Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 695 ggr
idawickstrom
2014-08-19 21:03

Problem med slutaren

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Har en Nikon F-501, som har legat runt i åratal. Den är pappas, som han fotade med på 80-90-talet. Problemet med kameran är att den inte sparar bilderna på rullen.. så idag åkte jag till en foto/kamerabutik och frågade om dom hade någon aning om vad det är för fel.. för jag är helt amatör bland analogiska kameror. De testade och sa att slutaren inte öppnas helt, och att det är onödigt att försöka reparera. MEN jag som inte ger upp så lätt tänkte att jag inte har något att förlora, så jag frågar er nu, om ni har några tips hur man skulle kunna få den att funka. 
Pappa sa att det kanske skulle hjälpa med ett slags spray som är menat till ömtåliga elektroniska och metalliska grejer.. är detta en bra idé eller tror ni det bara förvärrar saker och ting?  Tack i förväg ! Fråga ifall jag lämnade något oklart !:)

Annons:
Inkanyezi
2014-08-19 21:21
#1

Sprayen förvärrar det hela ja.

Och det som har hänt är antagligen att den kärvar mekaniskt. Det går så klart att smörja, men spray är inte metoden.

Har man tur kan den komma igång om man kör den massvis med gånger, utan att det behövs något mer.

idawickstrom
2014-08-19 21:23
#2

#1 Tack så mycket för svaret! vet du hur sprayen förvärrar det?

Inkanyezi
2014-08-19 21:58
#3

Sprayen smutsar ner hela insidan, och det kommer en hel del där det inte ska. Sedan fastnar damm, och det hela geggar ihop igen.

idawickstrom
2014-08-19 22:06
#4

#3 om det är spray utan olja, och det avdunstar snabbt, vad tror du då ?/)

Inkanyezi
2014-08-19 22:26
#5

Den enda spray jag känner till som är utan någon tillsats är kylspray, och jag har svårt att tänka mig att den skulle kunna förändra en slutare som kärvar.

Man kan se om slutaren fungerar som den ska, genom att titta rakt igenom kameran när man löser ut slutaren. Det syns då om den öppnar helt, och man kan i viss mån också avgöra om den går jämnt.

För att kunna lösa ut slutaren när kameran är öppen måste man trycka in en liten spak som sitter i spåret där baksidans fals går in när man stänger locket.

Det är ganska enkelt att kolla läget B, eftersom man kan göra det framifrån. När man trycker ner avtrycket och den står inställd på B, med avtaget objektiv, ska man se plantrycksplattan, den som ligger mot filmen när man har film i kameran.

Om någon del av slutaren ligger framför plantrycksplattan då, så betyder det att slutaren inte öppnar helt.

Upp till toppen
Annons: