Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 671 ggr
Fridaaaa
7/31/14, 9:53 AM

Fjärrlösare Nikon 3100

Hade en innan men hittar inte själva kontrollen till den nu, och verkar inte finnas kvar där jag köpte den.

Vart kan man köpa det till vettigt pris? Max 300-400 kr inte mer.
Ska vara med trådlös kontroll dvs ingen sladd mellan "mig" och kameran så att säga (hoppas ni förstår hur jag menar.

Måste ju gå att ändra skärpan med såklart, ändra zoom är bara ett plus om det ens går.

(Har googlat redan). Ingen sida med flera veckors leveranstid

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Bagtjesen
7/31/14, 3:10 PM
#1

D3100 har ingen IR-mottagare, så därför fungerar t ex inte Nikons egen ML-L3 som bara kostar ca 250:-, det innebär att man måste ha både en IR sändare och IR mottagare (eller något på radiofrekvens) som passar till kamerans ingång för trådstyrd utlösare. Så det blir alltid en dyrare lösning till D3100 jämfört med många andra liknande kameror. Flera av de trådlösa utlösarna har många andra funktioner än bara enkel simpel tryck på en knapp utlösning, så även av den anledningen blir de dyrare. Titta t ex på Pixel Opas eller Hähnel Giga Pro II fjärrutlösare för Nikon hos t ex Cyberphoto. Det finns säkerligen andra billigare också, men många är dåliga som man kan hitta på importfirmor eller över eBay, Amazon.

/Bägtjesen


Bagtjesen
7/31/14, 3:16 PM
#2

PS! Om du skall kunna ändra skärpan, d v s fokus och så så behöver du ju se bilden på din fjärrkontroll också, annars måste du ju titta i Live View, och då är du ju ändå nära kameran, fast bakom den… Så visst finns det andra som nästan ser ut som t ex 10 tums läsplattor, men då pratar vi minst 1500-2000:- eller mer.

DS /Bägtjesen


Fridaaaa
7/31/14, 3:24 PM
#3

#1 Nej det har ju dessvärre inte det. 

Den jag hade kostade under 300 kr, men nu finner inte jag den längre tyvärr. 
Ebay handlar jag helst inte på, lång frakt mm. Amazon är inte så snabba heller tyvärr.

Länka gärna 🙂 (nej vill inte att folk ska göra jobbet åt mig, underlättar bara så att det blir rätt)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Bagtjesen
7/31/14, 3:47 PM
#4

#3 Vet bara att jag gick igenom det där för ett par år sedan men för min egen kamera, och att det fanns massvis, men också massvis med hårda kommentarer om funktionaliteterna, de nyare "läsplatte"-fjärrstyrningarna tittade jag på för mindre än ett år sedan men beslöt att vänta på - såg inget omedelbart behov. Finns någon leverantör jag vet har grejor som alltid fungerar och som varit billiga men med långa leveranstider, och som jag själv skulle våga köpa något liknande ifrån kanske till det prisområde du mäktar med men med långa leveranstider. 

Dessutom, så har jag ingen aning om de där med fler funktioner fungerar till D3100, och har inte tid p g a att jag strax kommit upp i tiotalet nya sommargäster för att inte tala om fler vofsingar.

/Bägtjesen


Fridaaaa
7/31/14, 3:49 PM
#5

#4 För har googlat men inte fått fram något vettigt :/ Svårt det där, inte så insatt i det heller så :/
Jag vill gärna ha inom 1-2 veckor innan sommaren är slut nämligen 😉

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Bagtjesen
7/31/14, 4:28 PM
#6

Det är nog bara att inse att du inte kan få till det för det priset (och inräknat frakt) och på längre distans inte inom den tidsramen. Och inte heller med alla de egenskaperna du ville ha. Din tidigare fjärrutlösare som troligen kostade lika mycket som det du är villig att betala nu hade nog inte de funktionerna.

Så vore jag som du så skulle jag endera bita i det sura äpplet och överge tankarna på det projekt som du antagligen skulle göra, eller också nöja dig med de basala funktionerna och pröjsa 800-900:- exkl frakt för de jag nämnde, eller spara till något som troligen kostar över 2000:-.

Titta t ex på http://www.wexphotographic.com/blog/hahnel-inspire-wireless-liveview-remote-control-review

Den är en av 10-20 varianter kring 2000:- som kan göra det du vill! 300-400:- "No way".

/Bägtjesen


Annons:
Fridaaaa
7/31/14, 4:36 PM
#7

#6 Hittat innan varför skulle jag inte kunna hitta nu?
2000 kr skulle jag aldrig lägga på det, absolut inte värt det. Hittat för under det priset, långt under det priset….  Men inte för under 400 kr till just min dessvärre (men vet att det ska finnas) Och det är då med trådlös kontroll som kan reglera skärpa dock inte zooma (vilket inte är ett krav som det står i #0) vilket min förra kunde vilket är det jag är ute efter.
Alla egenskaper? Är typ inga egenskaper alls jag söker om du läser #0.

Är just därför jag frågade här då jag vet att det finns många duktiga fotografer osv här med olika budgets. Allting är inte svindyrt jämt för att det ska fungera till enkla saker. (och 2000kr för en utlösare är svindyrt i mitt tycke när det finns flertalet för under det priset).

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

wyatt
8/1/14, 1:26 AM
#8
Fridaaaa
8/1/14, 8:36 AM
#9

#8 Där är den jag hade! Tack! Som jag letat xD

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Bagtjesen
8/2/14, 12:10 PM
#10

Ja, men den har ju inte fokusjustering m m som du ville ha ;)

/Bägtjesen


Fridaaaa
8/2/14, 12:13 PM
#11

#10 Jo man kan fokusera med den (har haft den) 🙂  (står i beskrivningen också att det finns) Men däremot kan man inte zooma med den tyvärr men hade jag inte som krav heller utan vore bara ett plus 😉

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
8/4/14, 1:27 PM
#12

Fick hem den nu men den trådlösa vill inte hitta den som sätts på kamerna. Den fungerar när man klickar på knapparna men får inte in "kanalen" om de kallar det för så att de hittar varandra, försökt massa olika varianter :( Ser dock inte ut som i#8 men är därifrån och är där jag beställde

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Bagtjesen
8/4/14, 9:01 PM
#13

Som du skriver i #0 (och senare) så är det att ändra skärpan som du ville ha, och så zoomning - Det klarar den inte av, den klarar bara av att autofokusera på distans, precis som du kan använda slutarknappen och trycka ner den till hälften för att fokusera - och det är vanligtvis beroende på hur du ställer in kameran, om du vill att den skall fokusera när du trycker ner till hälften, eller inte. - Så, du "ändrar inte skärpan" som du skriver, utan du får/tar den fokusering som din kameran ger dig med sin autofokus och beroende på om den är satt till AF-S, AF-C eller AF-A. Så, det handlar egentligen inte alls om att ändra skärpan, utan bara simpel autofokusering,  precis som om du skulle vara sladdbunden, den enda funktion du får att det är trådlöst.

/Bägtjesen


Annons:
Fridaaaa
8/4/14, 9:12 PM
#14

#13 Nej det står i #0 att zoomning är ett plus inte att krav.
Ändra skärpa eller fokus är samma sak för mig, vad är skillnaden?  Om jag står på håll vill jag ju ha fjärrkontrollen med mig och sedan kunna att den fokuserar på mig eller ja vad det nu än är, och det går med denna så som det går om jag gör samma med att hålla in knappen halvvägs på kameran  🙂
Så den har det jag eftersträvar i #0. Annars hade jag inte köpt den 😛

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Bagtjesen
8/4/14, 9:46 PM
#15

Skillnaden är i att ändra väl inte bara är att godta det som kameran ger dig? 

Fokus eller fokuspunkt och fokusplanet är den punkt respektive den "skiva" du har den inställd på för att få något skarpt och fint i kamerans bildplan. Medan skärpa har du både på där du har "fokus" men även framför och bakom fokuspunkten. Så att ändra skärpa är mer vilket område som du fått skarpt, och det området är skärpedjupet  och det påverkas både av brännvidden (t ex zoomningen) och vilken bländare du valt. Du kan säga att jag har skarpt från "ett avståndet till ett annat", eller "skärpa inom ett omfång" och liknande - fokus är alltid enbart punkten och fokusplanet.  

Precis som om du tar en bild när du själv står bakom kameran och tittar i sökaren eller i LiveView. Då kan du använda kamerans autofokus för att få en snabb justering av fokus/skärpan, genom att trycka ner halvvägs sedan kanske du inte vill ha t ex huvud-fokus/skärpan precis just där utan vrider på objektivets fokuseringsring för att ändra fokuseringen något framför eller bakom det kameran valde.

Och, som jag sa, så kan du ändra inställningarna i kamerahuset så att "halvvägs" inte fungerar på kamerahuset heller, och då fungerar det inte på remoten heller, och det fungerar ju inte i manuella läget heller, för det finns det alltså bättre grejor där man kan ändra/justera det som autofokus valt samt även om kameran är inställd på helt manuellt, via de dyrare remoterna!

/Bägtjesen


Fridaaaa
8/5/14, 9:09 AM
#16

#15 Kanske är lite "trög" men förstår inte helt vad du menar till frågan jag ställde. Inget fel på det du skrivit bara jag som är lite "trög".
Men denna fjärrutlösaren har det jag söker i #0 och haft denna innan på just denna kameran. Så vet att det ska fungera och att det fyller det jag söker.
Vill kunna ta kort på lite längre håll och då kunna ställa in fokus på håll. Ställer jag in det innan på kameran och tar den självutlösaren på 2 eller 10sek som finns på kameran och springer & ställer mig blir jag suddig men inte det då som kameran hade ställt in på, om du förstår hur jag menar?

Men skrev som sagt inget  i #0 att den måste kunna zooma också.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Bagtjesen
8/5/14, 1:44 PM
#17

Det är bara så att man får svar som man ställer frågan, och du skrev ändra skärpan. sedan skriver du ju nu i "att ställa in fokus på håll". Men du ställer inte in fokus på håll och ändrar eller justerar inget, utan du använder kamerans autofokus. Därför blev svaret ett annat än du förväntade dig. 

Det hela är lite som om du skulle säga att: jag vill ändra växeln på bilen, när du i själva verket då har en bil med automatlåda, och du egentligen inte gör något annat än gasar och bromsar…

Men glöm det det hela…

/Bägtjesen


Fridaaaa
8/5/14, 1:49 PM
#18

#17 Va? Jag sa att jag inte riktigt förstod vad du menade i #15.  Vad är det för "fel" med det? En förklaring kan vara tydlig för en person men inte för nästa. Så om du kunde förklara det hela på ett annat vis kanske det du skrev i #15 blir mer begripligt för mig?
Vad fick du det ifrån "än du förväntat mig"? Jag hade inte förväntat mig något specifikt svar utan svar på det jag frågade i #14 😛

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Bagtjesen
8/5/14, 4:35 PM
#19

Javisst kan en förklaring fungera för en, men inte för en annan - självklart är det så! Vad jag menade är att eftersom du skrev som du gjorde så missuppfattade jag helt vad du egentligen var ute efter - och svaret belv då som det blev.

Vad jag försökte göra var att berätta om skillnaden i ordens betydelse, och varför jag då missförstod vad du var ute efter.

Så skillanden mellan fokus och skarpt/skärpa ser du ju lätt på nästan alla bilder. Du ser förmodligen att någon tagit en bild och att huvudmotivet är skarpt (eller att man försöker att få det skarpt - men misslyckats). Den skarpa punkten är det samma som fokuspunkten, och vinkelrätt åt alla håll har du fokusplanet, som också är helskarpt. Men skärpa har du både framför fokuspunkten/fokusplanet och bakom det, och från den främre delen till den bakre delen kallas det som är skarpt för det (totala) skärpedjupet. Du kan ju se allt vad som är skarpt i bilden och veta vad det är - det är skärpedjupet, men den skarpaste punkten är fokuspunkten!

Svenskan är luddig i sina begrepp för vi använder ofta uttryck på mer än ett sätt: T ex en knivegg kan vara skarp, och stålet kan ha skärpa, och hålla skärpa, det vill säga det kan vara vasst länge vid användning. Sedan har det då använts när det gäller fotografi på svenska i 150 år eller mer. Men samtidigt så har vi pratat om var fokus ligger i en bild och vad i bilden vi fokuserat på.

Problemet ligger i att många i början använder sina egna tolkningar av uttrycken och använder inte de vedertagna uttryckt som proffs och andra gör.

Du säger t ex kanske "det är något fel på min data" och då är det något fel på din laptop eller "burken" med alla grejor i, men för ett proffs är det då datorn det är fel på - datorn behandlar/beräknar bara data, och på engelska säger man ju computer om dator, och data är precis samma som datorproffsen menar med data.

För att man skall kunna gå vidare och prata med varandra i längden och inte missuppfatta så behöver man alltså tillägna sig de vedertagna korrekta begreppen, och man behöver kasta bort felaktig användning av begrepp - men behöver veta vad som är vad.

Själv har jag lärt mig de senaste 2-3 åren att det är en del begrepp som man inte längre använder, eller som jag själv missuppfattat - vi sade t ex slutartider, men nu pratar man mer om exponeringstider, och då har jag fotograferat i 55 år.

Ett tips är att du kollar på alla uttryck som används i olika inlägg i svenska wikipedia, och ser vad som de egentligen betyder, och om de används rätt - används de fel så måste du ju försöka anpassa dina tankar till vad de egentligen menar/menade, något som jag inte gjorde utan jag tog det för vad som stod där.

/Bägtjesen


Fridaaaa
8/5/14, 4:41 PM
#20

#19 wikipedia är ingen pålitlig källa 😉
Har googlat men ibland får man olika svar och olika förklaringar 🙂

Ska läsa igenom ditt inlägg senare, orkar inte nu.
Men har fått det jag är ute efter, och andra verkar förstått vad jag menade så eftersom jag fick länktips till exakt det.

Så tråden kan låsas 🙂 (om ingen annan vill läsa och se såklart)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Upp till toppen
Annons: