Annons:
Etikettkritik-nybörjare
Läst 1099 ggr
PoizonBite
2014-09-22 20:07

Degu - djurbild

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Senaste tillskottet i familjen, "lilla" Marshall (han har blivit ganska fet). Hur är bilden i era ögon, ni som är lite mer fotovana?

Annons:
Bagtjesen
2014-09-24 18:34
#1

Utan att kolla vilken kamera du har eller om det är mycket av kamerans automatik som använts.

Så du har haft ett något för starkt ljus så det blir hårda skuggor, och ljussättning tillhör de svåraste delarna av fotografi - så det är inte konstigt om det då är lite hårt ljus. Vet inte om du använt blix uppifrån eller om det är någon bordslampa e dyl.

Det är ett bra fokus och bra skärpedjup.

Det som är sämst med bilden är två saker: 1. Du har inte bilden med rak "horisont" - det är enkelt att fixa till med en rotering i ett bildbehandlingsprogram och sedan en beskärning - då får du bort lite av bakgrunden. 2. Ja just det bakgrunden - och kompositionen - för att få till bra djurporträtt brukar man vilja ha en mer 'naturenlig' bakgrund. Ta t ex djur med tassar så är inte en glatt skiva, som då är hal, så bra för ett djur - det är inte liksom en naturlig miljö - Det blir lite som "Bambi på hal is" - du har säkert sett den någon gång.

Bra bild men försök rotera och beskära - till nästa gång försök tänka på ett bättre ljus (det är svårt), med med en mjukare miljö blir ljuset också mjukare.

/Bägtjesen


PoizonBite
2014-10-04 15:40
#2

Tack!

Anngerd
2014-10-05 10:35
#3

Jag tycker att det är en fin bild men även jag tycker att det ska vara en rak horisont. Ljuset tycker även jag är för hårt. Men en sak till tänk på kompositionen och placera inte det du fotar precis i mitten, tänk på tredjedelsregeln.

PoizonBite
2014-10-05 19:41
#4

Tredjedelsregeln?

Anngerd
2014-10-06 00:41
#5

Dela upp bildytan i nio lika stora delar och placera det du fotar i kryssen där linjerna korsar varandra.

PoizonBite
2014-10-06 17:06
#6

Ah, okej!

Annons:
Upp till toppen
Annons: