Annons:
Etikettkurser-och-utbildningar
Läst 2376 ggr
ljungensjenka
2014-11-10 19:22

Kurs?

Jag är interesserad av fotografering men känner att jag inte är så bra på det som jag hade velat. Ska snart välja gymnasie och har funderat på estetik-media men känner at det kanske är att ta i lite väl mycket när jag egentligen inte vet vad jag sysslar med… Så tänkte att en fotokurs hade kanske varit bra? Vet att man måste fota för att träna men känner att jag inte kommer någon vart. Så ni fotoproffs, är det värt pengarna att gå en fotokurs eller ska man fortsätta prova hemma och ev köpa bok om det och sånt?

Annons:
Inkanyezi
2014-11-10 19:36
#1

Det är väldigt olika vägar vi  alla går för att komma dit vi är på väg, och det finns inte en enda väg som passar alla. För min del började fotograferandet för mycket länge sedan, i skolans fotoklubb. Det handlade mest om någon slags lek, men vi hade en mycket bra teckningslärare som pratade om ljus, ljussättning, kontrast, tonomfång och hur man kunde åstadkomma olika resultat som man önskade sig. Han visade på möjligheterna och verktygen för kreativitet.

Einar Luterkort var en mycket bra lärare, och jag saknar honom mycket sedan han gick bort. Hans auktoritet var naturlig och byggde på gedigen kunskap. Han lärde mig Ansel Adams zonsystem och han lärde mig bränna keramik.

Det finns i stort sett två linjer att följa när man lär sig fotografera, där den ena behandlar tekniken och den andra bildseendet. Båda är nödvändiga och går i viss mån hand i hand. Att enbart lära sig tekniken leder ingenstans om man inte också har det andra benet att stå på. Däremot har man otrolig nytta av att jobba på bildseendet och förmågan att se och tolka ljuset, också innan man kan tekniken för att fånga det i en kamera.

Många "fotokurser" behandlar nästan bara tekniken, och många av frågorna som ställs i ett sånt här forum gäller tekniken. Tekniken är viktig, för utan kännedom om tekniken och dess villkor kan man inte visualisera bilden man ska skapa. Men för visualiseringen är bildseendet centralt, och det kräver att man analyserar bilder, inte bara fotografiska bilder, utan också andra bilder, teckningar, målningar, bildberättelser som film och serier.

Så jag tycker att det är värt mycket att gå en fotokurs, men inte en som i första hand avhandlar tekniken. Tekniken kan man fråga om här, och man kan läsa massor också på andra ställen på nätet. Tekniken har blivit otroligt mycket lättare att lära sig sedan vi fick digitalmediet, eftersom man kan ta hur många bilder som helst utan att lägga ut ett öre på material. Man kan öva och öva hur mycket som helst och göra om massor av gånger, tills man lär sig.

Om tanken att "köpa en bok" kan jag bara säga att jag har inte sett någon bok som man egentligen kan lära sig av. Jag skulle hellre föreslå inte bara en, utan många böcker, bildböcker, böcker som visar bilder som andra har gjort, så att man kan träna sitt bildseende. Det är värt att bolla det mot andra, så en studiecirkel eller kurs är bra, men den bör handla om bild, inte om foto.

[134643]
2014-11-10 21:47
#2

#1 Svarade bra , men jag tänkte bara flika in också att du inte behöver några som helst förkunskaper i fotografering för att gå estet-media! 😊

Upp till toppen
Annons: