Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1628 ggr
annzoo
12/15/14, 2:31 PM

Negativscanner funderingar

Min familj har en hel del negativ som vi vill scanna in och kunna göra något av dem. Men vilken är bäst till ett vettigt pris. Finns det någon bra som inte ligger över 3-4000kr?

hittade några på kjell och co. men är de bra?

Annons:
JazzBass
12/15/14, 7:14 PM
#1

Om det är stora mängder, kolla på scannrar som har nån form av automatiserad scanning (inkl. frammatning av film), då scanningen oftast är rätt långsam och det blir arbetsdrygt med stora mängder film som ska scannas. Det speciellt om man ser på dedikerade småbildsscannrar. Flatbäddsscannrar är snabbare men kvaliteten blir inte lika bra för småbild. Kanske ändå tillräckligt? De lär vara bättre för mellan- och storformat dock. Som scannings-software rekommenderas ofta Silverfast. Själv har jag dock aldrig testat nåt annat än en flatbäddsscanner, en gång, för småbildsfilm. Det jag gjort desto mer är dock att fota av negativ med min systemkamera, en Nikon D700, och makroobjektiv. Om du har möjlighet att göra detta och lite intresserad av DIY ger denna metod väldigt gott resultat samtidigt som det är går väldigt snabbt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: