Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 763 ggr
emeliagranstrom
2014-07-27 00:54

Kritik (M) Solnedgång

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ikväll var jag och några vänner och hade picknick vid en liten sjö i skogen, vi satt där ända tills solen gick ned. Tog några bilder lite snabbt och tar gärna  kritik på dessa bilder! :) 

Nr.1

Annons:
emeliagranstrom
2014-07-27 00:55
bgtommyalm
2014-07-27 12:00
#2

Din första bild faller jag pladask för. Den kan säkert redigeras och ändras i det oändliga, det går att ha massor av synpunkter på än det ena än det andra. Men mitt råd är rör den inte, den är lysande.

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

Bagtjesen
2014-07-27 14:47
#3

Tycker att bild #0 är jättefin, ovanligt att få så bra motljus på hunden och personen trots att du använt spotmätning. Då har du tagit på rätt del av himlen och flyttat objektivet - komponerat om och fått till det? 

Det skiljer bara en aning i brännvidd mellan de två bilderna, #0 = 18 mm #1=20 mm, och med f3.5. Jag vet inte på hur långt avstånd du haft fokus, men troligtvis på ganska kort håll? Den lilla skillnaden i brännvidd flyttar skärpan kanske 1-2 meter längre bort från stranden, och därför blir det lilla vågskvalpet i #1 ointressant, medan det, och hunden och personen tillför liv till bild #0

Möjligen så skulle jag fundera på om du skulle redigera bort topparna på sävstråna som går upp över bergen i horisonten - härikring mina trakter finns det förfulande vindkraftverk i snart sagt alla riktningar - ibland åker de bort ibland inte beroende på vilken typ av bild jag tar.

/Bägtjesen


emeliagranstrom
2014-07-27 15:46
#4

Tack för kritiken! :) 

Topparna på stråna var något jag inte tänkt på men tror nog det blir bättre ifall ja tar bort dem. :)

Schnauzertik
2014-07-27 16:01
#5

Håller med om att bild 0 är mycket bra, och det finns det så klart flera orsaker till.

Bild 1 är jag mera fundersam till.  Jag ser framförallt två blickfång där: solen och den ljusa strandlinjen och sen  viken till höger där linjerna leder in. Känns som det tillsammans skapar en oro och obalans i bilden, men det kanske är det du är ute efter att visa fram.

Värd för Pensionärer

emeliagranstrom
2014-07-27 16:07
#6

#5 - nja, tänkte inte så mycket då jag tog bilden.. förstår vad du menar, om jag hade tagit bilden så att solen låg till vänster så kanske bilden blivit mer balanserad! :)

Annons:
emelieeileme
2014-07-28 00:17
#7

åh vad fin första bilden är!

Cindy-
2014-07-29 09:14
#8

Bilderna är fantastiskt vackra. Favoriten är den första bilden. Hur snygg som helst!! 🙂

Upp till toppen
Annons: