Annons:
Etikettadobe-photoshop-lightroom-elements
Läst 1661 ggr
perk
2014-04-24 11:47

Spara original Raw i Elements 12..........?

Kan någon tipsa mig om hur jag får ”originalet” att vara kvar i elements 12, då jag redigerar en RAW bild.

I tidigare versioner jag haft av elements så har den redigerade bilden sparats som en kopia. Nu blir det ingen kopia för mig utan bara originalet som är redigerad.

Visserligen så finns väl originalet kvar på hårddisken i Windows bildmapp. Men det är ju bra att ha den kvar i elements, alla jpeg bilder som jag redigerar sparas som en kopia.

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

Annons:
Inkanyezi
2014-04-24 12:02
#1

När du i Elements väljer att spara, så blir det ju en kopia, hur du än vänder det, även om det inte behöver stå "kopia" i filnamnet. Råfilen ändras ju inte, och den kan öppnas i Elements igen, men du kanske inte ser den i någon form av presentation som programmet använder? Om du söker filen där den finns kan du öppna den.

Det var länge sedan jag valde att inte använda Elements, på grund av en allvarlig bugg, så länge sedan att den då inte hade möjlighet att öppna råfiler. Inte heller kunde man stänga av importfunktionen.

När du upplever det här som ett problem är det dags att ändra strategi för hur du hanterar dina bilder, både so råfiler och i övrigt. Elements kanske inte passar dig, och om du inte använder några mer avancerade funktioner (kloning, justeringslager etc), så kan det vara läge att i stället skaffa Lightroom, som kan passa dig bättre, och där man alltid får upp råfilen när man väljer att bearbeta en bild. Råfiler ändras aldrig. Funktionen i Lightroom för att spara en jpeg eller tiff är "Export".

Det finns också andra program, en del av dem fria.

Och i grunden har du ställt frågan fel - man "spar" inte i RAW från något program, utan man lämnar filen orörd. Det är bara katalogfunktionen i Elements som inte i första hand tar upp råfilen när du har sparat en fil. Du kan öppna råfilen, kolla bara i manualen hur man gör. Troligen öppnas den med den konvertering som senast gjordes, men det går att ändra.

perk
2014-04-24 21:31
#2

Tack för hjälpen, nu fungerar det som i tidigare versioner.

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

Upp till toppen
Annons: