Annons:
Etikettmisslyckade-bilder
Läst 2739 ggr
Elin.G
2014-04-07 22:52

För mörkt

Jag förstår inte vad jag gör fel.

Jag ska ta kort på ett par kaniner i ett rum med relativt stark belysning. Eftersom kaninerna rör på sig väldigt mycket vill jag ha en slutartid på minst 1/125 för att det inte ska bli suddigt, men det bli så sjukt mörka bilder även fast jag har ISO 1600. Bländaren fastar på F/5.6 och går inte att öppna mer. Det måste gå att få ett bländartal åtminstone på F/2.8 eller? Är inte speciellt erfaren när det gäller fotografering så jag kan ha hur fel som helst här, men bättre att fråga någon som vet ;) 

Vad kan jag annars göra fel och hur kan jag få ner bländartalet? 

Har en Canon 450D

Jag har idag suttit i timmar och försökt få reda på vad som är fel. Har försökt sänkt och höjt allting men inget fungerar. Håller på att bli galen. Vad gör jag för fel !?

Tack på förhand! Elin

Annons:
Inkanyezi
2014-04-07 23:14
#1

Nej, inte är den belysningen stark. Det är ungefär tre steg underexponerat, så ISO måste upp i 12800 för att kunna ta med 1/50 sekund. Det går att höja ISO i efterhand i bildbehandlingen, och när man gör det så ser man ett par kaniner, men det blir ju ganska brusigt och det dynamiska omfånget är inte stort.

Ditt objektiv har största öppning f/5,6 när du har zoomat in helt, och i korta änden, vidvinkel, har du större bländare, men det räcker ändå inte för att komma till så kort slutartid med ISO 1600 i det ljuset.

Du kan se i sökaren om tid och bländare som du väljer stämmer med ljuset, om du tittar på ljusmätarvisningen. Troligen kommer den till nollan här om du drar tiden till ungefär 1/5 sekund. Det är för lång slutartid för frihandstagning, och det är för lång tid för kaniner.

Om du hade haft ett objektiv med ljusstyrka 1,8 så hade det funkat. Jag gissar att det du har är 18-55/3,5-5,6. Om man använder så stor ljusstyrka som f/1,8 blir skärpedjupet mycket kort. Den bästa lösningen på problemet är att ha mer ljus.

Upp till toppen
Annons: