Annons:
Etikettkritik-hård
Läst 1053 ggr
hannan
4/11/14, 4:15 PM

Vad säger ni om den här?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en av mina favoritbilder på min son och min sambo, tagen i Gdansk. Skulle vara kul att höra vad ni tycker om den.

Publicerar modigt under "kritik -hård" ;)

Annons:
hannan
4/12/14, 9:35 AM
#1

Ingen som har nån kommentar? :)

Inkanyezi
4/12/14, 10:11 AM
#2

Kanske att det ännu inte har gått så lång tid att det är dags att puffa, men kanske också för att du har lagt din bild i "hård kritik".

Det finns inte så mycket hård kritik att ge på din bild. Den är välgjord på i stort sett alla sätt, och den ser nästan ut som en del klassiska bilder som vi har sett från förra seklet ända tillbaka till tjugotalet. Visst skulle man kunna peta i detaljer och påpeka sånt som man kanske ser som "fel" kompositionsmässigt, men samma "fel" kan ju lika gärna vara medvetna val - som att bilden inte har någon annan förgrund än personerna som man kanske ser som "huvudmotiv", medan vi alla ser bilder på olika sätt, och den som ser helheten kanske inte störs av hur den är beskuren. ("Beskärning" avser också hur man genom val av bildvinkel och position komponerar i sökaren.)

Alla vågar inte ge hård kritik, och när man lägger en bild i den gruppen, vill man kanske inte bara ha kommentarer som "fin bild" och liknande.

Så trots att jag kan vara rätt petig ibland och ge kritik som kan uppfattas som ren sågning, har jag inte mycket mer att säga om din bild. Jag har inga tips om hur den skulle kunna "förbättras", men jag skulle nog hellre ha sett den i ett större sammanhang, och hade jag gjort den själv, skulle jag aldrig ha bett om kritik.

De klick som har gjorts på "bra inlägg" är väl också en form av kritik.

hannan
4/12/14, 10:30 AM
#3

Oj, vilken egokick! ;)
Är det alltså bättre att lägga under medelkritik eller nybörjare om man vill ha omdömen?

Det är faktiskt en av mina absoluta favoritbilder.
Men jag är ju så långt ifrån ett proffs som man kan komma, så jag tyckte att det kunde vara kul att höra vad ni duktiga fotografer tyckte. Det ger så mycket mer än bara "fin bild" som det så ofta blir.

Tycker f.ö. att det här är ett jätteintressant forum, väldigt inspirerande. Jag har känt att jag har suttit fast i mitt fotande länge, men att hitta det här blev den spark i baken jag behövde :)

JazzBass
4/12/14, 11:25 AM
#4

Väldigt bra bild tycker jag! Möjligen kunde man försöka återställa några högdagrar (om det går) i bakgrunden, men går det inte är det ingen större fara heller. Gillar ögonkontakten och stämningen i bilden. Mycket fint fotat! 👍

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

hannan
4/12/14, 12:36 PM
#5

Tack så mycket! :)

Har ingen aning om det går att återställa högdagrar i bakgrunden, antar att man måste kunna markera delar av bilden då och det kan man inte med mitt redigeringsprogram.

Personligen gillar jag den blurriga bakgrunden, färjan ser nästan lite spökig ut :)

Inkanyezi
4/12/14, 1:00 PM
#6

Att färjan ser blurrig ut är en produkt av att du har använt ett väldigt ljusstarkt objektiv på nästan full öppning. Det är inte det som avses med högdagrar, utan i den vita ytan på färjans sida uppe bland hyttdäckplanen, har bilden inte någon svärta alls, utan den är vad vi kallar "urfrätt".

Jag tycker att det är okej, eftersom det inte sänker bilden, men om man är petig med tekniska detaljer skulle man kanske vilja se lite mer detaljering kring hyttventiler och liknande. Nu är det så pass lite skärpa där att det knappast spelar någon roll, men just helt vita och väldigt ljusa ytor har en tendens att dra bort blicken från det man vill visa i bilden, om det inte är just det ljusa.

Jag tycker att den här bilden funkar med den urfrätta skeppssidan. Det min blick ändå dras till är just kontakten mellan de två personerna på bilden, något som jag tolkar som förväntan och som förtrolighet dem emellan.

Annons:
hannan
4/12/14, 1:32 PM
#7

Jo, så långt är jag med. Mitt favoritobjekt, 50mm 1.4. Underbart! Hur stor bländaren var vet jag faktiskt inte, kör för det mesta på slutarprioritet.

Att det vita är utfrätt har jag faktiskt inte ens tänkt på. I det här fallet upplever jag inte bakgrunden som speciellt intressant för bilden motivmässigt sett, men ger ändå liv till bilden. 

Jag blir jätteglad över tips på vad jag kan förbättra i mina bilder, och hur jag går tillväga. Är ärligt talat rätt kass när det gäller det tekniska :)

Amelida
4/12/14, 1:43 PM
#8

Jag tycker inte det gör så mycket med att färjan är "för ljus" Det är inget jag bryr mig om eftersom huvudmotiven är helt andra. Dock så skulle jag velat ha med mer eller mindre av skylten ovanför personerna i bilden. Nu undrar jag bara vad det är för skyllt och fokusen blir helt annan. Annars måste jag säga att bilden är väldigt fin.

born2b
4/25/14, 1:05 AM
#9

Jag tycker det är en fördel att bakgrunden inte är i fokus. 

Men jag hade gärna sett lite bättre täckning i det svarta, att det 

inte bara är kolsvart alltså. 

Det ser ut som om du mörkat ned i överkant och upptill på sidorna…

ronniepersson.daportfolio.com

hannan
4/26/14, 9:19 PM
#10

#9

Japp, det är en lätt vinjett runt.

[Juel70]
4/27/14, 2:09 PM
#11

Jag gillar att man ser hur diskussionen är igång mellan dem. Gillar också silhuetten av fartyget i bakgrunden. En fin bild!

Upp till toppen
Annons: