Annons:
Etikettsäljes-köpes-bytes
Läst 1079 ggr
missan´s
10/1/14, 7:47 PM

(K) Canon eos objektiv

Hej!

Är ute efter ett objektiv till min Canon Eos 1000D. Har just nu bara själva kameran, inget objektiv. Söker därför ett för nybörjare. 

Ett inte allt för avancerat objektiv. Får som mest kosta 750 kronor (då jag redan köpt en jättedyr kamera) men ju billigare desto bättre, bara det är i bra skick! 

Har ni något av det jag kan söka? Tveka inte att höra av er!

Ps. Jag finns i Växjö så gärna någonstans i närheten!

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Annons:
Inkanyezi
10/1/14, 8:09 PM
#1

Har jag fattat det rätt nu, att du enbart har ett kamerahus, som du nte kan ta några bilder alls med innan du också har ett objektiv?

(Den där kameran brukar säljas med ett objektiv, det är mycket ovanligt att man köpar den utan.)

Bagtjesen
10/1/14, 8:21 PM
#2

Utan att veta vad du överhuvudtaget har till din kamera så är det inte mycket som får plats inom den budgeten, faktiskt ingenting om jag minns rätt, men det ligger på gränsen till en 50mm f1.8, och det är ett bra och användbart objektiv i många fall - men vad du har och behöver komplettera med, men framförallt VAD du oftast vill fotografera men inte kan vore värt att veta. Riktigt bra objektiv som du kanske skulle vilja komplettera med är sällan så billiga som du vill ha dem, men något som du ändå behöver, men kanske inte de bättre, kan ju finns begagnade…

/Bägtjesen


missan´s
10/1/14, 9:12 PM
#3

#1 Ja precis, ett kamerahus. 

#2 Är väldigt ny på det här så ursäkta för dåligt förklarat. Om jag säger upp mot 1300:- låter lite rymligare kanske, och då tänker jag mig något vanligt standardobjektiv om det är någon som säljer så billigt här, har nämligen tittat runt på blocket innan. Det ska vara ett begagnat, då borde det väl gå ihop..(?) Jag har tänkt att fotografera mycket djur och natur, blommor osv. Jag har egentligen bara tänkt en systemkamera, inte så himla avancerad. Håller på att läsa på osv om detta ämne så kommer väl såsmåning om kunna lite mer i alla fall. Tar hjälp av min syster som kan sånt här och jag litar på henne. När  jag skrev "i bra skick" så fokuserade jag mer på att den ska funka som den ska, att den inte ska ha sprickor och liknande. 

Hoppas ni förstår lite bättre nu - var ganska otydlig innan. 🙂

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Inkanyezi
10/1/14, 9:27 PM
#4

Jäpp, nu är det en hel del klarare.

Normalzoomobjektivet till den kameran, med bildstabilisering, kostar bara en hundralapp mer (1399) än du föreslår just nu på CyberPhoto.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1000007bulk

Men det är klart att om någon har ett begagnat att sälja, så kan det bli billigare.

Bagtjesen
10/1/14, 9:33 PM
#5

Då finns det en hel del mer eller allt-i-ett objektiv som kan passa, men då är de inte så ljusstarka, och några fabrikat förutom Canons egna, finns nästan nya inom räckhåll. Annars är 18-55mm  som nytt kostar runt 1600:- och för under lusentappen begagnat kunna passa ihop med ett någon liten begagnad telezoom.

Men du skrev i #0 att "då jag redan köpt en jättedyr kamera"? En 1000D borde inte vara dyr, och precis som Inkanyezi sagt så säljs ju väldigt sällan kamerahusen utan objektiv - de här introduktionskiten - för lite nybörjare brukar inte säljas utan.

Sedan skriver du om djur-foto, och då finns det små och jättestora djur, och olika avstånd att fotografera på liksom inom/utomhus.

Sedan har du frågan om objektivet får vara stort eller om du alltid vill ha med dig kameran, och att det inte gör något att du missar någon bild. Eller om du redan har tänkt att skaffa flera objektiv på lite sikt? Varför annars en systemkamera? Ett enda objektiv passar inte till all fotografering, och alla ljusförhållanden! 

Allt det där är avväganden du måste ta ställning till. Och dessutom - vad tänker du satsa på din hobby (hur mycket pengar) inom de närmaste två åren - det avgör ju en hel del om vad du kan och borde bygga upp till på sikt. Dumt att köpa objektiv nu, nytt eller begagnat, om det inte skulle bli en bra kombination med ett annat framöver.

/Bägtjesen


missan´s
10/2/14, 7:30 AM
#6

#4 Det kunde vara något! Jag ska titta närmare på det. :)

#5 Jag kan bara säga att jag är 12 år! Sen har jag bl.a väldigt lätt att känna mig kränkt på internet vilket jag kan känna lite nu, det skulle underlätta ifall lite fler kunde vara lite "lugnare/trevligare" och hålla sig till ämnet.                                         Jag vill ha en systemkamera, något lite bättre än bara en vanlig digitalkamera som jag har. Jag är intresserad av fotografering och har fått väldigt mycket inspiration här på iFokus, jag villl hemskt gärna ha en systemkamera för att fota finare och bättre bilder. Jag vill ha ett vanligt standardobjektiv dvs. 

Så, NU hoppas jag att #5 förstår. Jag orkar egentligen inte diskutera en massa, det händer ofta och det kan jag bli väldigt kränkt av det då många användare på iFokus inte respekterar mig på samma sätt som äldre.

Kan vi hålla oss till ämnet nu? Om ni har frågor eller så får ni jätte gärna Pm:a. :)

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Annons:
Bagtjesen
10/2/14, 2:07 PM
#7

#6 Ledsen om jag missuppfattat ämnet, eller din ålder - det är inte så lätt att veta - men jag gick faktiskt in och tittade på din signatur, utan att det då hjälpte. Det finns de som är mer än dubbelt så gamla som du då är som har kaniner och andra smådjur som symboler.

Hoppas att du får fler bra förslag från andra!

/Bägtjesen


Inkanyezi
10/2/14, 8:56 PM
#8

Jag har en lösning som kanske skulle passa dig.

Jag har en EOS 5000 med normalzoom 35-80. Det är en äldre kamera för film, men objektivet passar på din kamera. Det har inte stabilisering, men det har AF och går på din kamera från normalbrännvidd till ett lite längre tele än de som brukar levereras med de digitala systemkamerorna.

Man kan också använda kameran med film om man skulle vara road av det.

Jag vill ha trehundra för den. Om du bor nära, kan jag lämna eller du hämta, annars skickar jag den med postpaket. 

Jag skickar ett PM också, som du kan svara på.

MagArne
10/4/14, 8:22 AM
#9

Du skulle kunna ta en titt på Tradera efter Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS. Det är standardobjektivet med bildstabilisator som du borde kunna få för under 800kr inkl frakt.

Men frågan är om du inte ska prata med dina föräldrar om att åka till en lokal butik istället och köpa ett helt nytt objektiv så det verkligen blir rätt och inget strul. Köpa begagnat kan ju vara lite osäkert när man inte vet exakt vad som passar och man är ute efter.

missan´s
10/5/14, 12:35 PM
#10

#9 Det kan jag, dock kan jag ju inte prova det då om det passar eller inte på min kamera. Jag har varit i några butiker och priserna är ju höga… Tittar ju runt här ifall jag kan få några andra alternativ, annars är det ju det som väntar.

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Schnauzertik
10/5/14, 12:46 PM
#11

Värd för Pensionärer

Upp till toppen
Annons: