Annons:
Etikettövrigt
Läst 1098 ggr
[MikaelaR]
2014-09-12 01:23

Bästa billigare kameran?

Vilken kamera är bäst enligt dig som inte är för dyr? med inte för dyr menar jag att den inte kostar mer än 3000 kronor och helst mindre. Finns det någon ni vet om?

Annons:
JazzBass
2014-09-12 08:10
#1

En kamera kan vara bra på väldigt många vis och vad som är bäst för en kan vara sämsta alternativet för en annan. Mest prisvärt är det att köpa begagnat, så det tycker jag du ska satsa på. Man får mycket mer för pengarna.

Bäst bildkvalitet lär du få med en begagnad systemkamera av instegsmodell, speciellt om du får inklämt i budgeten ett (också begagnat) ljusstarkt objektiv typ ett 35/1,8 utöver ett kitobjektiv.  Det borde inte vara omöjligt. Fördelarna utöver bildkvaliteten är att systemkameran reagerar snabbt på avtryck och ger bäst möjligheter för manuella inställningar, samtidigt som förstås automatikprogram också existerar då man är lat och det spelar så stor roll om bilderna blir lite felexponerade. Nackdelen är att den är ganska stor och går inte att få helt ljudlös.

Är det viktigt att kameran är liten och bekväm att använda, och kvaliteten fortfarande är viktig liksom möjligheten till manuella inställningar, är nån form av spegellöst kamerasystem att rekommendera. Svårt att säga här vad som ryms i budgeten, och utbudet på begagnatmarknaden är inte ännu jättestort, men jag skulle rekommendera antingen ett micro 4/3 system (Olympus, Panasonic) eller Nikon 1-system. Jag har själv en Nikon 1 S1 med tre objektiv (10/2,8, 11-27,5/3,5-5,6, 18,5/1,8) som jag är väldigt nöjd med som komplement till mitt stora kamerasystem uppbyggt kring en Nikon D700. Reagerar snabbt på avtryck, har hög seriebildtagningshastighet (flerfalt bättre än t.o.m. de mest avancerade proffssystemkamerorna i prisklassen 50000kr) och ger hyfsad bildkvalitet. Inte riktigt lika bra som en vanlig systemkamera, men ändå ok. (Ju mindre sensor, desto sämre bildkvalitet. Ju sämre ljus/högre iso man behöver använda, desto mer märks detta).

Sedan finns det ju kompaktkameror och "långzoomar" (nästan samma sak) med icke demonterbara objektiv. Jag skulle dock undvika en långzoom, då dessa oftast har minimal sensor och ljussvagt objektiv och är förhållandevis klumpiga. Cirka 3-5 gångers zoom räcker bra till det mesta. Olympus XZ-serie har mycket ljusstarkt inbyggt objektiv och en större sensor än vad som brukar finnas i de billigaste kompaktkamerorna, vilket ger bättre möjligheter att fota i sämre ljus. (Sensorstorleken är dock ändå hälften mindre än den som sitter i Nikon 1-kamerorna, som i sin tur är över hälften mindre än i vanliga  systemkameror). Sedan har Sony sin RX-100 som har lika stor sensor som Nikon 1-kamerorna och ett mycket ljusstarkt inbyggt objektiv. Om man vill ha allt i ett är det en kamera att spana in. Den kostar dock över 3000kr som ny, snarare närmare 4-5000kr. Medan andra (billigare) kompaktkameror ofta av seriösa fotografer ses som leksaker på grund av långsam reaktionsförmåga och dåliga manuella inställningsmöjligheter, är detta ett seriöst verktyg för att ta bra bilder.

Det blev lite långt det här, men som du märker är inte svaret på vad som är "bäst" precis entydigt. Hoppas det ändå hjälper dig lite grann i jakten på en kamera som är bäst för dig.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Carrosh
2014-09-12 13:07
#2

Precis som ovanstående pekar ut så är det helt olika vad som är bra för just en själv. Allt beror på vad det är du ska fotografera och om du känner att du vill ha stort eller litet. Fråga dig själv vad det är du brukar fotografera mest, och vad du vill fotografera, och utgå ifrån det.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

kjellkriminell
2014-10-10 12:19
#3

Canon Eos M kanske? Kompakt systemkamera för ett par tusen

xla
2014-10-10 22:49
#4

Telefonen!

Upp till toppen
Annons: