Annons:
Etikettbildhantering
Läst 1182 ggr
emal123
12/15/14, 3:58 PM

Hjälp!

Fotade i Medium RAW när jag skulle ha högupplöst. Trodde jag ställt in det rätt men vid fotoslutet så ser jag min idiot att jag glömt ställa den på L RAW och nu kan jag inte förstora fotona som jag vill ha dem då kvalitén på fotosidan visar medel istället för bra. Finns det nåt sätt att fixa detta på? All hjälp av intresse. Jobbar med bilderna i LR! snabbt svar tack då de ska levereras i veckan.

Annons:
Inkanyezi
12/15/14, 9:36 PM
#1

Dessvärre säger begreppen "Medium Raw" eller "L Raw" inte särskilt mycket, så det vore jättebra om du förklarar lite mer, till exempel vilken kamera du använder och vad Medium respektive L ska stå för. Min tanke leds till jpegfilen, som antingen Medium eller Large, men eftersom du har råfilen, är det kanske bäst att utgå ifrån den?

Beroende på kamera, kan råfilen ha olika filtillägg, som .NEF eller .CR2 eller ett flertal andra. Det är råfilen du ska öppna i Lightroom, inte eventuella jpeg-filer. Råfilen har alltid full Upplösning.

emal123
12/16/14, 12:16 AM
#2

CR2 är den som öppnas i lightroom. Fotar med Canon Eos 6D

Inkanyezi
12/16/14, 2:50 AM
#3

Det var upplysningen som saknades.

Ja, du har valt ett mindre format, där inte alla pixlar är med.

Däremot vet jag inte vad du har för otalt med Fotosidan om deras krav på Upplösning. Jag har aldrig sett några riktigt högupplösta bilder där. Bilderna blir elva megapixel med den inställningen, och det är hög Upplösning.

De har givit den möjligheten för att det ska kunna gå fortare att ta många bilder, och för att fler ska rymmas på kortet. Jag har svårt att tänka mig tillfällen när du egentligen behöver mer.

Men det är ju ditt problem. Du får hålla reda på de där storlekarna framöver och kanske inte använda de lägre upplösningarna.

JazzBass
12/16/14, 7:59 AM
#4

För visning på skärm behövs väldigt sällan mer än 2 megapixels. En vanlig lite bättre skärm idag klarar ofta inte av att i fullscreenläge visa mer än 1200x1920 pixlar = 2 304 000 pixlar, alltså 2,3 megapixlar. Mycket mindre än de 11 dina bilder innehåller. Bra så. Men förminska bilderna till ett vettigt visningsformat, och slutskärp bilderna innan du laddar upp dem på FS så blir kvaliteten bästa möjliga. Man vinner ingenting på att ladda upp bilder med fler megapixlar än skärmen förmår visa. Snarare förlorar man skärpa om man gör det, eftersom man själv förlorar kollen på hur bilderna förminskas och om de skärps upp efter förminskningen eller inte.

Kort och gott: Om du nu fotat i 11 megapixel och dessutom i råformat har du absolut inget att oroa dig för. Jobba som vanligt, eventuellt kan du behöva grundskärpa råfilerna lite annorlunda på grund av skillnaden i Upplösning. Råfilerna är ju helt oskärpta som de är och måste alltid grundskärpas.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

emal123
12/16/14, 5:04 PM
#5

De ska inte upp på nätet, jag tänkte förstora dem hos photobox

Leon1973
12/16/14, 8:29 PM
#6

Hur stora prints hade du tänkt göra?

3648 x 2432 räcker bra till en hel del även om det ska printas på exempelvis canvas. Självklart hade 5472 x 3648 varit bättre, men skillnaden är inte enorm. Det är mer om du ska förstora upp bilden rejält du kommer märka av det.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Annons:
Inkanyezi
12/16/14, 8:33 PM
#7

Nja, om man tittar på bilden från "normalt" avstånd lär man inte se skillnaden, men om man gör en fototapet, som man ibland tittar i detalj på på nära håll, så kan det bli en märkbar skillnad. Men det förutsätter i så fall att man har använt bra optik och stativ och det inte har blåst alltför mycket, och så att man har ställt in allt övrigt rätt också.

Annars räcker omkring sex megapixel till i stort sett alla bilder, om man förutsätter att väldigt stora bilder faktiskt betraktas från större avstånd.

Janne64
12/17/14, 12:47 AM
#8

Exporterar du till jpeg innan du laddar upp för utskrift så ställer du upplösningen i exportdialogen. Om du sparar till disk så är det säkert satt som 72 px/tum som standard. Dra upp den till 300 så får du säkert bättre svar

Upp till toppen
Annons: