Annons:
Etikettwebbplatser
Läst 1629 ggr
[Teddies matte]
6/10/14, 1:15 PM

Eget domän - vad välja?

Kanske inte helt rätt forum, men försöker iallafall.

Jag har byggt mig en fotohemsida i Expression web och skall nu skaffa mig ett domän. Vad finns det för bra alternativ på webhotell och dylikt när man byggt hemsidan själv? (Vill ha en .com-adress.)

Annons:
Veda
6/10/14, 3:05 PM
#1

Jag har Manufrog http://www.manufrog.com/konto-paket/ sedan 2007 och jag är nöjd. Har också erfarenhet av One.com som även det är ett populärt och billigt webbhotell. Båda två fungerar bra med att ladda upp filer med ftp-program. Båda har också ett program för att ladda upp filer (som jag inte använder).

Domänen har jag köpt hos Loopia som också har webbhotell, men är dyrare.

[Teddies matte]
6/11/14, 9:19 PM
#2

Är det på något sätt möjligt att publicera hemsidan jag byggt via ett sk. webbhotell och ta del av deras funktioner, men ändå bevara den utseendemässigt precis som jag gjort den? Eller är alternativen att bygga om pånytt via ett webhotell och inte få det exakt likadant eller att enbart publicera den som den är via någon domäntjänst?

Bodin99
6/12/14, 5:50 AM
#3

För att enbart kunna publicera sidan "som den är" behövs ett webbhotell att lagra den på.

[Teddies matte]
6/12/14, 8:35 AM
#4

#3 Okej, men är det då också möjligt att ta del av någon av deras funktioner, ex. lägga in en bloggfunktion eller så i den sida man själv byggt? Eller blir man isåfall tvungen att göra en ny via deras program?

minowi
6/12/14, 10:12 AM
#5

Osäker på om du kan få in det i den designen du gjort, borde dock inte vara något problem att ha en annan adress till den, ex dindomän.se/blogg eller blogg.dindomän.se och länka till den från din sida. 

Länge sedan jag höll på med nått mer avancerat hemsideknåpande, använder mig nu uteslutande av wordpress pga att det går snabbt att sätta upp en sådan samt att man rätt enkelt kan förändra utseendet. 

Jag kan verkligen rekommendera wordpress om du ska göra om sidan från grunden. Wordpress är i grunden ett bloggverktyg men går att göra även "vanliga" sidor med hjälp av det.

[Teddies matte]
6/12/14, 1:03 PM
#6

#5 Jag vill dock ha den att se ut som jag byggt den, har pysslat på med den ett bra tag och är verkligen nöjd med hur den ser ut, skulle inte vilja göra om den. Hur är det med wordpress annars, slipper man åt att koda html också eller bara css?

Annons:
Veda
6/12/14, 10:03 PM
#7

Både Manufrog och One.com har bloggfunktioner. Men jag har inte använt någon av dem så jag kan inte säga hur det fungerar.

Vill du ha sidan exakt som den ser ut nu rekommenderar jag dig att inte använda några av webbhotellens verktyg för webbdesign. Däremot går det förstås att använda filhanteraren (eller vad den nu kan heta). Inte heller WordPress rekommenderas när du vill ha en speciell design (om du inte vill börja om från början med kodningen förstås). 

Annars brukar jag rekommendera WordPress eftersom man vinner så mycket och det blir enklare med avancerade funktioner (men tyvärr ibland mer avancerat för enklare funktioner också🙂). 

Man behöver inte koda varken html eller css i WordPress om man accepterar temat som det är. Annars skapar man ett barntema och ändrar bara på det som behövs. Men det tar ett tag att lära sig hur det funkar. Man behöver lite större plats på webbhotellet också (åtminstone jag som gillar att lägga till saker).

[Teddies matte]
6/13/14, 12:49 PM
#8

#7 Men är det möjligt att koda HTML i wordpress, skall jag börja bygga om en sida igen och inte använda den jag byggt själv så vill jag ha tillgång till både HTML och CSS, inte bara det ena.

Veda
6/13/14, 3:13 PM
#9

Wordpress är kodad i php och html. Det är färdiga teman(mallar). Den mesta justeringen gör man genom att ändra css i stilmallen. Men om man kan och vill kan man ändra i mallarna också eller skriva egna (avancerat). Tänk på att det finns två WordPress (båda gratis). Det ena är en bloggtjänst, där man kan välja bland befintliga teman och inte ändra nåt i temat förutom färger och så. Det andra laddar man ner till sin dator och sedan laddar upp till sitt webbhotell. Med det programmet kan man lägga in egna teman, köpta teman, plugin och ändra vad man vill. 

Om jag går tillbaka till de två webbhotell som jag känner till nåt om så kan man hos Manufrog, med en knapptryckning, i princip, lägga till version 2. Hos One.com får man version 1 med en knapptryckning och version 2 kan läggas in genom att ladda upp filerna via ftp.

Jag har också hjälp en bekant att göra en sida på ett större webbhotell och där fick man lägga upp med ftp. 

Det finns bra manual på svenska hur man ska göra och vad som ska fixas. Det ligger funktioner i själva filerna också som ställer frågor när man öppnar första gången.

Undrar om du begriper nåt av allt svammel? Det är bara att fortsätta att fråga annars.

[Teddies matte]
6/14/14, 8:48 PM
#10

Hur är det med att ändra om i sin hemsida om man bara publicerar den som den är via något webbhotell? Går det att lägga in ex. nya bilder på den, eller går den då inte att förändra?

Veda
6/14/14, 10:29 PM
#11

Naturligtvis kan du ändra den. Du har en kopia på din dator exempelvis. När du har ändrat på en sida laddar du bara upp den på nytt (skriver över den gamla).

[Teddies matte]
6/17/14, 8:51 PM
#12

Ännu en fråga, går det att publicera hemsidan som den är via wordpress eller fungerar det bara att bygga genom deras program?

Veda
6/17/14, 10:05 PM
#13

Nej, en html-sida går inte att publicera direkt som den är. Men man kan förenkla genom att hitta ett tema som passar bra. Sen skapar man sidor i WordPress och lägger in koden för sidornas innehåll på dessa (man tar bort sidhuvud, sidfot, menyer etc från html-sidan). 

Det blir inte så bra och jag rekommenderar istället att man hittar ett bra tema som går att göra om som man vill till exempel  http://wordpress.org/themes/atahualpa (gratis)

De här två sidorna är det temat: http://obackaringen.se/ (den första WordPress-sidan som jag gjorde med fria händer) och http://gesims.se/ (som jag gjorde åt en bekant som ville att sidan skulle se likadan ut som förut).

Vill man ha ett tema som är lätt att jobba med utan html-kodning så kan jag rekommendera http://cyberchimps.com/store/eclipse-pro/ (kostar en slant).

Det finns uppsjöar av teman till WordPress. Både gratis-teman och sådana som man betalar för. Hittar man ett som är nästan bra är det lätt att göra ändringar. Helst ska man jobba i ett barntema, då kan man göra uppdateringar utan att allt blir överskrivet. Den tekniken beskrivs här: http://lucaskolping.se/skapa-ett-child-theme-i-wordpress/

Annons:
[Teddies matte]
6/18/14, 7:55 PM
#14

Skaffade one.com, får det att se ut rätt likt som när jag byggde själv, men vad gör jag för fel? När jag lägger till sidor och sedan sparar så blir alla sidor att se ut på samma sätt.

Edit: Jag hittade felet!

Bodin99
6/19/14, 7:10 PM
#15

Vill du börja greja mer sen och inte låsa dig till en Internetleverantör kan du alltid börja använda WP hos one. Dom har infört 1-klicksinstallation nu :) Förut behövde man göra det manuellt (vilket jag provat) och man stöter bara på en massa problem ;)

[Teddies matte]
6/21/14, 3:04 PM
#16

#15 Jo, jag märkte det, men blev inte särskilt förtjust, jag vill ju kunna ändra som jag vill. Tror jag blir tvungen att byta över helt till WP och köpa CSS-möjligheter, sedan vill jag kunna ha blogg och hemsida på samma ställe, vilket inte fungerar med one.com.

Dock verkar det bara gå att köpa WP-plats med kreditkort, är det faktiskt så eller bara jag som inte hittar andra möjligheter?

[Teddies matte]
6/21/14, 4:19 PM
#17

Skall byta från one.com till Wordpress och behöver byta namnservrar hos one.com, men hur gör man det? Det skall tydligen vara lite knepigare att göra det hos dem.

[Teddies matte]
6/21/14, 5:31 PM
#18

Eller är det lika bra att avsluta domänet/kontot hos one.com och göra ett nytt hos wordpress?

Veda
6/21/14, 7:13 PM
#19

#15 och #16

 Du kan visst ha gratis WP med alla rättigheter hos One.com. Men det funkar inte med knappen utan du måste ladda ner till din dator först från t ex http://sv.wordpress.org/releases/#latest Sen öppnar du den zippade filen och laddar upp till ditt one.com-konto. 

Instruktioner hur man gör: http://www.kludd.se/wp/tips-trix/installera-wordpress/  

Har själv följt den guiden vid ett par tillfällen och den funkar.

[Teddies matte]
6/22/14, 1:34 PM
#20

#19 Jag vill dock ha möjlighet till att kunna köpa wordpress olika paket för flera funktioner. Har redan testat WP via one.com.

Annons:
Veda
6/22/14, 2:37 PM
#21

Det kan du om du laddar upp själv och inte väljer one-klick. Man kan köpa tema och plugin etc. När du väl har startat upp WordPress så hanterar du sånt via WordPress egen panel.

Men jag tänker inte prata mig varm för one.com, själv har jag valt Manufrog men hjälper en förening som har One.com därför har jag erfarenhet av dem också.

Men du behöver/ska inte skaffa konto hos Wordpress, det blir bara samma sak, att du inte kan ändra som du vill.

Antingen du väljer att stanna kvar hos one.com eller väljer annat webbhotell så ska du ha den variant av WordPress som  du laddar upp till ditt webbhotell. Då styr du också över innehållet och kan välja att köpa de delar du vill. Hos Manufrog får man hjälp med att installera "rätt" WordPress. Där är det i princip bara nån knapptryckning medan det är några flera för andra webbhotell.

pellepiano
6/23/14, 9:19 AM
#22

Man kan köra Wordpress helt fritt på One.com som på vilket annat webbhotell som helst. Själva har jag installerat ca 8 olika Wordpress där. På samma konto. Så jag har många hemsidor på samma ställe så att säga. Bla www.pellepiano.com , www.thepennpals.com , www.andywhorewal.com , www.lutzimages.com mm mm

men det låter ju som du vill använda din egen design som du redan gjort och då kan du ju hoppa över Wordpress och skaffa en enklare variant av just blogg, som du kan integrera med din egen sida/design.Eller om du inte bloggar 4 gånger om dagen kan du ju skicka upp nya blogginlägg manuellt utana att behöva nåt bloggverktyg.

Din egen sida kan du skicka upp via one.com egen uppskickningsdel eller via ett FTP program.

[Teddies matte]
6/26/14, 3:57 PM
#23

Valde till slut weebly, som jag annars gillat, men nu har jag köpt domän, men borde inte deras reklam försvinna? Då tänker jag på "create a free website with weebly"-reklamen. Den är kvar ännu, vilket den inte borde vara?

Veda
6/26/14, 5:15 PM
#24

Det har jag ingen aning om men det verkar vara många som använder tjänsten så du kan säkert få besked av någon här inne.

[Teddies matte]
6/26/14, 5:33 PM
#25

#24 Verkar som man måste uppgradera till deras Pro-variant för att få bort den, vilket är mycket dyrare, suck.

Leon1973
7/28/14, 8:09 PM
#26

Kommer sent in i diskussionen och tycker mig läsa en massa felaktiga påståenden.

Varför skulle hon inte kunna koda sin sida i ren HTML och sen publicera den? Det går på one.com och det går på Loopia och många andra webhotell. De har bra verktyg för att göra det enkelt att göra sin hemsida med deras bloggar och online wysiwyg (what you see is what you get) program. Men det är fullt möjligt att knacka en egen HTML sida och lägga upp.

One har även gjort så att man kan använda sig av wordpress om man nu vill det.

PS. det heter EN domän, inte ett…   (egen och inte eget).

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Veda
8/10/14, 7:37 PM
#27

#26 Naturligtvis kan man publicera en sida i html. Det går väl på alla webbhotell (som man betalar för)?  Men hennes fråga var om man kunde publicera en färdig  html-sida via WordPress.

Annons:
Upp till toppen
Annons: