Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 998 ggr
Nava
8/24/14, 3:10 PM

Vilken kamera?

Vilken systemkamera finns det som man kan filma med, ta kort och byta objektiv? Jag tänker försöka spela in vloggar till youtube men behöver då en kamera som man kan spela in med. Sen är det så att jag vill kunna ta bra vanliga foton med den också, vilka kameror finns det?

Bright light creates black shadows.

Never say never and Never say Forever

Annons:
Fridaaaa
8/24/14, 3:16 PM
#1

Vilken prisklass?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Inkanyezi
8/24/14, 3:24 PM
#2

Nästan alla nyare systemkameror duger till det, och just det där att man kan byta objektiv är kännetecknet på en systemkamera, det som gör den till system. 

De som är enklast att hantera för video är de spegelfria systemen, särskilt kamerorna som har någon slags titthålssökare och inte bara skärmen att sikta med.

lollonr4
8/25/14, 8:33 AM
#3

Jag har Nikon D3200 en bra nybörjar kamera som går att filma med. Min kostade 4000kr men priset har sjunkigt en aning. Det går byta objektiv, köpa stativ, köpa mikrofon, och annat smått och gått. Och jag är nöjd :)

Inkanyezi
8/25/14, 9:02 AM
#4

Om du har någon av de bättre nya telefonerna, behöver du inte fundera så mycket över video med systemkamera.

För att vlogga är telefonen för de allra flesta helt överlägsen systemkameran, av det enkla skälet att man har den med sig, och att den är lätthanterad. Den har också i regel en betydligt bättre bildskärm att sikta med.

Systemkameran har blivit övervärderad för video, genom att proffsfilmare ofta väljer att använda systemkameror för att spela in video. Men man bör vara medveten om att de spelar i en helt annan liga. Det betyder inte att en systemkamera är mera lämplig för videoinspelning, bara att en modern systemkamera är väldigt mycket billigare än en motsvarande videokamera, och att den kan ge väldigt god bildkvalité på video.

För den som är mer intresserad av att dokumentera sin vardag, ta video av tårtan man bakar eller kaninhoppningen, hundträningen, joggingspåret och annat i liknande stil, är en surfplatta eller smartphone ett bättre verktyg, av skälet att den är enklare att hantera och lättare att ha med. Den ger också mycket bra bildkvalité när man förstår hur nära man bör gå för att få bra bilder. 

Om man däremot är seriöst intresserad av att ta video, för att klippa ihop proffsigt, och vill lära sig hantera kameran så som proffs, kan en systemkamera vara ett bra val, och då är de bästa inte DSLR-kameror, som de vanligaste instegsmodellerna från de två stora tillverkarna. Kameran från Canon som är bäst lämpad är antagligen EOS 70D, och den ligger inte i lågprissegmentet. Den kan användas med en smartphone som sökare, vilket underlättar otroligt. Ett av de största problemen vid videotagning på fri hand med systemkamera är att DSLR-kameror inte har någon sökare när man tar video, och att balansen är urusel.

Annars är de spegelfria systemen med sökare eller WiFi/smartphone och Sonys SLT-modeller också ganska väl lämpade. En tillverkare som ligger långt fram med den typen av kamera är Samsung, och också några ganska billiga modeller från Samsung kan kopplas till en surfplatta eller smartphone, så att den kan användas som sökare.

Innan man skaffar en systemkamera specifikt för video tycker jag ändå att man ska försöka utvärdera vad för slags video man vill ta. Om det handlar om små snuttar typ de som brukar läggas upp på tuben, duger telefonen troligen utmärkt och har bättre balans än de vanligaste systemkamerorna. Om man däremot vill göra proffsig video, med klipp som i spelfilmer och när man har särskilda krav på litet skärpedjup och jobbar med ljushantering och professionellt ljud, då kan en bra systemkamera vara ett gott verktyg. Det kan då vara idé att titta på andra märken än de två största.

Upp till toppen
Annons: