Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 979 ggr
SaraRaven
2014-08-24 00:15

canon 1200d eller Nikon d3200?

Jag kan inte bestämma mig för vilken av dessa. 
Jag har läst på massa om dom båda men de verkar vara väldigt jämna. Det jag är ute efter mest är att ha en kamera till vardagen, en som jag kan växa med.
Jag tar mycket landskap och macro, sen när tillfälle ges även lite porträtt men inte så ofta, de är mer "rörliga" eller vad man ska säga, inte där de poserar och sånt. Jag har haft både nikon och canon innan och båda har sina fördelar och nackdelar och båda ligger bra i handen min. 
Det kommer däremot dröja innan jag kan köpa till mig mera objektiv så det som följer med får funka ett tag. Jag har några objektiv från canon men de är inte i toppskicka men funkar. 

Hur resonerar ni mellan dessa två? 
Det är mellan dessa jag velar mellan, de ligger perfekt i pris och har de jag önskar båda två. Lite orolig bara att Nikon kan bli brusig lätt?

Annons:
JazzBass
2014-08-24 07:47
#1

Tekniskt sett klår nog nikon canon i bildkvalitet, men det är mest av akademiskt intresse för de som inte är jätteintresserade av dynamiskt omfång mm, speciellt om man fotar i jpeg. Nikonbilderna kanske ser brusigare ut i 100% visning pga den högre upplösningen, men i "vettig" betraktningsstorlek borde den brusa mindre, inte minst då den har bättre dynamiskt omfång. Om du nu har några canonobjektiv redan och är bekväm med båda märkena så tycker jag dock du ska köra på en canon. För så stor är skillnaden inte i praktiken.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

bgtommyalm
2014-08-24 16:35
#2

Canon 1200 D är enligt min mening ett misslyckande. Canon kom innan den med Canon 100 D och den har ungefär samma pris som 1200. 100 D har en bättre processor än 1200 och har en pekskärm som är snabb att arbeta med. Jag har haft 1100 d och 100 d sedan dessa kom ut och har alltså bra erfarenhet av båda. Skillnaden mellan 1100 och 1200 är alldeles för liten medan 100 d slår båda två på de flesta punkter. Mitt råd är titta på 100D.

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

Saraldor
2014-08-24 19:15
#3

jag har en Nikon D3200 och är supernöjd med både pris och kvalité, sen förderar jag menyn på Nikon.

Så jag tycker helt klart att Nikon D3200 är ett bra köp

Christer Holm

www.saraldor.nu

SaraRaven
2014-08-24 23:29
#4

JazzBass Det blir inte så ofta jag tar bilder med dynamiskt omfång så det är inget som är ett så stort krav att den ska klara. 

bgtommyalm Jag är verkligen superallergisk mot pekskärm så den går väldigt mycket bort där 😃   Jag har sållat mig ner till mellan dessa två Canon eller Nikon så de är mellan dom jag har funderingar på. 

Saraldor Hur skiljer sig menyn tycker du, eller vad är det som gör att du föredrar den? 

Så en av varje på vardera kameramodell, jag har lite grubblerier kvar minsann 😂

Mickis1994
2014-08-25 09:25
#5

Har en Nikon D3300 som jag är sjuktnöjd med! En kamera att rekommendera :)

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

MagArne
2014-08-26 11:01
#6

Har någon i din närhet systemkamera? Kör förslagsvis på samma fabrikat så kan ni låna objektiv och blixtar m.m. av varandra.

Annons:
SaraRaven
2014-08-26 16:02
#7

Nej tyvärr så har ju ingen det

yeahsica
2014-08-26 16:40
#8

När jag velade mellan likvärdiga modeller från Canon och Nikon för några år sedan valde jag tillslut det märke med det menysystem/interface som jag gillade bäst. Gick alltså efter vilken kamera som kändes bäst att arbeta med. Nu vet jag inte om du fotar mycket manuellt, men mitt tips är att testa att navigera runt i menyerna och se var alla snabbknappar sitter både i menyn och på själva kameran för att se vilken du gillar bäst.

SaraRaven
2014-08-26 22:54
#9

Tack för tipset, ska ner till nån butik och kolla igenom dom grundligt på insidan :)

Upp till toppen
Annons: