Annons:
Etikettadobe-photoshop-lightroom-elements
Läst 1672 ggr
P4go
2014-10-23 08:20

Förminskning ger sämst kvalite

När jag förminskar mina bilder i photoshop till tex en header till bloggen blir kvalitén jättedålig. Suddig och oklar.
Någon som kan hjälpa? 

Adobe Photoshop CC 2014

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Annons:
Inkanyezi
2014-10-23 08:45
#1

Frågan är lite oklar…

Jag använder visserligen ett annat bildbehandlingsprogram, men jag utgår ifrån att Photoshop har ungefär samma möjligheter.

När man förminskar en bild finns flera olika möjligheter til nersampling, och det gäller att välja en algoritm som ger bra resultat. Sedan måste man efter nedsampling också efterskärpa, till formatet som bilden får. Om man inte efterskärper, kan bilden se mindre skarp ut, och om man dessutom har valt en olämplig algoritm, kan den rentav bli riktigt dålig, beroende på precis hur mycket man har dragit ner den och innehållet i bilden.

Enkla algoritmer fungerar bra när man minskar storleken till hälften, fjärdedelen eller en sextondel.  Men om man vill justera storleken steglöst behövs en annan algoritm, och jag använder oftast en som heter Lanczos 3. Den brukar ge bra resultat både för att förstora och förminska.

Så kolla vilka möjligheter Photoshop ger för att välja algoritm för nersamplingen, och glöm inte att skärpa bilden sedan.

P4go
2014-10-23 08:54
#2

Märkte att bilden enbart är dålig i själva photoshop. När jag laddade upp på bloggen blev den bra.. 🤔

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

JazzBass
2014-10-23 08:57
#3

Kanske dum fråga, men har du 100% visning inställd i PS?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

P4go
2014-10-23 09:00
#4

HAHA.. Självklart var det det som va problemet.. 
Ibland ska man inte jobba med bilder innan man ens vaknat! 👍

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Upp till toppen
Annons: