Annons:
Etikettbildhantering
Läst 9468 ggr
Photosbyme
2014-04-21 10:10

Bästa datorn?

Jag undrar vilket är det bästa datorvalet om man vill redigera mycket foton. Nu har jag en bärbar Samsung som jag inte är så nöjd med eftersom skärmen inte visar färgerna rätt. Jag vill inte kalibrera heller utan köpa en helt ny dator för bara mitt fotointresse. Ni som fotar/redigerar mycket vad skulle ni rekommendera?

Annons:
Inkanyezi
2014-04-21 10:22
#1

Kalibrera är absolut nödvändigt om du ska redigera foton. Men det betyder inte att din bärbara dator är lämplig, eller att det lönar sig att kalibrera den.

Problemet med flertalet bärbara är att de har skärm med någon form av flytande kristaller (TFT, LCD), och att de inte visar bilden lika vid olika vinkel. Färger och kontrast ändras beroende på hur man tittar på skärmen. De skärmar som är bra är den äldre typen av tjocka skärmar (CRT) och platta skärmar med lysdioder (LED, OLED, IRIS).

Själva datorn och grafikkortet är inte särskilt kritiska för bildredigering när det gäller moderna datorer. De är alla tillräckligt bra. Det är skärmen som är den viktigaste komponenten för att kunna jobba med bildredigering.

Om man vill använda en bärbar är det enklaste att ta en Mac, eftersom de har egenskaperna som behövs.

denstore
2014-04-21 10:22
#2

Ska du vara säker på att få färgerna rätt, så är kalibrering mer eller mindre ett måste. Dyrare skärmar brukar ha bättre möjligheter till att kalibrera, och även behålla inställningarna. Själva datorn behöver mycket minne och gärna snabb processor. Än så länge är grafikkort inte väsentligt, även om vissa program kan utnyttja dess beräkningskapacitet. Mac eller Windows spelar mindre roll, även om Mac traditionellt är mer populärt hos bild och grafikfolk.

Photosbyme
2014-04-21 12:05
#3

Tusen tack för era mycket bra svar. Får fundera på att först kalibrera min skärm. Jag var på ett fotomöte för några månader sedan och just den kvällen hade de en föreläsare som föreläste om ämnet kalibrering. Det var ett helt nytt begrepp för mig och nu ska jag göra det på riktigt.

Om det inte hjälper så får jag se om det är dags för en ny dator (vill helst behålla min gamla men är så trött på att den visar så fel färger).

Tack ännu en gång #1 Inkanyezi och #2 denstore :-)

Inkanyezi
2014-04-21 15:51
#4

Om din skärm är med flytande kristaller - det är den troligen - så hjälper det inte mycket att kalibrera, eftersom den ser olika ut beroende på från vilket håll du tittar. Man kan få den lite bättre, men man måste hålla huvudet nära nog statiskt på ett ställe för att kalibreringen ska gälla. Det finns riktmedel som man kan använda för det, en slags sikte som man sätter på kanten av skärmen, men det bästa är att inte använda en LCD-skärm.

Ett sätt att komma runt problemet om man inte kan lägga ut på en ny dator är att ha en extern skärm som är bättre. Du kan ansluta en extern skärm till din dator, och då kan du välja en LED-skärm, helst OLED. Om du bara har VGA-utgång på din bärbara, så är det en fördel om skärmen kan anslutas både till digital (DVI) och analog (VGA), eftersom den digitala är bättre på flera sätt, och om du senare skaffar en bättre dator vill du ansluta skärmen digitalt.

Med en extern skärm kan du använda din lilla dator för bildbehandling. Det underlättar att också ha tangentbord och mus separat. Det som kan vara lite sämre med en bärbar är att grafiken brukar dela minne med systemet, och att grafikkortet kanske inte fungerar riktigt bra med hög Upplösning på en extern skärm. Om du har problem med minnet är det troligen ganska enkelt och inte alltför dyrt att gradera upp minnet. Du bör ha 2 GB internminne i datorn, eller mer om den kan ta mer minne. Det beror på hur gammal den är. Ett 32-bitars system ska inte ha mer (XP), men om du har en 64 bitars dator är det lämpligt att ha minst 8 GB minne.

Så kolla vad det är för dator och hur mycket minne den kan ta emot och vilken sort. Om du inte förstår det, så kan du posta datortyp och vilket operativsystem du har, så kan du få bättre tips.

Photosbyme
2014-04-21 22:16
#5

Stort tack! Jag har en Samsung 15,6 laptop och när jag högerklickar i systemet så får jag följande info:

Processor AMD A8-353MX APU

RAM 8,0 GB

Systemtyp 64-bitars operativsystem

Köpte den för 1½ år sedan.

Inkanyezi
2014-04-21 23:32
#6

Då räcker den gott till bildbehandling och vad du behöver är en bra bildskärm. Om du tittar på datorns etikett i botten så kan du få fram vilken typ det är, men du kan också kolla själv om den har en DVI-utgång, vilket är det bästa om du ska ansluta en modern bildskärm.

Annons:
Photosbyme
2014-04-25 14:17
#7

Tack så mycket Inkanyezi :-) Det ska jag göra. Önskar dig en trevlig helg!

Upp till toppen
Annons: