Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1099 ggr
Nasse99
2014-11-23 12:51

Nikon D5000

Hej, jag har en Nikon D5000 och jag har tänkt köpa ett batterigrepp. 
Men det batterigrepp som Cyberphoto har lever inte upp till de förväntningar jag har, skulle jag kunna köpa ett batterigrepp för D5100, D5200 eller D5300. De är ju från samma serie men uppgraderingar. 
 Hur ska jag göra?

Juliagrafi - en ungflickas jobb.

Annons:
Moalinn
2014-11-23 13:10
#1

Vad är det du saknar på det batterigreppet till D5000 som de andra har?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

MagArne
2014-11-23 20:39
#2

Greppen ser ju inte ut att ha någon kommandoratt vilket jag anser vara av stor betydelse. Vad ska du ha detta grepp till egentligen? Inte bättre att bara köpa ett extra batteri?

Nasse99
2014-12-03 19:14
#3

Jag fotar väldigt mycket porträtt så för bekvämlighetens skull vill jag ha ett batteri grepp då jag kan fota i en bekvämare position. Det jag saknar är att det går inte att låsa skärpan och sedan flytta kameran för att få den perfekta exponeringen eftersom att med den ända som jag hittar måste man fota med fjärrutlösare och då fungerar inte den funktionen. 
Därför skulle jag behöva ett "modernare" batterigrepp så jag kan fotografera precis som vanligt men i porträttformat :)

Juliagrafi - en ungflickas jobb.

MagArne
2014-12-03 19:32
#4

Om du fotograferar så mycket porträtt att du behöver ett grepp för det kanske det är läge att pensionera din D5000? Köpa en semiproffskamera med ett originalgrepp från Nikon med alla dess finesser.

Kanske en D7100 med MB-D15 eller en begagnad D300/D300s med ett MB-D10 som inte kostar många kronor nu för tiden.

Inkanyezi
2014-12-03 20:24
#5

Det kan också vara idé att titta på alternativ. Om du inte har flera objektiv till Nikon behöver du inte vara märkestrogen. Det finns andra bra kameror, och om jag sysslade mycket med porträtt och skulle skaffa ny kamera skulle jag inte välja en DSLR.

Det har jag ju visserligen ändå inte gjort primärt, eftersom jag har en Olympus OM-D, men om det var ett öppet val skulle jag i dagens läge ta en ordentlig titt på Samsung. Deras senare kameror är på många sätt snäppet bättre än mycket från de två stora, och de har nätverkande i familjen, så att man kan hitta flera som funkar fint att köra med fjärrstyrning, kanske rentav enklare än att använda sökaren och hålla i kameran. Dessutom kan man välja i stort sett var man vill för att ställa skärpan, något som de flesta kameror inte erbjuder.

Samsung har tre bra kameror med sökare och nätverk och några till som inte har sökare. Objektivparken är imponerande ur kvalitetssynpunkt, och om man inte siktar mot supertelen eller extrema vidvinklar så finns det man behöver, och det är tillräckligt bra. Dessutom har de en ganska aggressiv attityd idag, och strävar mot att bli ett av de stora märkena.

En av de huvudsakliga anledningarna till att jag kör ett spegelfritt system är just att man har större frihet att välja var skärpan ska ställas, och de nyaste spegelfria är inte långsammare än DSLR-kamerorna. Men de som ligger på topp är inte heller helt billiga.

MagArne
2014-12-03 20:40
#6

#5 Kan du ge några förslag på modeller du tänker på? Nu blev jag nyfiken på vad dessa kan åstadkomma :-)

Annons:
Inkanyezi
2014-12-03 21:10
#7

Den vassaste är förstås Samsung NX1, men den kostar.

Så finns Galaxy NX, som till och med kan ringa hem.

Och så NX30, som inte är fullt så kostsam, men som har lite mindre godis.

De flesta Samsungmodellerna kan köras från platta med alla funktioner, och flera av dem kan skicka bilderna direkt till en NAS eller upp i molnet. Man kan peta på plattan för var man vill ha fokus, och de vassaste modellerna är långt ifrån tröga.

NX1 är kanske den mest avancerade spegelfria kameran idag, med WiFi och NFC för att lättare kunna ansluta enheterna mot varann. Galaxy NX har också extra allt och kan efter vad jag har hört också använda 3G-nät.

Flera modeller har en 20 megapixelsensor; NX1 har 28. Alla deras bildskärmar är i AMOLED-teknik och man ser dem hyggligt också på dagen. NX1 kan man vinkla skärmen på.

Gluggarna som finns just nu är de här, och under nästa år kommer flera nya, varav någon ljusstark:
http://www.samsung.com/za/nx/lenses/

Och gluggarna håller hög klass, mycket hög.

Nasse99
2015-01-29 18:51
#8

#4 Jag har funderat på det från och till men ekonomin räcker inte till det. Då jag fortfarande bara går högstadiet och har därför ingen inkomst. Utan kan endast köpa av sparade pengar.

Juliagrafi - en ungflickas jobb.

MagArne
2015-01-29 19:39
#9

Det står i din profil att du jobbar som hobbyfotograf. Ger det jobbet ingen inkomst?

Ingen tycks ha hittat något grepp som uppfyller dina krav. Mycket troligt är inte din D5000 konstruerad för batterigrepp alls och det finns bara tredjeplats med en massa kompromisser att tillgå.

Nasse99
2015-02-07 18:09
#10

Jo, den har några år på nacken, och när den var ny så fanns ju allt, men den har ju slutat säljas så det är inte så konstigt att tillbehören försvinner. 

Jo, det ger lite pengar, men alldeles för lite än så länge. :(

Juliagrafi - en ungflickas jobb.

Upp till toppen
Annons: