Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1047 ggr
[Kanintokan]
10/17/14, 10:50 PM

Värt att köpa ny kamera?

Hejsan! Nu funderar jag på att köpa en ny kamera. I dagsläget har jag min Nikon D90 som jag fotar det mesta med (djur, landskap, närbilder, porträtt m.m). Min fråga är om det är värt att byta upp sig? Har haft kameran i ca 3 - 4 år och känner sug efter ett nytillskott. Vill utvecklas mer och ta bättre bilder. Men samtidigt så har D90 varit suverän i alla lägen. Är de nya kamerorna betydligt mycket bättre, eller är det nästintill slöseri på pengar?

Ös på med kommentarer om era åsikter. Jättetacksam :)

Annons:
Inkanyezi
10/17/14, 11:26 PM
#1

Nej, nya kameror är inte väldigt mycket bättre, det finns också nya kameror som inte når upp till D90:s klass. Den är fortfarande en mycket kompetent kamera, och den har allt man kan begära vad gäller att utvecklas som fotograf, om det inte är någonting speciellt som håller dig tillbaka och som en annan kamera skulle kunna uppfylla. Men för att veta det, behöver du specificera bättre vad det är som kameran inte duger till. Jag har väldigt svårt att tänka mig att det skulle kunna vara någonting relaterat till kameran, om du inte kan beskriva det.

Du har inte angivit någonting specifikt, någonting att hålla på, som antyder att kameran skulle ha oöverkomliga brister som kräver en annan och bättre kamera. Det finns bättre, både marginellt bättre och ganska mycket bättre, men för att veta precis vad som skulle kunna göra en annan kamera bättre måste du tala om vad som håller dig tillbaka i din utveckling och som beror på kameran.

Det handlar ju om en systemkamera, ett system, och vitsen med system är till en del att man kan bygga ut det efter de krav man har, med tillbehör som utökar möjligheterna. D90 var för inte särskilt längesen den allra bästa i sin klass i vissa avseenden, och ytterst få kameror har gått om den. Den är fortfarande bland de bästa, men "bra" är aldrig ett objektivt omdöme, det relaterar alltid till specifika förhållanden och är subjektivt. 

Också rubrikens fråga är subjektiv. Det är bara du som kan avgöra om du tycker att det är värt att gradera upp till någonting som har egenskaper som du värderar högre.

MagArne
10/18/14, 6:07 AM
#2

Vad har du för objektiv till din kamera? Jag tror du har mer glädje av ett till/annat objektiv än ett nytt kamerahus. Eller kanske en blixt?

[Kanintokan]
10/18/14, 8:18 AM
#3

#1 Min tanke var mest att jag ville höra era åsikter, eftersom jag själv inte riktigt vet hur jag vill. Min åsikt är att kameran börjar halta efter några serier av bilder, redan vid 5-8 bilder. En nackdel då jag fotar djur i rörelse. Dessutom klarar den inte högre ISO.

#2 Använder mig mest utav nikkor 50mm f/1,8 samt en tamron 90mm f/2,8 macro.

MagArne
10/18/14, 8:24 AM
#4

#3 Kan du definiera "börjar halta efter några serier av bilder"
Vad exakt har du för minneskort? Möjligt att flaskhalsen är där om det tar lång tid att tömma bufferten för att kunna ta en ny serie bilder?

[Kanintokan]
10/18/14, 8:42 AM
#5

#4 Alltså när jag fotar en bildserie börjar kameran att hacka upp sig efter några bilder. Istället för att fota en serie bilder blir det att den stannar upp och tar några sekunder innan den avlöser en till bild. Vet inte riktigt hur jag ska förklara men hoppas detta dög.

Har ett minneskort på 8gb.

MagArne
10/18/14, 9:09 AM
#6

#5 Låter som om bufferten tar slut och kameran börjar skriva till minnet. Detta fenomen får alla kameror mer eller mindre beroende på prisklass.

Har du möjlighet att ta en bild på ditt minneskort. Att det är 8GB stort säger ingenting om hur snabbt kortet är. Risken är mycket stor att du får exakt samma fenomen med en ny kamera om du använder samma långsamma minneskort.

Annons:
Inkanyezi
10/18/14, 9:19 AM
#7

Berätta lite mer om det där minneskortet, storleken säger inte så mycket. Vad är det för tillverkare, och vilken klass?

Men det är alldeles normalt att det börjar gå trögare efter att kameran har smattrat av några bilder, och så är det med i stort sett alla kameror, även om det finns några som har större buffert.

Du kan inte ändra antalet bilder fram till att den börjar gå långsammare, eftersom det är kamerans primärminne som buffrar de första bilderna i en serie. Däremot kan du korta ner tiden emellan bilderna när den börjar gå långsammare, på två sätt. Det ena är att ha ett snabbare minneskort, och det andra är att ha lägre jpeg-kvalité eller mindre bildstorlek. Och det gäller bara när du spar jpeg.

Om snabb serietagning med långa serier är mycket viktigt för dig, är det närmast modellen D7100 som klarar det. Den har ett läge med mindre utsnitt där man kan köra full fart om man har ett bra minneskort.

hydman
10/18/14, 1:09 PM
#8

Rent generellt är det värt att byta upp sig. Hur det är i just Ditt kan Du bara veta själv.

[Flausiv]
10/19/14, 6:44 PM
#9

Hej Kanintokan,
Som Inkanyezi och MagArne skriver ovan kan det vara värt att testa ett snabbare minneskort om kameran hakar upp sej i seriebildstagning.

Du skrev att du ville utvecklas mer och ta bättre bilder. Nytändning kan man ju få på många sätt. Själv går jag ofta igång på nya fotoprylar, men ibland är det något annat som får mej att ta nästa steg. Det kan vara en utmaning, ett projekt eller till och med att jag låter kamerorna ligga och bara tänker på bilder och bläddrar i fotoböcker en period. Innan du skaffar nya prylar kan det vara bra att fundera på om du någon gång har bommat en bild, eller om resultatet inte blivit så bra som du ville ha det för att du saknade rätt utrustning.

MagArne
10/20/14, 8:21 AM
#10

Här kan du läsa om vilka resultat jag fick vid byte av minneskort
http://foto.ifokus.se/discussions/53938075ce12c46b2300239c-tips-pa-bra-compact-flash-kort

Nu har ju du SD kort i din kamera och jag CF. Men resultatet borde bli likvärdigt.

Vad jag har uppfattat så klarar D90 SDHC men inte de större SDXC-korten.
Ska du köpa ett nytt kort så ska du inte gå och köpa första bästa Class 10 kort du hittar utan även kolla vad tillverkaren specificerar för skriv och läshastighet också. Du behöver ett kort som är betydligt snabbare än vad Class 10 klassningen innebär.

Personligen hade jag kört på de snabbaste från SanDisk som ligger på 80MB/s och uppåt då de är lätta att få tag i.

Upp till toppen
Annons: