Annons:
Etikettredigera-mina-bilder
Läst 1267 ggr
gottne
2013-07-19 18:12

Går det att redigera denna bild?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En insekt som smet för mej. Jag hade den i centrum när jag skulle trycka av, men den hann flyga en bit. Går det att få den i centrum av bilden där den ska vara?

Tacksam för ev hjälp.

Annons:
Andina
2013-07-19 19:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag gjorde några försök - vet inte om det är vad du tänkt dig, dock, nå't proffs är jag ju inte… ;)  Men tack för att jag fick öva på din bild! 🙂

Första försöket:

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Andina
2013-07-19 19:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Andra försöket - med mer kontrast…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Andina
2013-07-19 20:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Tredje försöket - med ännu mer kontrast… ;))

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

gottne
2013-07-19 20:09
#4

Fantastiska resultat, och så snabbt. Jag får se vilket av dem som jag väljer. Tack "Andina" och ha en trevlig sommar.

Ove555
2013-07-19 20:13
#5

Så kan man göra, men jag tycker det är mer sportsligt att fotografera och låta bilden vara som den är.

Andina
2013-07-19 20:24
#6

#4 - Tack själv, Gottne! Jag hade roligt i alla fall :) Och Go' Sommar på dig med! 

Mysigt foto, förresten! Det är en konst att fånga rörliga insekter på bild!

#5 - Sport och sport - allt behöver inte vara sport och tävling, eller hur? Du har ju säkert redigerat/fått bilder redigerade också…? 😉 Det är kul att leka med bilder - på alla sätt. Tycker jag.

Jag gillar att både öva och att lära mig mer om fotografering och om bildredigering. Inget utesluter det andra, för mig.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
Ove555
2013-07-19 20:37
#7

Men om ni vill fotografera bara utefter kamerans inställningar och låta bilden vara som den är får ni gärna vara med i nya fotoutmaningen. 🙂

Schnauzertik
2013-07-19 20:37
#8

Slutbilden är viktigast för mig.

Jag föredrar att försöka få bilden så bra som möjligt. Och det innefattar både förberedelser, tagning och efterbehandling/redigering.

Varför nöja sig med ett resultat om man kan få det bättre?

Värd för Pensionärer

LFCFredda
2013-07-21 12:07
#9

#5

"Så kan man göra, men jag tycker det är mer sportsligt att fotografera och låta bilden vara som den är."

Är du nöjd med den kommentaren? Tänkte bara fråga om du tänker lägga in kommentaren i alla poster som hamnar i denna kategori: Redigera min bild? Sedan tycker jag det är konstigt att du tycker det är mer sportsligt att inte redigera när du redigerar själv.

Ove555
2013-07-21 13:46
#10

#5 Nä det har jag inte tänkt att göra. Jag bara menade som jag skrev att jag tycker det är mer sportsligt att fotografera något som det är från början än att att ändra huvudmotivets placering på bilden i efterhand, för då är ju inte bilden som den varit från början.

Men vissa bilder har jag inte alls något emot att redigera som t,ex modellbilder, men jag föredrar en modellbild som är bra från början än en som är redigerad. Och jag tycker det kan vara ok att redigera sådana här bilder också där man t,ex flyttar en insekt från en plats av bilden till en annan, men då är ju egentligen bilden en förfalskning av den ursprungliga bilden, så på så sätt tycker jag det är mer sportsligt att försöka få t,ex en insekt på rätt plats redan när man fotograferar den.

Men det var kanske olämpligt av mej att skriva så som jag gjorde i inlägg #5 och #7 i en sådan här tråd?

Andina
2013-07-22 13:36
#11

#10 - Jag håller med dig att det är roligare om man får till en bild "direkt". Så jag tycker inte det är olämpligt med din tankegång. Men jag har inte heller något emot bildredigering, tvärtom, det är kul. 
Det beror ju alldeles på vad man vill med bilden och varför.

Och det är ju bara bra med synpunkter, synvinklar och tankar från alla håll. Det ger inspiration och idéer - tycker jag åtminstone!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

hydman
2013-07-22 13:46
#12

#10

Finns det ett värde i att inte redigera/färdigställa en datamängd på ett minneskort? Jag vågar påstå att man alltid framkallat sitt bildmedium. Varför skall man sluta med det nu?

LFCFredda
2013-07-22 20:22
#13

#10

Någonting jag inte begriper är vad du har emot bildredigering?

Jag anser att i detta fall är det helt okej att redigera bilden på detta sätt då det inte förvränger verkligheten nämnvärt. Skulle man dock klistra in en lokatt i bilden då är det fortfarande okej, MEN man ska nog vara tydlig med att nämna detta på ett eller annat sätt.

Varför skiljer sig just modellbilder i denna fråga för dig? Varför ska just modellbilder vara okej att redigera mer än landskap, natur eller insekter? En insekt är väl också en form av modell?

Sedan ska du ta det lugnt med att kalla folks alster för förfalskningar, jag råder dig till att använda ordet manipulerad.

Annons:
Ove555
2013-07-22 21:34
#14

#12 #13 Jag är inte intresserad att diskutera bildredigering här och jag vet inte om jag är det någon annanstans heller. (Inlägg #12 förstod jag inte).

Och jag tycker det var dumt av mej att jag la mej i den här tråden och skrev vad jag tyckte om detta.

hydman
2013-07-22 22:03
#15

#14

Ove om Du inte vill diskutera är det ju mindre bra att ta initiativ till en bra diskussion och sedan dra sig ur. 

Med #12 hävdar jag att bildredigering allt existerat, även om Du fotar analogt. Det är Du säkert medveten om.

tlundegard
2013-07-22 23:09
#16

Är det inte skillnad på att redigera och att manipulera en bild? Jag skulle då inte säga att en bild som man har ändrat om så den inte är som den var när man fotade enbart är redigerad. Bilden skildrar inte verkligheten längre och jag skulle kalla den för manipulerad. När man redigerar en modell däremot så ändrar man ju egentligen inget, man bara förbättrar det som redan finns. Det kallar jag för att redigera. Jag ser inget fel i att ändra om i en bild, det kan vara roligt när man på så vis får till någon häftig effekt. Däremot så kommer bilden aldrig att skildra det som fotografen såg när h*n knäppte kortet och oftast så tycker jag att fotot förlorar sin charm då. Speciellt om man manipulerar för att förbättra. Men det är mina åsikter :) Ta bara "naturfotografen" Terje Hellesø som exempel. Han manipulerade sina bilder och även om fotona som han använde hade varit hans egna så hade jag ändå inte tyckt att det var okej att han hemlighöll att de var just manipulerade ;) P.s. Jag tycker att orginalbilden var väldigt fin! Det gör inget att insekten inte är i centrum, den blir mer egen sådär :)

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

bamse6311
2013-07-23 04:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

#16 tlundegard

Du sade precis det som jag tänkte och du sade det på ett väldigt bra sätt.

Det är skillnad på att redigera eller manipulera en bild.
När jag var ung på 60-talet så köpte jag en systemkamera och i en skrubb hemma föräldrarna så hade jag ett mörkrum

På den tiden så var det svartvitt man/jag plåtade i och i mörkrummet så förbättrade man bilderna.

Jag tänker på en annan sak som jag läste om för några månader sedan och tror att det var i kamerabild.se

Det var en internationell fototävling där man korade en worl wide vinnare.
Han skulle då skicka in originalbilden och där såg man då att han klonat bort en plastkasse i originalbilden varefter han blev fråntaget sitt 1:a pris.

Juryn sade att det hade inte spelat någon roll om han låtit plastkassen varit kvar då bilden var så bra att han vunnit ändå.

Dock så måste jag säga att jag som plåtar med en väldigt enkel kompakt Canon Powershot A 1100IS inte på kameran när jag plåtar egentligen har några som helst inställningsmöjligheter.

Detta måsta jag då kompensera i Gimp genom att justera Vitbalans och färger.

Detta anser jag dock inte att manipulera en bild utan bara att precis som jag då en gång i mörkrummet förbättrade den.

Det finns fototävlingar här på iFokus där man inte får ändra vare sig Vitbalans eller färger för att kunna deltaga i dessa tävlingar.

Detta gör att jag aldrig kan deltaga i någon sådan tävling då de som har mer avancerad kamera vare sig det nu är kompaktkamera eller en systemkamera redan vid fototillfället genom inställningarna på sin kamera kan ställa in sådant som jag sedan måste göra i Gimp.

Angående bilden TS skickat in så anser jag i princip inte att det är något fel på att förändra bilden så som nu TS fått göra.

Tycker därmed alltså att det är ok, bara man berättar.
Jag vill INTE kalla det manipulerad utan kallar det hellre förändrad.

Slutligen så ber jag att få bifoga en bild tagen för ett par veckor sedan med min enkla kompakt.

Jag har här bearbetat den i Gimp vad det gäller Vitbalans och färger och det är det enda som jag har gjort plus att beskurit den.

Den här bilden kan jag alltså inte deltaga med i några av de tävlingarna som är här på iFokus och detta som jag ser det inte är egentligen förändrad (manipulerad) utan bara som sagt förändrat Vitbalans och färger vilket jag inte kan göra i min "point and shot" kamera.

Nåväl, det har var bara min reflektioner.

Bästa hälsningar,
Bertil

Andina
2013-07-23 09:45
#18

Jag skapade en ny tråd om frågan Manipulerad resp Redigerad eftersom jag tycker frågan är intressant och för att TS avsikt med denna tråd ju inte varit den frågan. 

#17 - Med den beskrivning av din redigering så tycker jag nog att du borde kunna delta i t ex "Utmaningstävlingarna" med dina bilder. Läs i reglerna för utmaningarna. så ska du se - här t ex.
Fin blombild förresten!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

bamse6311
2013-07-23 10:00
#19

#18 Andina.

Tack så väldigt mycket för din länk till Utmaningstävlingarna
Skall kolla din länk och hoppas att jag kan ha en möjlighet att delta.

Jättemycket Tack #18 Andina.

Bästa hälsningar,
Bertil

Andina
2013-07-23 10:02
#20

#19 - Vassego! 😉

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
Ove555
2013-07-23 10:11
#21

#15 "Ove om Du inte vill diskutera är det ju mindre bra att ta initiativ till en bra diskussion och sedan dra sig ur."

Jag skrev ju i inlägg #14 att det var dumt att jag la mej i det här, det tycker jag du får nöja dig med.

hydman. jag förstår fortfarande inte vad du menar med inlägg #12. Men om det är något du vill skriva till mej om detta så föreslår jag att du gör det via pm.

Upp till toppen
Annons: