Annons:
Etikettkritik-hård
Läst 1459 ggr
[ietthavavrosor]
7/17/14, 8:16 PM

katt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

oj, var verkligen ett tag sedan en var här.. heh

Hur som helst, skulle behöva lite kritik på denna bild. Jag själv gillar ljuset, har alltid haft en liten förkärlek till bilder som ligger på gränsen till att vara överexponerade..men hur tycker ni andra? Funkar det eller inte?

Vet även heller inte hur jag känner för beskärningen, tycker den ser lite tråkig ut? och då har jag ändå beskurit bort all 'luft' som fanns på vänster sida för att få bilden att se lite mer 'spännande' ut.. hmm,, vad tycker ni?

Annons:
Bagtjesen
7/18/14, 5:28 PM
#1

Bilden du lade upp är bara 600x752 px, så det är svårt att gå riktigt på djupet med kritiken, och eftersom Exif saknas så är det svårt att fundera kring kamerahanteringen-ISO-bländare-slutartid… und zu weiter.

Tycker dock att allt i grunderna är bra av vad jag kan se. Skärpedjupet är nog så perfekt det kan bli. Något störande med de gula linjerna i bakgrunden.

Det du funderade över var ju ljuset och beskärningen!

Kanske har du dragit på med aningen för mycket motljuskompensation? Katten ser alltför ljus ut om man tar hänsyn till att det är motljus. Vet inte om du använde reflektor? Aningen för stora ljusa fält, framförallt till höger.

Beskärningen - stående format 1.25:1, vilket gör att beskärningen ser fyrkantig ut. Katten mätte jag till ett bildförhållande 15:10,3, från vänster rygg till höger öra -tassarna till vänster öra, d v s ~1.5:1 utan hela svansen. Du har mycket luft ovan katten - tror att du har lika mycket nedanför tassarna som ovanför huvudet eller öronen. Tittade på din bild i Paint.net och provbeskar - tror att du kan gå ganska tätt ovanför öronen, avståndet vänster till rygggen behåller du, och vid runt 1.5:1 får du en mycket bättre bild tycker jag.

Det som gör att det fungerar bra, sett ur mina ögon, är att katten tittar nedåt och inte åt höger. Dessutom, det stora ljusa fältet till höger blir mindre och mindre framträdande.

Det var mina funderingar.

/Bägtjesen


Huygens
5/23/15, 11:12 PM
#2

Jag skulle vilja se lite mer av skuggan till vänster i bild. Katten är aningen för nära bildkanten. Kanske skulle jag lyft kameran en aning, så att det inte blev så mycket suddiga småstenar nertill.

Det är annars en väldigt bra bild och en cool katt.

Upp till toppen
Annons: