Annons:
Etikettövrigt
Läst 924 ggr
[MikaelaR]
2014-12-21 19:10

Systemkamera?

Hej! jag skulle vilja köpa en systemkamera som tar bra bilder jag ska köpa en begagnad tänkte jag-vad ska jag tänka på att fråga till säljaren? så jag inte missar något. Sen tänkte jag fråga vilken kamera ni skulle rekommendera till mig? jag söker en kamera som tar bra bilder jag har aldrig ägt en systemkamera har lånat en under en period så vet hur dem funkar. tack för tips.

Annons:
MagArne
2014-12-21 19:31
#1

Hur mycket pengar kan du tänka lägga på kameran?

Tyvärr tycker jag att ju enklare kamera desto dyrare är dem då säljarna har noll koll på dess värde. Vill du få mycket för pengarna köper du en semiproffskamera t.ex. en Nikon D300 för ca 2500kr (+valfritt objektiv) som ny kostade ca 17.000kr. Eller så köper du en begagnad D3100 med 18-55mm objektiv för 2500kr som ny i butik kostar 3200kr.

Det jag frågar efter när jag köper begagnade kameror är om handtaget/gummigreppet sitter som det ska eller har börjat släppa. Samt om det är originalbatteri och att det är i bra skick. Gummigreppet kan man köpa nytt för 150kr på ebay så det är nästan bra om det är slitet så man kan pruta ordentligt och byta själv. Batterier är däremot dyrt om man vill ha original.

[MikaelaR]
2014-12-21 19:49
#2

Så Nikon D300 och NikonD3100 är bra kameror? finns det fler du kan tipsa om? jag skulle kunna lägga ut ändå upp mot 4000 för en bra begagnad kamera men helst under 4000 såklart :) men jag vet ju inte riktigt vilka kameror som är bra så jag vill köpa en som tar bra bilder liksom!

Om jag kan ge upp emot 4000 kronor för en kamera, kan jag då få en bra systemkamera från en affär (ny alltså) ?

Inkanyezi
2014-12-21 20:09
#3

Ja, du kan få en ny bra systemkamera från en affär för 4000 kronor. Troligen kommer du att kunna få en för ungefär 3000, och mer sannolikt efter jul.

Men eftersom du inte har någon direkt idé om vad "bra" skulle kunna innebära, är det väldigt svårt för mig att säga vad som skulle kunna vara bäst för just dig. Om du vill ha en "instegsmodell", är det antagligen bättre att köpa den ny än att leta begagnat, eftersom säljare oftast begär ganska högt pris för sådana, och om du tar en ny, så har du garanti.

Däremot om du ska ha en begagnad kamera, kan du för samma pengar få en mer avancerad modell, men lite äldre. Det kan innebära att den inte har den senaste sensorn, så att det finns en liten vinst att sikta på en nyare kamera, men om du följer rådet i #1, och väljer till exempel Nikon D300 för omkring 2500, så får du mycket bättre kamera än om du tar en ny för samma pris. I det inlägget har D3100 tagits med som exempel på att du inte får en lika bra kamera begagnad för samma pris om du letar efter en instegsmodell. D300 är alltså, åtminstone i mina ögon, en betydligt bättre kamera än D3100.

Det är inte lätt att handla begagnat när man inte vet, och man ska kanske avhålla sig från begagnatköp när man inte kan bedöma vad man får. Men det finns ganska gott om kameror i priser mellan tre- och fyratusen kronor, så om du vill ha en ny kamera med garanti, så är det bara att titta i butikshyllorna och på nätbutikerna. Om du tittar på Cyberphoto, så kommer den här listan: http://www.cyberphoto.se/foto-video/systemkameror?filter1=yes&filter3=yes&filter7=yes&marke=&varianter=obj&prisMin=&prisMax=5000&sortera=utpris

Efter jul kommer det säkert att dyka upp lägre priser, både på nätbutikerna och i de fysiska. MediaMarkt eller ElGiganten kommer att dumpa lite av det de inte blev av med i julhandeln.

MagArne
2014-12-21 20:19
#4

Ja, för 4000kr får du t.ex. en Nikon D3200 eller Canon 1200D
http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/nikon/nikon-d320018-55vriisvart/171610.3301/
http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/canon/canon-eos1200d18-55isiiwifi/212405.3298/

Det är bland de billigaste och enklaste kameror du kan köpa nya idag. De tar utmärkta bilder men när man vill börja experimentera ordentligt med olika inställningar börjar dessa enklare kameror bli ganska jobbiga att hantera. Alla avancerade inställningar finns där men gömda i menyerna då nybörjaren sällan använder dem. Då vill man ha en mer avancerad kamera med lättillgängliga knappar även för de avancerade inställningarna.  Men då börjar det bli dyrt om man vill ha en helt ny kamera som t.ex. Nikon D7100 samt Canon 70D. 

Då kan det vara värt att fundera på en gammal men avancerad kamera. Bilderna kanske inte riktigt blir lika bra som med en sprillans ny D3200 men finesserna och knapparna är mycket tacksamma att ha för den mer erfarne fotografen.

Vill du ha en enkel kamera köper du en helt ny med garanti och slipper bekymra dig för grisen i säcken. Jag tycker prisskillnaden är för liten för att det ska vara värt att leta begagnat. Vill du ha något mer avanceras så läs på och jämför men jag tror inte du är där än för i så fall hade du nog redan listat några kameror som du är sugen på :-)

Har någon i familjen eller din närhet systemkamera? Kan vara läge att välja samma fabrikat för att låna objektiv och blixtar av varandra.

[MikaelaR]
2014-12-21 22:00
#5

#3 Kan du länka någon/några nya systemkameror man kan köpa nya som är bra för 4000 eller helst mindre :) ?

MagArne
2014-12-21 22:15
#6

Är väl i stort sätt bara Canon 1200D samt Nikon D3200 man får för under 4000kr

Såg dock denna Canon 100D till riktigt bra pris.
https://www.dustinhome.se/product/5010808894/eos-100d-ef-s-18-5535-56-dc-iii?ssel=false&utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=pricecompare&utm_content=5637146440

Lika så denna Canon 1200D med 18-135mm objektiv. Trevligt med lite mer zoom än de vanliga 18-55mm objektiven.
http://www.siba.se/foto-och-video/foto-och-videokamera/systemkamera/canon-eos-1200d-18-135-i-112572

Annons:
[MikaelaR]
2014-12-21 22:28
#7

Men nikon D300 Blev jag riktigt intresserad av. tänker nog köpa den begagnad ändå :) vad tycker ni om det?

MagArne
2014-12-21 22:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

En Nikon D300 är ju aldrig fel även om de börjar bli till åren.

Gummigreppet är som sagt enkelt och billigt att byta men är texten på knapparna bortnötta så är det bara knapparna till vänster om displayen som är någorlunda enkla att byta.

Inkanyezi
2014-12-21 23:22
#9

#7 Det finns också flera andra modeller som kan vara vettiga om du är ute efter en sådan kamera. Än har väl inte D7000 sjunkit tillräckligt i pris, men D90 borde man kunna hitta inte alltför dyrt.

Sedan finns också Pentax, där nästan alla modeller tillverkade samtidigt som D300 och D90 är minst lika bra. Pentax har också en stor fördel när det gäller att hitta billig andrahandsoptik, eftersom den har stabiliseringen inbyggd i kameran.

Men det är så att man har inte lika stort urval när man handlar begagnat, och det gäller liksom att styra förbi blindskären. De senare modellerna av Pentax instegsmodeller, K-x och K-r, är alldeles utmärkta kameror, och man kan ibland hitta också de mer avancerade till lågt pris i andra hand. 

Men man måste veta vad det är man köper, och jag skulle aldrig rekommendera en total nybörjare att köpa begagnat, utom från en affär och med garanti.

[VSK]
2014-12-22 06:58
#10

Pentax K-3 har dryga 2500- rabatt på Cyberphoto nu.. Måste anses vara ett mkt bra köp om man har de pengarna.

Cappucino
2014-12-24 04:37
#11

Är pentax systemkameror är bra ? finns det någon speciellt bra?

Inkanyezi
2014-12-24 05:23
#12

#11 "Bra" är ju ett värdeomdöme, som beror väldigt mycket på vad man lägger i det, så det går inte att ge något riktigt vettigt svar på din fråga. Visst är Pentax bra, till och med mycket bra, men om en sådan skulle passa just dig, det kan jag inte veta.

Pentax har under hela den digitala tiden legat på topp, med bland de bästa sensorerna marknaden har kunnat erbjuda. Dessutom har deras teknik i övrigt legat på framkant, så att de sedan flera år bland annat har det absolut bästa stabiliseringssystemet.

Så det finns egentligen ingen av de övriga tillverkarna som så genomgående har gjort mest riktigt bra grejer, även om enstaka av produkterna har varit väldigt bra. Bland de två stora finns ännu ingen som har bildstabilisering som kan mäta sig med den som Pentax har, och som man också kan finna hos Sony och Olympus. 

Pentax är också ensamma än så länge om att ha en funktion för att eliminera AA-filtret, vilket har flera fördelar. 

De flesta av Pentax-modellerna har också vädertätning, och just nu är det bara den billigaste som inte är vädertätad.

Under de senaste åren har Pentax genomgående haft bättre dynamiskt omfång än de närmaste konkurrenterna, och de ligger fortfarande väldigt bra till, eftersom ingen av de övriga slår dem, även om några har hunnit ikapp på det området - dock ingen av dem från Canon.

Om du söker "speciellt bra" måste du nog precisera vad du menar med speciellt bra.

[VSK]
2014-12-24 05:50
#13

#11

Jag är helnöjd med min Pentax K5 (första föregångaren till K3 skulle man kunna säga), men utbudet i fysiska affärer är inte det bästa precis, men vet man vad man skall ha så finns det konkurrenskraftiga priser på nätet.

Har bara ägt tre systemkameror i mitt liv som bygger på digital lagring. Olympus E-510, Canon EOS 550D och nuvarande Pentax K5.

Så jag har väl alltid varit lite udda genom att två av kamerorna ej tillhört de stora drakarna. Inget jag ångrar. Sämsta kameran av de tre var min 550D.

Anledningen till att jag valde Pentax som förstaval vid senaste köp var vädertätningen (min Canon gick sönder efter lite foto ute en vinter) och jag tänkte att aldrig mer en kamera som ej är vädertätad. Min Olympus jag hade var inte vädertätad med den var byggd som en gammal Volvo 240. Bara tuta å köra.

Dessutom så är K5 testad ned till -10 med fullgod prestanda. Tror de flesta andra modeller i samma prisklass då låg på +5 grader med fullgod prestanda.

Jag kör bara med originalobjektiv som givetvis är vädertätade. Vet ej om jag haft tur vid objektivbytena men jag har aldrig någonsin haft problem med damm på sensorn. Kanske är effektiv dammborttagning i kameran.

Enda nackdelen är som sagt utbudet i vanliga elektronikaffärer.

Annons:
[VSK]
2014-12-24 06:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

K5 Har något bättre dynamik än K3. Är kanske inte så konstigt då K5 har 16 Mpxl och K3 24Mpxl.

Håller man sig till mindre bilder pixelmässigt så kan man fota med ISO 12800 i nödfall utan problem. 

Bidrar med en sporadisk fotad bild lite justerad med datorprogram. ISO 12800. Exif finns kvar.

Upp till toppen
Annons: