Annons:
Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 1082 ggr
Finnsan
4/20/14, 11:33 PM

Bröllopsfoto, porträtt ute

Har fått som uppgift att fota porträttfoton vid ett bröllop, vi kommer att vara ute vid på en gräsmatta vid vattnet, det finns en del träd i närheten.. Några tips? Vad ska jag tänka på för att få himlen blå och inte vit (om det är fint väder) Vilka objektiv bör räcka? :)

Mvh Sanna ❤

Utblickens kaniner
Http://utblickens.weebly.com

Annons:
MagArne
4/22/14, 6:19 PM
#1

Ett polariseringsfilter kan hjälpa till att få himlen blåare
Se till att fotografera i RAW och färga himlen blåare i datorn

Vilka objektiv har du tillgång till?

Finnsan
4/23/14, 9:52 PM
#2

Jag har bara ett vanligt objektiv 18-55..

Mvh Sanna ❤

Utblickens kaniner
Http://utblickens.weebly.com

MagArne
4/23/14, 10:00 PM
#3

Ett fast 50mm f/1.8 är ju alltid användbart vid porträttfoto

Ett teleobjektiv, alltså ett objektiv med större brännvidd än ditt 55mm kan också vara användbart för att få till en snygg bakgrundsoskärpa.

JazzBass
4/24/14, 9:27 AM
#4

Har du fotat porträtt tidigare? Om inte, träna så mycket du bara kan på det innan bröllopet. Bröllopsbilder tar man inte på nytt om det skiter sig.  Det kanske man inte heller märker förrän man är hemma vid datorn. Läs på om ljussättning - viktigt för att t.ex. kunna jämna ut ljushetsskillnaden mellan himmel och brudpar - och se till att du kan exponera rätt och använda bra inställningar som ger bästa möjliga skärpa (d.v.s. inte största bländaren och tillräckligt kort, men inte för kort slutartid). Googla på "wedding photography tips" så hittar du hur mycket tips som helst. 

Känner du dig inte säker på att du med säkerhet får till bra resultat oberoende av väder och vind och ljusförhållanden, så är min personliga åsikt att du borde "vänta på nästa tåg" istället, eller sätta igång att träna intensivt på porträttfoto. Jag själv kan exponera bra och kan även åtminstone grunderna i aktiv ljussättning, men bröllop är bland det stressigaste jag vet och jag tycker inte att jag behärskar det tillräckligt bra. Åtminstone inte när jag jämför mig med proffsen jag gått på porträttfotokurser med.

Det är onekligen i klenaste laget med en (enda) kamera och ett enkelt 18-55 kitobjektiv. Men jag väljer vilken dag som helst en fotograf med bra bildsinne, fotokunskap och enkel utrustning, än en med sämre bildseende och en hel arsenal proffsgrejor. Helst dock både och. Man kan inte förneka att utrustningen spelar viss roll, men oberoende vad man har är det viktigaste att man kan hantera den, alltså att kunna styra resultatet så som man vill ha det i alla lägen, vet hur alla inställningar påverkar resultatet, och inte minst att man har ett bra bildsinne.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Finnsan
4/25/14, 12:01 PM
#5

Paret är inte så noga, bara de fastnar på bild så någon riktig proffsfotografering kräver dom inte. Det är en släkting så de vet sen tidigare hur jag fotar då jag tagit bilder på deras barndop mm.. :)

Mvh Sanna ❤

Utblickens kaniner
Http://utblickens.weebly.com

Upp till toppen
Annons: