Annons:
Etikettmat-ejkritik
Läst 1802 ggr
skogstossan
2012-10-29 21:13

En romantisk tårta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag fotat mitt senaste bakverk och den här gången blev jag riktigt nöjd själv. Bakgrunden blev riktigt fin och suddig tycker jag. Men det finns säkert en mängd saker jag borde tänkt på som jag själv inte ser?

bakministeriet.blogspot.com

Annons:
Emshify
2012-10-29 21:14
#1

Wow, vilken tårta! Helt fantastisk! :D

Honestyisdead
2012-10-29 21:18
#2

Fin. Ser verkligen inte ut som ett bakverk. Snarare ser det ut som en prydnad :)

Inkanyezi
2012-10-29 22:04
#3

Tårtan är verkligen väldigt fin.

Det är en sak jag gillar speciellt i bilden också. På höger sida om tårtan, i bakgrunden, står en rektangulär burk, med rundande hörn, och ljuset faller på det rundade hörnet på ett sätt som separerar det från skuggsidan av tårtan på ett helt suveränt sätt.

Det ser ut som om det finns en glödlampa eller motsvarande med någonstans, som skapar ett varmare ljus snett framifrån lite från vänster. Den här gången funkar det, men rent allmänt är det mycket svårt att få till det bra när man blandar olika sorters ljus.

Och ja, jag tycker att du har all anledning att vara mycket nöjd. Det var väl knappt tre veckor sedan du började jobba hårt på att få till det med oskärpa i bakgrunden.

Och tårtan skäms verkligen inte för sig. Jag tycker också att du har hittat en fin färgskala med burkarna ihop med tårtan. Det hade nog varit för mycket begärt att också matcha duken. Men du behöver ett lite större kök, så att du skulle kunna backa lite till. :-)

papa-bear
2012-10-30 18:03
#4

det där som ser ut som knyppling, överkanten på tårtan, hur länge tog det? och vad använde du för verktyg? vilket pickel.

skogstossan
2012-10-31 09:19
#5

Tack så mycket för fina ord!

#3: Jag vet inte varför jag hela tiden gör medvetna fel? Under hela fotoproceduren var jag medveten om att lysrörslampan under diskbänken var tänd och att jag borde släcka den för att inte få blandljus. Ändå gjorde jag inte det. Likadant med den turkosprickiga duken. Trots att det färgmässigt skar ända in i själen på mig så lät jag den ligga kvar på bordet. 

Var det gäller ljuset som faller på burkens rundade hörn så var jag tro det eller ej medveten om detta. Jag tänkte som så att eftersom skuggsidan skulle göra tårtan mörkare på höger sida så vore det bra om jag kunde placera burken på ett sätt så att ljuset skulle kunna tränga in mellan burk och tårta för att just separera dom åt. På så sätt trodde jag att konturerna på den sidan skulle komma fram trots skugga. Dock visste jag inte innan om det skulle lyckas. 

Nu undrar jag lite om hur man skulle kunna redigera bilden? Finns det exempelvis något lämligt ställe att beskära den? Sedan skulle jag vilja ha lite tips om hur jag på bästa sätt tar närbilder? Skulle vara trevligt att ha en fin närbild på blomman exempelvis. Men i närbildsdjungeln är jag helt förvirrad.

# 2: Nej, det ser inte riktigt ut som ett bakverk. Skulle jag ställa upp den i min kökshylla skulle man kunna ta den för att vara en av alla mina gamla retroburkar. Om jag istället skulle ställa upp den på min hatthylla skulle man kanske kunna tro att det är mormors gamla vintagehatt som har stått och dammat där i 100 år.:) Men det är det inte. Det är en marsipantårta på porösa chokladbottnar, fylld med hallonmousse med chokladgrispi och den är spacklad med vanilj-marängsmörkräm. Allt på tårtan går att äta.  

#4:Spetsen är gjord av så kallad Sugarveil, vilket är en massa som påminner om seg maräng. Den har jag smetat ut i en mönstermatta och låtit den torka för att få en flexibel spets att sätta på tårtan. Jag har alltså inte börjat knyppla sockerdekorationer ännu.:) Men trots det är det ett mycket tidkrävande jobb att få ihop en så tunn spets. Sugarveilen är nämligen väldigt lynnig att jobba med. Man vet aldrig om man drar bort den från mattan för sent eller för tidigt. Hur snabbt den torkar beror nämligen på luftfuktigheten. Hela tårtan kanske tar 10 timmar att göra. 

Den här tårtan var mitt allra första beställningsjobb. Beställaren ville ha en romantisk tårta till flickvännen som fyllde år. När han kom för att hämta tårtan var jag så nervös. Därför började jag bete mig som en tant (typ som min mamma) då jag ojade mig över att tårtan trots allt kanske inte är så fin och inte så god heller för den delen. Senare på kvällen fick jag veta att tårtan var "gudomligt god och vacker" och att flickvännen blivit vansinnigt glad. Det enda beställaren var missnöjd med var att han satt ribban alldeles för högt. Han undrade hur han någonsin skulle kunna toppa en sådan här grej. Så jag är nöjd!

bakministeriet.blogspot.com

JazzBass
2012-10-31 09:35
#6

10 timmar på en tårta? Vill nog inte veta vad den kostade honom i så fall. Flört Men jag är inte förvånad alls att den tog så lång tid att färdigställa, den är väldigt snygg med många fina detaljer som måste ha tagit tid. Kul också att den var så uppskattad! Glad

Lite om själva fotot också.. det är ett av dina bästa hittills, och ljuset är fint och skärpan bra. Men jag tror den kunde behöva lite mer efterbearbetning, dem är lite kontrastlös. Öppna den i ett editeringsprogram och justera svart- och vitpunkt med nivåer- eller kurvor-verktyget, så får den lite mer kontrast. (Jag föredrar ofta svart- och vitpunktjustering framom kontrastreglagen, det ger ofta snyggare resultat tycker jag, om det inte är för stor risk att man klipper för mycket av högdagrarna). Vitbalansen tror jag också man kunde justera lite, den här ser ut att ha ett magentastick som jag tror skulle vara bra att få bort.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Frosstis
2012-10-31 22:01
#7

Kan man äta det där? Förvånad

Upp till toppen
Annons: