Annons:
Etikettmisslyckade-bilder
Läst 2914 ggr
FjantYoda
12/3/14, 10:16 PM

Prickar i bilden?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Upptäckte då jag laddade in några bilder i datorn som jag tagit för en tid sen att bilden var full av prickar i rött, grönt och blått? 

Vad beror detta på? Går det att undvika? 

Och jag vet att bilderna fotomässigt inte är direkt bra!

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Annons:
[VSK]
12/3/14, 10:18 PM
#1

Pixelfel.

Kolla om du har nån funktion i din kamera som heter pixelmappping.

[PeterWem]
12/3/14, 10:43 PM
#2

Brusreducering för långa tider plockar heta pixlar, men dubblar tiden. Vet inte vad det heter på nikonspråk.

Inkanyezi
12/3/14, 11:42 PM
#3

Finns också en möjlighet till, som inte har med heta pixlar att göra, och det är att reflexer ifrån ett filter kan orsaka prickar. Det märks särskilt när man tar nattbilder, där det finns starka ljuskällor och där det i övrigt är mörkt.

Så om du har ett UV-filter på, prova att ta bort det.

Annars är det tänkbart att det är "heta pixlar", som man kan plocka bort i en del bildbehandlingsprogram, och kanske främst med råkonverteringsprogram. 

De flesta av systemkamerorna och många kompakter, har ett sätt att minska färgbrus vid långa exponeringar, då de tar en "svartbild", utan att slutaren öppnar, med lika lång exponering och drar bort den ifrån den första. Men ändå kan en eller annan pixel bli "het" och då är det enkelt att plocka bort den med lagningsverktyget, plåsterlappen, i bildbehandlingen, om inte råkonverteringen tar den. 

Och "0, FjantYoda, om du lägger flera bilder i ett inlägg, så blir det ett bildspel, och då kan vi inte se alla prickarna. Bilden måste vara ganska stor för att de ska synas, och bildspelet minskar dem automatiskt och då försvinner större delen av de här sakerna.

[VSK]
12/3/14, 11:48 PM
#4

Fast jag syftade mer på döda pixlar. Olympus E-510 (min första system jag ägde) hade nåt som heter pixelmapping och det programmet stängde av de döda pixlarna och mappade från närstående pixlar om jag fatta det där rätt. -behövde aldrig använda det. Och Olympus var väldigt tidiga med den där finessen.

Inkanyezi
12/4/14, 12:06 AM
#5

Jo, en del kameror har det, men inte alla.

MagArne
12/4/14, 10:49 AM
#6

#2 Det heter precis det du beskriver. "Brusreducering för lång exponering"
De nikon jag testat med D70, D200 och D300 så brusreducerar kameran vid tider längre än 8s. Det blinkar "Job nr" i displayen under tiden brusreduceringen görs och inga andra bilder kan tas under denna tid. Har man inte tid med denna väntan så får man stänga av brusreduceringen så jobbar kameran som vanligt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: