Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 1076 ggr
MyBeauty
7/28/14, 12:03 AM

Kritik (M) : Dramatik på dressyrbanan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag måste dela med mig av en bild från helgen som jag gillar skarpt. Älskar dessa udda vinklar mm som ger en alldeles speciell känsla när man tittar. Svartvit och lite redigering så kan en tråkig bild genast bli lite dramatisk och väldigt spännande!

http://Mylifeandbrian.blogg.se

Annons:
MyBeauty
7/28/14, 12:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

*bjuder på bilden i oredigerat format* ..
Trista färger och en allmänt egentligen misslyckad bild, tämligen ointressant.

http://Mylifeandbrian.blogg.se

Bagtjesen
7/28/14, 7:44 PM
#2

Förstår bara inte vad som är "Dramatik"?

Men för en gångs skull så är det en svartvit bild som passar i svartvitt, och dessutom är bättre än den i färg!

Hästens muskler och ytliga blodådror är det som ger mönster och liv åt bilden.

Bra att du tonat ner bakgrunden.

Tycker också att bilden är lågt men bra tagen, tror inte det är någon vinkel i framåt/nedåt eller framåt/uppåt, det är bara lite snett bakifrån. Bilden bryter ju mot "regler" att inte kapa i leder, men det bevisar ju att det faktiskt går att få till något bra och bryta mot reglerna.

Det finns lite damm eller så, eller några artefakter, som du kanske vill ta bort? Det är en svart prick på järnräcket under hästens bröstkorg, eg rakt under "118". Dessutom har du en vit prick och ett i det närmste horisontellt streck rakt ovanför den bortre foten som syns under "buken". En liten vit prick även på det hitersta frambenet, nästan helt nere i nederkant - de två sistnämnda syns inte i färg-originalet. - Lite störande i en annars väldigt bra bild. Undrar vad det är som skapat prickarna i efterhand - Dessutom den första, svarta, pricken ser inte heller ut att komma från det du fotograferar utan kan vara skit på främre eller bakre objektivlinsen - eller sitter rent av på sensorn.

/Bägtjesen


MyBeauty
7/28/14, 9:42 PM
#3

#2 Jag gillar att bryta mot reglerna och brukar ofta ta liknande bilder vid något tillfälle för att sedan försöka göra något bra och intressant av dom när jag sitter hemma vid datorn.

Lorten du menar är lort på objektivet. Svårt att fota när det dammar satanigatan och inte riktigt hinner med att göra rent prylarna mellan starterna. De "vita prickarna" under hästens mage är grusstänk från banan och är inget jag lagt dit i efterhand :)

För mig blir det dramatiskt med sporrar, skarpa konturer, sprängande blodådror och man ser hur hästen riktigt tuggar på betslet och det blir att se så himla skarpt ut. Ger alldeles speciella känslor i svartvitt". Älskar denna typ av bilder

http://Mylifeandbrian.blogg.se

MyBeauty
7/28/14, 9:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Bjussar på en till.. Synd bara på allt skräp som ligger till höger om "gången"

http://Mylifeandbrian.blogg.se

Bagtjesen
7/28/14, 10:54 PM
#5

Jo, jag kollade ordentligt redan innan du skrev svar - jag går gärna tillbaka och tittar på bilder för att se mer, så jag förstod att det var ljust grus. Men det syns inte på färgvarianten. Men det är mycket av det under hästens bröstkorg. Tror att om du vill förstora bilden så vill du kanske inte ha dem med! Det var så jag tänkte - att de då blir alltför iögonenfallande. Den svarta pricken verkar som sagt vara av en annan typ, och det kan vara "skit" någonstans. Testa att plåta ett ljust papper och se om det finns kvar, isåfall använd kamerans utraljudsrengjöring (som väl är inbyggd).  

Den vita pricken och strecket är inget som syns på färgbilden, och jag menar inte att du lagt till den, men kanske inte upptäckt att den och strecket blev så tydliga när du gjorde den svartvita varianten.

/Bägtjesen


xla
7/29/14, 2:50 PM
#6

Smuts på frontelementet dyker inte upp på bilden, då måste det vara riktigt ordentligt smutsigt.

Annons:
Bagtjesen
7/29/14, 6:21 PM
#7

#6 xla - ja jag vet inte var det sitter, men tyckte att det var så tydligt och om det är på objektivet inne/utanpå eller i kamerahuset sensorn så tycker jag att det är värt att undersöka. - Sedan var det så att jag tittat på bilden in i detalj på pixlar, för att bilden kanske skall visas med många fler detaljer än som syns i 2MB filer, t ex utskrivna på fotopapper i A3 (eller större), och då vill man kanske veta att man har mer att göra än man trodde!? Minns hur man satt och retuscherade för hand när man ville dra på med en rejäl förstoring förr i tiden!

/Bägtjesen


xla
7/29/14, 9:19 PM
#8

#7 Det var inte riktat till dig utan till TS, skräpet bör ligga på sensorn eller inte finnas alls. Smuts på linsen bör i vart fall vara ordentligt stora lerfläckar eller liknande innan det påverkar bilden nämnvärt då det ligger på tok för nära sensorn för att hamna i fokus

Upp till toppen
Annons: