Annons:
Etikettmat-ejkritik
Läst 2081 ggr
skogstossan
7/23/13, 12:57 PM

Choklad- och dulce de lechecupcakes

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gjorde lite cupcakes i helgen som jag också har fotat. Trots att det är sommar så ville jag ha svart bakgrund. Av någon anledning gillar jag att fota just cupcakes mot mörka bakgrunder. Fler bilder finns på bloggen: http://bakministeriet.blogspot.se/2013/07/choklad-och-dulce-de-leche-cupcakes.html

bakministeriet.blogspot.com

Annons:
bamse6311
7/23/13, 1:52 PM
#1

Alltid lika fantastiska både bilder och bakverk skogstossan.

Bästa hälsningar,
Bertil

DesK
7/23/13, 9:15 PM
#2

Skogstossan dina bilder är enastående! Tack för att du delar med dig! 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Inkanyezi
7/24/13, 8:56 PM
#3

Jag skulle kunna tänka mig att Calvados ger mer arom än whisky ihop med dulce de leche. Jag vet inte vilka sorter de har på systemet, men det kan vara ganska stor skillnad på olika. Jag gillar när den har en stark äppelarom kvar, och jag brukade elda med den på pannkakorna förr i tiden (crêpes flambées).

Nu är det länge sedan jag åt pannkakor, men det vattnas i munnen när jag tänker på det. Jag brukade ha vispgrädde och hjortronsylt på och flamberade med calva.

Som vanligt gillar jag dina bilder skarpt. Det är nästan svårt att tänka sig att det bara är lite över året sedan du började med det här.

skogstossan
7/24/13, 10:31 PM
#4

Tack för kommentarerna allihopa!

Inkanyezi: Det var verkligen antiklimax då jag skvätte på en massa god whisky på bottnarna och så smakade det ingenting! Grejen är att mina chokladbottnar smakar så mycket choklad (dom är nästan svarta) att det ibland är svårt att känna smaken av annat. Men jag vill inte göra ljusa bottnar så mycket för att dom istället smakar alldeles för lite och tenderar ofta att bli lite torra och kompakta. Jag tror det är bikarbonaten som gör mina chokladbottnar så fantastiska. Dom är liksom saftiga och luftiga på samma gång och det är jag nästan övertygad om att det handlar om bikarbonaten. Bikarbonat kan man inte använda till ljusa bottnar. 

Kanske ska prova Calvados nästa gång . Jag måste ju hitta någon smak som balansera med chokladsmaken.

bakministeriet.blogspot.com

bgtommyalm
7/25/13, 5:27 PM
#5

skogstossan, jag blir lyrisk när jag ser dina bilder. Du är ett levande exempel på att det går att lära sig att ta riktigt bra bilder på kort tid om man läser innantill, lär sig kameran och har viljan. Att sedan dina bakverk får mig att alarmera livbåt till löständerna 😂 (nä jag har inga) gör dina inlägg till en ren fröjd.

Att jag sen tycker att sprit och kakor skall intas var för sig är en rent personlig synpunkt.

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

Inkanyezi
7/25/13, 6:31 PM
#6

Du har faktiskt provat flera olika tekniker nu, som också målande konstnärer brukar jobba med, även om det brukar ta mycket längre tid innan man hittar hem. Just de här bilderna visar på ett kompositionsdrag och en teknik som brukar kallas chiaroscuro, ljust och mörkt.

Chiaroscuro är en mycket kraftfull kombination, som har använts av många målare. Som fotograf behöver man ha god kontroll över ljuset för att åstadkomma det, och man använder ofta samma metod som målaren, fönsterljus eller en väl skärmad lampa.

Jag tror att det kan vara värt att prova tekniken också med större skärpedjup, så att fler av föremålen i bilden återges skarpt, liksom de flesta målare målade alla objekt i sina bilder skarpa. Jag tänker på målningar som Vermeers "Mjölkflickan".

En liten detalj här, i bilden av dina cupcakes, är att den lila etiketten på glasburken med dulce de leche har lite mycket ljushet, samtidigt som den inte är återgiven skarpt. Jag upplever det som lite störande, och det hade säkert mildrats genom att ha lite mer mörk yta till höger om den, men kanske också att den kunde ha återgivits lite skarpare. När man har ett sådant objekt på den sidan som juset faller in, kan man dämpa det med en liten skärm, som man kan klippa till och vika i kartong, och placera lagom långt ifrån, så att den bara skuggar lite grann. Minskar man ljuset lite där, ökar man den lokala kontrasten, eftersom det ljusa ligger uppe på skuldran av tonkurvan, men man kan få ner den strax före skuldran.

Ta inte det som dissning, utan det handlar om finlir. Bilden är mycket stark.

Annons:
skogstossan
7/28/13, 8:13 PM
#7

bgtommyalm: Tack ska du ha. Det var roligt att läsa. Visst har jag läst lite innantill. Men jag har inte läst manualen då jag blir analfabet direkt då jag ser en manual.:) Men jag har frågat ganska envetet här på forumet och sedan har jag testat mig fram ganska mycket med inställningarna. 

Inkanyezi: jag ser det inte som en dissning alls. Jag vet med mig att jag måste ta mig tid till finliret och ibland också se mer till helheten och andra små detaljer. Ofta har jag en bestämd bild om hur saker och ting ska se ut och då kan jag hålla på att lira på den detaljen i flera timmar och sedan glömma allt omkring det. Jag ser det inte ens utan är bara fokuserad på det jag bestämt mig för. Så håller jag på och lägger löjligt mycket tid på den detaljen. Efter ett tag blir jag alldeles uttömd på energi och då går det väldigt snabbt in datorn, genom råkonverteraren och ut på bloggen.  

Jag använder ofta gamla lampfötter och sätter ett plant fat med tårta på och nästan alltid då jag gör så upptäcker jag efteråt att fatet varken är centrerat eller att det står rakt, vilket är väldigt irriterande. Men jag ser inte det medan jag håller på att fota. Oftast ser jag inte det förrän efter jag lagt ut det på bloggen. Men jag ska försöka bli bättre på det för jag håller med dig.:)

bakministeriet.blogspot.com

Upp till toppen
Annons: