Annons:
Etikettövrigt
Läst 793 ggr
BuGoG
11/25/14, 7:33 PM

Heej! NikonD3100

Heej jag heter Olle och jag har nyss köpt en kamera, NikonD3100.  Jag vet inte så mycket om inställningar osv. Jag förstår ingenting rent ut sagt :c Skulle bli glad om ni ville dela med er av era kunskaper och rekommenderade inställningar. Också vad inställningarna har för betydelse.

Annons:
hamstertokiglisa
11/25/14, 7:42 PM
#1

Behöver också hjälp med detta.. förstår heller inte så mycket.

BuGoG
11/25/14, 7:48 PM
#2

Vad ska man ändra när det står ''detta alternativ är inte tillgängligt  med aktuella inställningar'' för att få bort dom ''aktuella inställningarna''?

Inkanyezi
11/25/14, 8:53 PM
#3

#2 Det som du framför allt ska ändra är din attityd.

Om du specifikt vill veta vad du skulle kunna ändra i kameran för att åstadkomma det du försökte göra, måste du ge mer information. Du måste tala om vad kameran är inställd på och vad det är du försöker göra som inte går, så som den är inställd. 

Det går inte att säga vad du ska ändra om man inte vet vad du försöker göra och hur kameran är inställd.

Om du preciserar frågan kan du säkert få ett bra svar.

hamstertokiglisa
11/25/14, 9:24 PM
#4

#3 Vad har det här med hans attityd att göra? Har han sagt något fel?

BuGoG
11/25/14, 10:08 PM
#5

#3 Sa jag någe fel eller? 0.0

Inkanyezi
11/25/14, 10:31 PM
#6

Har inläggen #4 och #5 med ämnet att göra? Nej!

Och det är onekligen en attitydfråga.

Jag bad att få upplysning om vad det var för inställningar som gav meddelandet, och vad BuGoG försökte göra då det kom. Det är nödvändigt för att kunna svara på frågan.

Svaren från båda nykomlingarna på Foto i Fokus tyder på att ämnet kan ha startats för att trolla. Om det är på det viset kommer båda att få permanent skrivförbud på sajten och den här tråden att tas bort.

Om det inte är trollande, så håll er till ämnet.

Annons:
BuGoG
11/25/14, 10:49 PM
#7

#6 det är absolut inte troll.. :(

 Alla säger överallt att det kan vara bra att ändra inställningarna hit och dit för bättre bilder. Men jag vet inte vad som ska ändras för att kunna få bättre bilder. Och då menar jag bättre bilder i allmänhet.. Vet att det hänger mycket på fotografen men inställningarna betyder ju något dom med. Ljus, fokus o allt dedär. 

Från början ville jag bara ha tips på allmänna inställningar som kan vara bra att ha på en kamera. Någonting som ''du'' tycker är en bra inställning för just ''det'' ändamålet. Det vara bara så min tanke var..

Inkanyezi
11/25/14, 11:04 PM
#8

Och dessvärre är det inte riktigt så enkelt. Det handlar om ett samspel mellan de tre variabler som man kan påverka när man exponerar.

  • Man kan ändra bländaröppningen.
    Större hål släpper in mer ljus.
    -

  • Man kan ändra tiden som kameran släpper in ljus.
    -

  • Man kan ändra ISO, sensorns virtuella känslighet.

Alla tre sätten har sina starkare respektive svagare sidor, så man gör alltid kompromisser.

  • Lägsta ISO ger störst dynamiskt omfång och lägst brus. Högre ISO minskar dynamiska omfånget och ökar bruset.
    (Dynamiskt omfång är skillnaden i ljushet mellan det mörkaste och det ljusaste som sensorn kan fånga. )
    -
  • Kort slutartid släpper in lite ljus, vilket kan kompenseras med endera högt ISO, stor bländaröppning, mera ljus eller med alla de tre  faktorerna. Med kort slutartid kan man "frysa" rörelse, som när man vill ta hoppande kaniner och springande hundar.
    -
  • Lång slutartid släpper in mer ljus, men om motivet rör sig eller fotografen inte håller kameran still, så blir det inte skarpt. Ofta behövs stativ för att kunna ta med lång tid. Om man vill ta med lång tid för att få rörelseoskärpa, till exempel i strömmande vatten eller vågskvalp, så att det ser sidenmjukt ut, kan man behöva ett gråfilter för att det inte ska komma in för mycket ljus.
    -
  • Stor bländaröppning släpper in mycket ljus, så att man kan ta med kortare tid eller lägre ISO, men skärpedjupet blir kort, vilket ibland är mindre bra. Ibland vill man ha kort skärpedjup, och då är det en fördel att ställa in stor bländaröppning.
    -
  • Liten bländaröppning använder man för att få stort skärpedjup. Man kan behöva lång slutartid eller högt ISO för att kunna använda liten bländaröppning.

Jag tror att jag stannar där för att inte göra det för komplicerat. Man måste alltså kunna bolla med de där tre faktorerna, eller fyra, om man har möjlighet att påverka ljuset också. Det är ju lättare att fotografera på dagen än på natten till exempel, eftersom man har mera ljus, och nu när vintern närmar sig eller redan har kommit är det inte lång stund på dagen som man har mycket ljus.

BuGoG
11/25/14, 11:30 PM
#9

#8 så högt ISO ger lite ljusare bilder?

BuGoG
11/25/14, 11:30 PM
#10
MagArne
11/26/14, 8:19 AM
#11

#9 Ja, högre ISO ger mer ljus men samtidigt brusiga bilder vilket försämrar bildkvalitén. Så är det riktigt ljust kör du på så låg ISO som möjligt

Du kan testa att sätta din kamera på ett stativ eller på ett bord och ta en lika dan bild på ISO 100, 400, 800, 1600 osv för att se skillnaden. När ser det för illa ut? Under det värdet bör du då försöka hålla dig om möjligt.

Andra sätt för att få mer ljus när det kan tänkas behövas är att använda större bländare. Större bländare = lägre f-tal.

Sista sättet att få mer ljus är längre slutartider. Det kan dock leda till suddiga bilder eller föremål om tiden blir allt för lång. Ett kamerastativ kan göra underverk här.

Så det som påverkar ljuset är alltså ISO, bländare och slutartid.
Det här kan låta ganska komplicerat i början men läs på och lär dig så har du extremt stor glädje och nytta av det när du snabbt behöver ställa in kameran vid ett knepigt tillfälle.

Inkanyezi
11/26/14, 10:15 AM
#12

#9 Ingen av de här faktorerna ensam ger ljusare bilder.

Högt ISO betyder att vi har ökat den virtuella känsligheten i kameran, så att det går att använda kortare slutartid eller mindre bländare för att bilden ska bli lika ljus.

Hur ljus bilden blir beror på hur stor mängd ljus man släpper in till sensorn och hur hög dess virtuella känslighet är.

Kameran har ett par hjälpmedel för att kunna kontrollera om man släppte in tillräckligt mycket ljus, och där kan man också se om man släppte in för mycket ljus, eller om man släppte in mindre än optimalt.

På en DSLR, som Nikon D3100, kan man bara se de här hjälpmedlen när man "chimpar", dvs visar bilden på skärmen efter att man har tagit den. Spegelfria kameror kan visa dem innan man tar bilden. De är histogram och högdagervarning

  • Histogrammet är en kurva som visar statistik över ljusheten i bilden. Det är ett stapeldiagram, där stapelns läge i x-led är ljushet och höjden i y-led är antalet pixlar med det värdet.
    -
    Kurvans totala bredd är det aktuella dynamiska omfånget, och staplarna längst till vänster är det som är svart. De längst till höger visar hur många pixlar som är mycket ljusa.
    -
    Histogrammet säger ingenting om var de där pixlarna ligger, bara hur många de är. Man ska för det mesta undvika att ha väldigt många pixlar längst ute i höger kant, vilket visar på att bilden kan vara överexponerad. Ett histogram som "pekar uppåt" ute i höger kant tyder på att det finns urfrätta pixlar, sådana som egentligen skulle ha legat längre åt höger om det dynamiska omfånget hade räckt.
    -
    Det är bara den högra sidan av histogrammet som visar om bilden är tillräckligt exponerad eller för mycket. När man underexponerar, så att bilden blir mörk, blir det ett tomrum till höger, där det inte finns några staplar i histogrammet. Det visar att man kunde ha exponerat mera, och i de flesta fall borde man ha gjort det när det finns ett stort platt område där. Man kan alltså sträva efter att histogrammet ska nå ut till den högra kanten.
    -
  • Högdagervarningen är ett hjälpmedel för att se var pixlar som har blivit överexponerade ligger i bilden. Den visar med blinkning precis vilka pixlar som är urfrätta, där man har förlorat teckning.
    -
    Man bör för det mesta inte ha stora ytor som blinkar för högdager, utan det är bara ljuskällor och reflexer från blanka ytor som man ska låta blinka. En lampa får alltså blinka utan att man anser att bilden är överexponerad, eller en solreflex från något som är blankt. På de allra flesta bilderna bör man inte låta mer än ett fåtal små ytor blinka för högdager.

En del bilder ska vara mörka. Om man tar en svart hund med mörk bakgrund ska ju bilden inte bli ljus, utan den ska vara mörk. Hur ljus en bild ska vara är en bedömningsfråga. Om man vill ha bilden ljusare, kan man påverka kameran till att göra den ljusare. I de automatiska lägena använder man då exponeringskompensation. Och när man tar manuellt, ställer man in ett annat värde än kamerans ljusmätare visar, ett värde som gör bilden ljusare. Man kan ändra vilken som helst av de tre parametrarna, bländare, slutartid eller ISO.

När man använder kamerans automatik, blir bilden ljusare av att man kompenserar med plus och den blir mörkare när man kompenserar med minus.

Exponeringskompensation på D3100 kan bara användas i lägena P, A och S. Den fungerar inte på Auto eller M.

Det finns en inställning i D3100 som är standard, där kameran får ändra ISO för att exponera så som ljusmätaren visar. Funktionen är en bugg, eller snarare "misfeature", som gör att man inte kan ställa in bildens ljushet i läget M om man inte stänger av den, annars höjs ISO om man försöker göra bilden mörkare och sänks om man försöker göra den ljusare. För att du ska kunna ta kontroll över om bilderna ska bli ljusare eller mörkare när du ställer manuellt måste du alltså stänga av funktionen Auto-ISO. Bara när Auto-ISO är avstängt kan man bestämma ISO själv.

Upp till toppen
Annons: