativ.

Annons:
Leon1973
12/29/14, 8:04 PM
[VSK]
12/29/14, 8:05 PM
#2

Tack för länk 🙂

[VSK]
12/29/14, 10:57 PM
#3

Finns det verkligen ingen här som har ett stativ jag efterfrågar?

Inkanyezi
12/29/14, 10:59 PM
#4

Kollade du med killen som annonserade ett Stabil för tusen spänn?

Stabil är verkligen vad det heter.

[VSK]
12/29/14, 11:01 PM
#5

Är det det i Kristianstad du menar? För långt för mig att åka.

Inkanyezi
12/29/14, 11:18 PM
#6

Ja, det var i Skåne. Jag skulle be Skogstossan att titta på det om jag ville ha det, men hon kanske rentav skulle vilja ha det själv. Jag tror inte att det är läge att be Ove555 om hjälp, fast han har mycket nära dit. 

Det går ju att skicka om man litar på att allt funkar.

Annons:
[VSK]
12/29/14, 11:42 PM
#7

Nä det är nog ingen bra id'e med Ove555.

Pga av allt lurendrejeri numer så köper jag inte saker på distans. Sedan så vill jag ju helst se stativet. 

Han jag sålde du-vet-vad till hade exakt samma tänk. Affär mellan fyra ögon. Tyvärr så blir det en nackdel när man är på jakt efter nåt, men känner man några, samt läser om folk som blivit lurade så blir man lite försiktig av sig. Förvisso var det här på Blocket och några år sedan men ändå.

Vet du nåt nytt stativ som uppfyller mina krav?

Jag har kikat lite i fysiska butiker men deras stativ för tusenlappen upplevdes vara samma skrot som jag redan har, men min köpte jag för videokameran. Jag gav 500:- för mitt.

Jag har ju så klart provat mitt stativ med K5 och 55-300 och det är svajjigt.

Inkanyezi
12/30/14, 12:14 AM
#8

Nej, jag vet inga nya som hamnar i det prisläget. Det börjar snarare kring tretusen och uppåt.

[VSK]
12/30/14, 12:36 AM
#9

Jag misstänkte det. Min nuvarande ekonomi tillåter inte de prisklasserna.

[VSK]
12/30/14, 1:25 AM
Inkanyezi
12/30/14, 8:27 AM
#11

Det finns ju både bra och skräpstativ av det märket, och jag har ingen aning om hur just det stativet är. Men precis som med andra stativ kan priset ge någon slags fingervisning om vartåt det lutar. Om jag ska gissa, så är den svagaste punkten hos det här stativet pelaren. Jag misstänker att man kan få upp bra höjd utan att dra upp pelaren, men jag skulle inte lägga ut så mycket på ett stativ utan att först känna ordentligt på det. Så kolla hur det känns om du kan hitta samma i någon fysisk affär. MM hade lite nedsatta priser, men jag tittade inte noga på stativen, eftersom jag nöjer mig med mina Gitzo och inte tänkte mig att köpa något.

[VSK]
12/30/14, 8:43 AM
#12

#11

Tack för tips.

Jag googlar för fulla muggar nu. Har hamnat på en del forum så klart. Verkar som de flesta stativ runt tusenlappen och som har en max belastningsvikt på upp till 4kg är svajiga om man har kamera som väger runt 1/3 av max belastningsvikt.

Min kamera med 55-300 väger ~1.3 kg.

Finns det nån tumregel gällandes det där med max belastning och kamerans vikt? Syftar så klart på stativ i min önskade prisklass.

Tänkte om jag sorterar ut allt med en belastningsvikt på under 5kg så, men det finns väl inte så många alternativ då jag måste ha komplett stativ.

MM har ett Manfrotto som klarar av 7kg men det är utan huvud (och lite dyrare än önskat)

Vad för slags huvud vore vettigt till ovanstående stativ? -du vet ju min kameras vikt.

MagArne
12/30/14, 9:10 AM
#13

Jag har klämt och känt på en hel del innan jag slog till på mitt stativ. Men det jag kom fram till för att få ett riktigt bra stativ var att det bara skulle bara ha två bensektioner att dra ut samt vara av tillverkarens större modeller som klarar tyngre kameror

Jag såg inga stativ alls under 1500kr som jag tyckte höll måttet hos elektronikkjedjorna. Priserna på över 2000kr inkl stativhuvud.

Blev ett Vanguard Alta+ 203AP för mig. Tror jag gav 1800kr för det hos en lokal fotobutik. Lite överpris kanske men ingen av de lokala elektronikkjedjorna hade något hemma som föll mig i smaken. Den finns tydligen för 1000kr på nätet och jag tror den är ett säkrare kort än den på NetOnNet. http://www.ufk.se/tbh-stativ/vanguard/alta-203ap-vanguard.html?ref_lp=prisjakt

Ska du lasta en stor kamera med ett gigantiskt 70-200 f/2.8 så kanske du ska ha ett ännu större stativ och för min del skulle det kosta minst 2500kr om kvalitetskänslan skulle vara den rätta. Typ Manfrotto 055-serien.

Annons:
Inkanyezi
12/30/14, 9:12 AM
#14

Max belastning säger inte mycket om hur stadigt ett stativ är. Jag tror inte att man alls ska gå efter den uppgiften.

Jag är ju inte helt nöjd med mitt gamla stora Gitzo-huvud, som ändå är stadigt och anses vara bland de bästa. Det som stör mig är att det inte går att justera in riktig mjukt och när man drar åt skruven så ändras det lite. Det är ganska vanligt.

Jag fick tag på ett riktigt billigt huvud till mitt lilla stativ, en kulled av märket Digipod. Deras lilla stativ är rätt bra för sitt pris, men det funkar inte till långa telen. Jag har det ju lite lättare eftersom jag har spegelfritt och inte använder långa objektiv. För din kamera ska man nog ha större kula,  eller ännu hellre gimbal.

Jag skulle absolut, om jag vore i ditt läge kolla om det går att hitta ett begagnat bra stativ för de pengarna. Båda mina Gitzo har jag fått billigt begagnade, och det stora har jag haft i mer än fyrtio år. Det kostade mig bara niohundra med kulled. Självklart är det mer pengar i dagens penningvärde, men det var mycket mindre än vad ett nytt kostade.

Och jag skulle nog ha varit ganska sugen på det där Stabil-stativet om det fortfarande finns kvar. Stabil är bland det absolut bästa som finns.

[VSK]
12/30/14, 9:23 AM
#15

#13

Det är inte ett 70-200 2.8 jag har, men önskemålet är ju att någon gång äga ett sånt, så det måste ju tas med i beräkningen helt klart.

Ska titta på din länk. 

#14

Vad är en Gimbal när nåt?

Jag får nog kanske maila han då. Stabil alltså.

Hittade detta nyss men blir inte klok på bilden. Kan man göra det till mono?

http://www.rajalaproshop.se/Produkter/Stativ/Aluminium/Benro/Benro-A1192TB0-aluminiumstativ-109550-p0000018473

[VSK]
12/30/14, 9:24 AM
#16

Hittade svaret i texten… (har fortfarande inte vaknat tror jag).

Inkanyezi
12/30/14, 9:34 AM
#17

Det länkade är ett bra stativ, men jag tycker att det är en aning lågt. Man kan plocka bort ett ben och använda som mono.

Som jag nämner, mitt stora Gitzo har jag haft sedan slutet av sextiotalet, och jag har haft det till alla möjliga sorters kameror, storformat och pyttesmå. Det är stadigt, och det når bra höjd utan att dra upp pelaren.

Det som jag hade till salu fick jag inga napp på, så jag gav bort det till min son. Det är också ett sånt som man egentligen inte ska göra sig av med. Ett bra stativ håller livet ut, vilken kamera man än skaffar. Det är en god investering och kan vara värt minst lika mycket som ett bra objektiv. 

Gimbal är gjord av två kraftiga metallvinklar, och man sätter kameran i balans på den, så att den hänger i ett läge där den är mycket lätt att rikta. Leden för att tilta sitter alltså i kamerans tyngdpunkt eller pyttelite högre. Till skillnad från kulleder och videohuvud hänger kameran kvar där man har satt den utan att man behöver dra åt. De bästa finns hos RRS, men priserna är därefter. 

http://www.reallyrightstuff.com/Shop/Pano-Gimbal-Heads-Components/

[VSK]
12/30/14, 9:37 AM
#18

#17

Det är ju 172cm högt.. Det i länken alltså. Förvisso är jag 190cm + skohöjden.

Okej då vet jag vad Gimbal är för nåt. 

Tack för förklaring.

hydman
12/30/14, 10:01 AM
[VSK]
12/30/14, 10:02 AM
#20

#19

👍

Annons:
hydman
12/30/14, 10:05 AM
#21

Blir inte bättre för pengarna. De har även huvuden till bra pris.
http://photax.se/sttv/bnb/bnbkul.htm#kul

Har ett själv. Blir inte bättre för de pengarna. Mitt nyårslöfte till Dig.

[VSK]
12/30/14, 10:06 AM
#22

hydman, har du nån bra koll på vilken led som passar Diat® AK-324?

[VSK]
12/30/14, 10:10 AM
#23

DIAT KULLED KH-10 

Blir beställning…

Tack för tips och hjälp 👍

Inkanyezi
12/30/14, 10:12 AM
#24

#18 Jag räknar aldrig med höjden när pelaren är uppe, utan när den är längst ner, och det var visst 132. Det duger nog till det mesta, men man måste böja sig ner lite för att se i sökaren. 

Uppdragen pelare minskar alltid stabiliteten, och som du ser på RSS-videon använder han ett stativ utan pelare. Det som jag gav till sonen saknar också pelare, vilket är ett av skälen till att stativet är riktigt stadigt. På RSS tycker de att man helst ska välja ett som inte ens har pelare, eftersom också en helt nerskjuten pelare är mindre stadig än om ingen pelare alls finns.

Stabil har ingen pelare, och trä är materialet som dämpar allra bäst.

hydman
12/30/14, 10:13 AM
#25

jag vill tro att bägge passar. det handlar mest om belastning etc. 

om du vill ringa snackar Du med Sven. hälsa från mig

[VSK]
12/30/14, 10:17 AM
#26

#24

Pga min reumatism så kan jag ej stå böjd många sekunder, därav så vill jag ha rätt höjd för mig.

#25

Ska jag hälsa från ditt nick eller ditt för mig okända namn?

hydman
12/30/14, 10:19 AM
#27

hälsa från Lilja

Annons:
[VSK]
12/30/14, 10:24 AM
#28

Okidoki… 

Vet dock ej om jag behöver inga..

Får man rabatt om man hälsar från dig, eller är det du som får rabatten? 😃

hydman
12/30/14, 10:26 AM
#29

Nja, jag tror inte att man får nån rabatt. Fast man borde få. :-)

Inkanyezi
12/30/14, 10:26 AM
#30

Jag tror att man får trevligt bemötande. :-)

[VSK]
12/30/14, 10:26 AM
#31

😃

_lars_
12/30/14, 11:07 AM
#32

Jag kan rekommendera Triopo, jag har ett kolfiberstativ själv, med deras kulledshuvud. Jag köpte mitt fraktfritt från Polen, via Ebay. Inga problem alls.

http://www.ebay.com/itm/Triopo-GE-3230X8C-carbon-tripod-with-monopod-mode-max-load-15kg-weight-1400-g-/160994300454?pt=UK_Tripods_Monopods&hash=item257c021226

Triopo har en massa modeller, mitt stativ är grymt stadigt, och högt. Jag är 175 cm och måste ställa mig på en pall om jag fäller ut stativet fullt ut. Min modell går att fälla ihop så att det blir smidigt att ta med sig på resa. Min modell är GT-3230X8C.

Jag köpte ett kit med kulled, http://www.ebay.com/itm/Triopo-set-tripod-GT-3230X8C-B-2-ball-head-/181495423813?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a41f86345

Kostar 2000 kr. Det finns billigare Triopo också, om du inte vill ha just kolfiber. Då kommer du ner i pris ytterligare.

Stativet finns också på cyberphoto.se, http://www.cyberphoto.se/info.php?article=gt3230

Men då kostar den 2200 kr utan huvud.

Märket är okänt, men jag är jättenöjd med mitt.

[VSK]
12/30/14, 11:15 AM
#33

#32

Tack för tips. Hade faktiskt gluttat på det där på Cyberphoto. Vet inte alla tillbehör som finns till det, men det hydman länkade till är bara ett knapptryck bort just nu. Finns en del lättillgängliga tillbehör på den sidan oxå.

Men det där skräpstativet jag har just nu så måste jag köra med timer 12s då det "svajar" i säkert 3-4 sekunder efter avtryck. -har ingen fjärrkontroll. Och det på min balkong i lä.

_lars_
12/30/14, 11:24 AM
#34

#33, Köp det ifrån Foto-Tip (Polen) isåfall. Du sparar många hundringar på det.

Jag är iallafall sjukt nöjd med mitt. Det fick många bra recensioner på nätet. Jag la säkert ett par veckor på att googla runt och kolla länkar och recensioner innan jag bestämde mig. Framför allt är det högt, jag fattade det som att du är lång. Det finns en ännu högre modell, den heter 3232 i början på modellbeteckningen. Då blir stativet 190 högt. Lägg sen till höjden på kulleden, ca 10 cm, plus kamera, så kommer du en bra bit i höjd. Räcker för basketspelare.

Annons:
[VSK]
12/30/14, 11:37 AM
#35

Vet inte om 190cm är lång precis, men det är över medellängden iaf.

Jag beställde faktiskt nyss det stativ hydman länkade till. Det är 178 cm. Sen huvud på det samt en bit upp till sökaren. Tror jag blir ruskigt nöjd.

Jag bockar och bugar för alla tips och länkar jag fått i denna tråden.

Upp till toppen
Annons: