Annons:
Etikettmat-ejkritik
Läst 3608 ggr
skogstossan
10/11/12, 7:50 AM

Svårt att kontrollera det här med skärpa

Majoriteten av dom fotograferingskunniga jag rådfrågat tycker att det är "lite overkill" att skaffa sig en systemkamera i syfte att fotografera bakverk. Den majoriteten av skeptiker har jag trotsat. Jag sålde helt enkelt av lite bakprylar och fick ihop pengar så att jag kunde köpa mig en Canon EOS 1100 D med kitobjektiv utan att för den sakens skull behöva leva på vatten och bröd resten av månaden. 

Nu är jag totalt insnöad på skärpedjup och helst korta sådana. Jag har via Google läst på en del om detta mystiska fenomen och i teorin kanske jag har ett hum om hur inställningarna ska utföras för att få en bild med suddig bakrund. Iaf förstår jag principen. När jag ska omsätta detta i praktiken går det sämre. I några få bilderna har jag dock lyckats knäppa kort med kort skärpedjup. Men på dom bilderna kan jag inte exakt återge vad det är jag gjort mer än i väldigt luddiga termer som "ja, jag har väl öppnat upp bländaren genom att jag har sänkt F-värdet?". Så skulle jag beskriva det om någon undrade. 

Genom att ha exprimenterat tycker jag mig kunna säga att det är lättare att få kort skärpedjup om jag zoomar in ordentligt (maxar in zoomen). Rätta mig gärna om jag har fel? Gör jag så kan jag få till suddig bakgrund IBLAND. Problemet är dock att det inte är alltid som jag får maximal skärpa på det objekt som jag bestämt ska sticka ut på bilden. Vid närmare eftertanke så kom jag på att det kanske inte är oskärpta bakrunder som jag har problem med. Istället är det nog skärpan på det objekt som ska sticka ut ur bilden som jag har problem med. Vad jag menar är att om jag får maximal skärpa på motivet så lär ju den suddiga bakgrunden upplevas som mer suddig? Hänger ni med?

Hursomhelst så skulle det vara väldigt bra om jag kunde få lite hjälp och tips av er som kan? Hur lär jag mig på enklast sätt att få kameran att göra som jag vill? Jag vill gärna förstå vad det är jag sysslar med.

bakministeriet.blogspot.com

Annons:
Inkanyezi
10/11/12, 8:33 AM
#1

Oj, det är faktiskt inte lätt att förklara eller visualisera, och de allra flesta förväxlar termen skärpedjup med bokeh, vilket är två väldigt väsensskilda saker, som bara hänger ihop via en mycket skör tråd.

Skärpedjupet är alltså inte bakgrundsoskärpan, och sambandet mellan dem är svårt att förstå, så jag ska försöka ta det i punktform:

  • Skärpedjup är området i djupled i bilden där man upplever god skärpa. Skärpedjupet beror i första hand på avbildningsskalan på huvudmotivet och bländaröppningen, men har egentligen knappast ett dugg med brännvidden att göra. Skärpedjupet kan beräknas med en formel, där man tar hänsyn till vinkeln under vilken den färdiga bilden kommer att betraktas, och därmed hänger den ihop med formatet på sensorn, brännvidden och avståndet, men de två senare faktorerna kan sammanfattas just som avbildningsskalan, och vid samma avbildningsskala är det samma skärpedjup vid en viss bländaröppning, oavsett vilken brännvidd man använder.

    Skärpedjupet är alltså utbredningen inom motivet av godtagbar skärpa.

  • Bokeh är en annan sak, som visserligen hänger ihop med skärpedjup men är aningen mer komplicerat, och den beror också på avståndet till motivet och avståndet till bakgrunden. Den beror också i ganska hög grad på avbildningsskalan för bakgrunden, på så sätt att när bakgrundens detaljer är större, upplevs de mer oskarpa.

    Det innebär att man kan få mer upplevelse av oskärpa i bakgrunden när bildvinkeln är liten, dvs när man använder teleobjektiv. Precis som för skärpedjupet, har också bländaröppningen betydelse, så att en större öppning ger mer oskärpa i bakgrunden. Avståndsförhållandet mellan huvudmotivet och bakgrunden påverkar också hur kraftig oskärpan kan bli, så att ett relativt stort avstånd till bakgrunden i förhållande till avståndet till huvudmotivet ger mer bakgrundsoskärpa.

Det betyder alltså att för att få hela din tårta eller hela din uppställning på bordet skarp, handlar det bara om vilken bländaröppning (f-värde) du använder, oavsett om du står ganska nära eller om du står längre bort när du fotograferar. Det är skärpedjupet du spelar med där.

För att få bakgrunden suddig, vilket alltså inte definitionsmässigt är "skärpedjup", är det en fördel att ha stort avstånd till bakgrunden.

För att få detaljerna i bakgrunden stora, vilket kan trolla bort en plottrig bakgrund, måste det vara ganska stort avstånd till bakgrunden, och bilden tas från lite längre håll med lång brännvidd, inzoomat.

Om man inte kan ordna förhållandena på sånt sätt att bakgrunden kan bli rejält suddig, till exempel om man inte kan få stort avstånd till bakgrunden eller om man inte har en lite längre brännvidd med hög ljusstyrka, kan man se till att bakgrunden är så jämn som möjligt, utan detaljer som kan störa bildintrycket. Man kan exempelvis se till att motivet är belyst, och bakgrunden obelyst, så att den blir markant mörkare, och man kan vinjettera i efterbehandlingen för att koncentrera bilden kring huvudmotivet.

Det finns ett ganska billigt objektiv som kan ge mer oskärpa i bakgrunden, samtidigt med god skärpa inom ett kort område i djupled, 50 mm f/1,8:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232095

Med den stora bländaröppningen som det objektivet har, kan man få kortare skärpedjup, och det blir på en sån kamera som du har skaffat ett lätt teleobjektiv, som har smal bildvinkel, vilket underlättar att få rejäl oskärpa i bakgrunden.

JazzBass
10/11/12, 9:09 AM
#2

Ja du, här är lite blandad info som kanske hjälper dig lite på traven…

Skärpedjupet är egentligen bara beroende av bländaren och avbildningsskalan, så ju större motivet är på bilden och ju större bländare (mindre bländartal) man använder, desto mindre skärpedjup. En halvering av bländartalet ger hälften kortare skärpedjup, men fyrdubbelt mer ljusinsläpp.

Bakgrundsoskärpan påverkas däremot av brännvidden. Det är mycket lättare att få en suddig bakgrund med lång brännvidd, därför tycker du det är lättast att få kort skärpedjup i max inzoomat läge. Men egentligen är det inte skärpedjupet som är kortare, det är bakgrunden som är suddigare. Glad

Du har rätt i att skärpeintrycket på det som ligger i skärpa påverkar positivt av oskärpan i bakgrunden.

Skärpning i efterhand är viktigt för maximal skärpa. Om du fotograferar i jpeg behöver du inte bry dig så mycket om grundskärpning eftersom kamerans egna bildbehandlare tar hand om det för dig (om du inte har ställt skärpningen på noll förstås), men fotar du i RAW måste du se till att grundskärpa bilden i 100% visning. Sedan när du är klar med bildbehandlingen och ska visa bilden t.ex. på nätet, gör du bäst i att spara en kopia av bilden som du förminskar till lämplig storlek och efterskärper med liten radie, typ 0,3-0,5. Man tappar alltid skärpa om datorn måste skala om ens bild för att kunna visas på skärmen, så bilden måste kunna visas i 100% storlek (en pixel i bilden upptar en pixel på skärmen) för att se optimalt skarp ut.

Kontrasten i bilden påverkar också skärpeintrycket. En bild med låg kontrast ser sällan lika skarp ut som en med hög kontrast.

Det viktigaste för att få bra skärpa är dock naturligtvis att fokusera och exponera rätt. Bäst resultat får man med kameran på stativ och användning av tids- eller fjärrutlösare. Då minimerar man risken att kameran rör på sig under exponeringen, man kan använda lågt iso (ger minst brus och skarpast resultat) och långa slutartider utan problem, och kanske blända ner lite för maximal skärpa. Skärpan blir vanligtvis bäst efter en viss nedbländning från största bländaren, men det är i min erfarenhet viktigare på de ljusstarkare objektiven än kitobjektiven och liknande med ljusstyrka f/3,5-5,6 eller nåt i den stilen. Bländar man t.ex. ner från f/5,6 till f/8 får man ju längre skärpedjup och lite mindre suddig bakgrund vilket man kanske inte önskar. f/5,6 är ju inte så stor bländare i sig.

Vill du få ännu mycket kortare skärpedjup lättare än idag rekommenderar jag att du spanar in ett EF 50/1,8. Ett sånt får man relativt billigt, speciellt begagnat, och är troligtvis det skarpaste Canonobjektivet per krona som man kan köpa, och som också har autofokus och stöd för ljusmätning och sånt som man ser som självklarheter idag. Brännvidden borde passa bra för fotografering av bakverk dessutom.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

bgtommyalm
10/11/12, 9:25 AM
#3

Det finns ett hjälpmedel som är bra. Förutsättningen är att du har en smartphone. Jag har till min Android hämtat en app som heter DoF Calc. Finns säkert till Iphone också.

Med det programmet ställer jag in min kameratyp, objektiv och brännvidd och avståndet till fotoobjektet. I appen kan jag då avläsa närgränsen, skärpedjupet och hur långt skärpedjupet sträcker sig.

Exempelvis: Canon 1100D, bländare 5.0, 80 cm till objektet ger en närgräns på 75,95 cm, ett skärpedjup på 8,563 cm och en bortre gräns för skärpan på 84,51 cm.

Jag skulle kunna röra till det ytterligare för dig genom att ta upp Hyperfokalavståndet men struntar i det nu. Googla på begreppet om du blir nyfiken, det kan vara nyttig kunskap.

Om du tittar på ovansidan av kamerans vänstra sida hittar du en liten ring med ett streck igenom. Detta är den gamla tidens filmplan och från det strecket mäter du avståndet till objektet. Det finns nog bara ett sätt att lära sig det här och det är att ta bilder. Skriv gärna upp dina inställningar och titta sedan på bilden och se vad olika inställningar ger för resultat. Det är tyvärr nödvändigt med teori för att förstå vad man gör, men praktik är så klart roligare

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

Inkanyezi
10/11/12, 9:31 AM
#4

En sak till, förutom det man kan göra när man tar bilden, är vad man kan göra när man efterbehandlar. Avancerade program, som Gimp eller Photoshop, har verktyg för att göra valda delar av bilden mer suddiga. Man kan alltså bildbehandla bort en för skarp bakgrund genom att välja ut delar av bilden att göra suddiga. Det kan vara enklaste sättet att till exempel ta bort strukturen ur en vägg i bakgrunden, som drar till sig blicken, så att man får bilden mer koncentrerad mod huvudmotivet.

Knepet med oskärpa i efterbehandlingen kan vara bra att ta till när man vill att skärpedjupet ska täcka hela motivet, eftersom man då kanske använder en rätt liten öppning, som också renderar bakgrunden mera rörigt.

skogstossan
10/11/12, 4:32 PM
#5

#1. När jag köpte min systemkamera häromdagen tyckte säljaren i butiken att jag inte skulle köpa paketet med kitobjektivet utan istället köpa kamerahuset för sig samt det objektiv du pratar om. Ja sa något i stil med att "den gubben går jag inte på, jag har nämligen snackat lite med folk på Foto i Fokus och dom säger att man visst det kan få oskärpt bakrund med kitobjektivet".:) Så jag får väl ta och köpa till det objektivet då det ramlar in lön på kontot. Men jag antar att jag trots det kan få en visst skärpedjup eller bokeh med det objektivet jag har nu. Min tårta kan inte vänta till den tjugofemte nämligen.  

Sedan hoppas jag verkligen att jag ska slippa räkna matte då jag fotograferar? Jag har verkligen nördat in dom senaste dagarna på det här med skärpedjup så jag har stött på dom här matematiska uträkningarna. Det påminner mig om ekvationer och av sådana blir jag helt hjärndöd av faktiskt. 

Det är ett stort problem med mitt kök som är mycket rektangulärt och köksbordet är placerad nästan direkt mot fönstret. Det finns egentligen bara ett ställe att få plats att fota på med stativ och då blir det motljus. Jag har dock hittat ett ställe som ger ett annat häftigt djup i bilden så att den får lite korridorskänsla och det tillsammans med det jag kallar skärpedjup blir väldigt läckert. 

Så har vi det där med efterbehandlingen. Ska jag försöka mig på att bli expert på det området också så kommer jag nog inte ha tid att baka några tårtor. Blir det inga tårtor har jag ju inget att fotografera. Mer än katterna då och dom sitter ju aldrig still.:) Så jag tänkte börja med att lära mig att fota mina bakverk bättre och på sin höjd kanske beskära lite. 

#2 Har du något förslag på vilka inställningar jag ska testa på? För jag får verkligen inte till det. Dessutom har jag svårt att få skärpa på det som i bilden bör vara skärpt. Hur fokuserar och exponerar jag rätt? 

Det här med kontrasten då? Jag gör ju rätt färgstarka tårtor. Ska jag inte vara lite försiktig med kontrasten då så det hela inte blir överexponerat. Eller blandar jag ihop begreppen nu? 

3# Ja, jag har en smartphone. Jag tycker dock att det verkar väldigt komplicerat. Men jag ska vid tillfälle ge det ett försök. 

Jag har hittat det där strecket du pratar om. Men hur ska jag använda det?

bakministeriet.blogspot.com

Inkanyezi
10/11/12, 7:13 PM
#6

Lite enklare kan du göra det. Om du vill ha så mycket bokeh som det går, ska du använda största bländaren och längsta brännvidden på din zoom. Tyvärr kommer inte skärpedjupet då att täcka hela ditt motiv om du har ställt upp tårtan med ytterligare bakverk med något skilda avstånd ifrån kameran. Då måste du bestämma dig för vad som ska bli skarpt.

I kameran tror jag att man kan välja vilken fokuspunkt den ska använda. Jag skulle föreslå att du till en början använder fokuspunkten i mitten och siktar på tårtans främre del, kanske något vid sidan  om mitten. När du tar en bild på det sättet med bländare 5,6 på 55 mm brännvidd, så får du en idé om hur skarpt det skarpa blir och hur oskarpt det blir på närmre och längre håll på själva tårtan. Bakgrunden kommer att visa hur mycket oskärpa du kan få på det sättet.

Om du inte kan backa tillräckligt mycket för att få med tårtan och fatet den står på med 55 mm brännvidd, måste du så klart ta med lite kortare, men då blir det inte heller lätt med den ljusstarka optiken som har nästan samma brännvidd som normalzoomen har när man har zoomat in så mycket det går.

Om du tycker att tårtan inte blir skarp nog när du tar med största bländaren (5,6) måste du minska för att få mer skärpa, till 8 eller kanske 11, Men då kommer också bakgrunden att bli lite skarpare.

Annons:
skogstossan
10/11/12, 9:30 PM
#7

Tack så hemskt mycket för hjälpen. Nu låter det iaf som om att det blir lite lättare för mig. Finns det inget annat jag måste tänka på än bländaren och brännvidden? Som exempelvis exponeringskompositionen? Jag har märkt att att om fingarar för mycket på den verkar det inte alltid funka med så lågt F-värde. Fast det kan jag ha fått om bakfoten eller kanske har jag blandat ihop det med något annat?

Jag provar först med manuellt läge och så får jag se om jag fixar det. Inte för att jag tror att jag klarar det. Men det kan vara bra i syfte att lära mig mer. Blir det dåligt får jag prova med något halvautomatiskt. Problemet är bara att på vissa sådana lägen har jag inte lyckats stänga av blixten, vilket är extremt irriterande då jag inte alls är förtjust i blixt. Går det också åt pipan så får jag helt enkelt köra på automatiskt läge och ge mig själv lite mer tid, praktik och teori.

bakministeriet.blogspot.com

JNN
10/12/12, 7:02 AM
#8

Annars är Av-läget ett bra alternativ tycker jag, som inte är något proffs precis. Av-läget (bländarförval/bländarprioritet) är ju ett halvautomatiskt läge där man väljer storlek på bländaren. sen väljer kameran automatiskt den slutartid som kameran tycker passar bäst.

 Men det blir kanske inte alltid som man tänkt sig, bilden kan bli för mörk eller ljus, så det får man kompensera med exponeringskompensationen.

I det här läget poppar inte blixten upp i tid och otid, utan vill du använda den så får du aktivera den själv. Nämnas bör kanske oxå, att om man använder blixt i Canons Av-läge, så blir slutar tiden lika lång som med utan blixt. Kallas även för slow sync i vissa kameror. Kan vara användbart om man vill få med bakgrund som är belyst med annat ljus.

Inkanyezi
10/12/12, 11:58 AM
#9

Det finns en hel del finlir som du säkert kan komma in på senare, men jag tror att du ska försöka hålla det så enkelt som möjligt i början och lära dig hur det fungerar.

Som JNN säger kan du använda läget Av, och då kan du välja bländaren. Om bilden blir mörkare eller ljusare än den borde, så kan du dra på kompensationen.

Börja med att ha längsta brännvidden, 55 mm, för att få perspektivet mer naturligt och lite hjälp att få oskarp bakgrund, och så backar du bara så mycket som behövs för att få med det som du vill ha på bilden.

Ljus från sidan fungerar bättre än rent motljus, så om du kan få till det på något sätt så att tårtan blir belyst från sidan är det bra. Om du använder ljus från fönstret, kan du också använda reflektorer för att styra ljuset. En stor vit pappskiva eller något tyg som är vitt, vitt papper, eller en spegel. Det finns många sätt att rikta ljuset. Om du har kameran på stativ, kan du använda självutlösaren, och då kan du hålla i till exempel en spegel för att lätta upp skugga.

skogstossan
10/12/12, 7:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Nu har jag fotograferat min nygjorda tårta från kl 12 tom kl 16 30. Detta har jag gjort i alla möjliga ljus och vinklar. Jag skulle tippa på att jag tagit ungefär 300 bilder .Då jag tittar på dem i kameradisplayen ser dem ruskigt tråkiga ut och utan antydan till oskärpt bakrund. Då jag laddar över dem till datorn ser jag dock vissa antydningar till oskärpa men det är inte speciellt påtagligt. Jag som tycker att jag följt alla anvisningar jag fått ifrån Foto i Fokus. 

Jag har provat i manuellt läge, AV-läge och en hel del andra lägen för att få till det. Jag har dock ett foto som jag är nöjd med som jag tänkte dela med mig av här. Har dock ingen som helst aning om vilket läge det är taget i? Men sådan verkar ni kunna se? Inte heller är det någon direkt okärpt bakrund i bilden. Men jag gillar skuggorna i tårtan som kommer från trädet utanför fönstret. Den skuggan gör tårtan lite mjukare och tar bort lite av dem tekniksa slarvfelen jag begick då jag gjorde tårtan. Dessutom är den rätt mörk. Men trots det gillar jag bilden.

bakministeriet.blogspot.com

ru4real
10/12/12, 7:33 PM
#11

Bilden du ade upp här är ju tyvärr som du själv märkt oskarp.

Du har nog fått för många bra råd på en gång och du kanske försöker ta in allt samtidigt, vilket brukar bli rörigt.

Testa igen, kompositionen och ljuset är ju fina på bilden. Och, fokusera alltid på motivet, ställ kameran på Av (el motsvarande) och sen kan du flytta bländaren ett steg ner från där du är, ta en ny bild osv till du inte kommer längre. Samma sak m bländaren åt andra hållet.

Tyvärr kan man inte se vilken bländare el tid, för Exif-infon kom inte med denna gång.

skogstossan
10/12/12, 7:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

"11. Kan det vara så att du inte ser nställningarna eftersom jag skurit i bilden lite? Här kommer den iaf. Oskuren och dan (som vi säger i småland). Vad jag kan minnas av då jag fotograferade är att jag var väldigt noga med att hålla bländarvärdet väldigt lågt. Det hände iofs ett par ggr att jag stängde av kameran och då jag satte på den tog ett par bilder utan att kolla inställningarna. Jag har helt enkelt expriminterat ett par timmar och bara lyckats få till det ett par ggr.

bakministeriet.blogspot.com

ru4real
10/12/12, 8:06 PM
#13

Såg tyvärr ingen info där heller.

Bländaren skall vara ganska mycket öppen, typ 6.3 eller 5,6.

Bländarskalan är ngt förvirrande ibland, stor siffra (f22) är liten öppning medans f2,3 är den största öppningen. Dina siffror kan vara annorlunda, men generellt stämmer det.

Annons:
skogstossan
10/12/12, 8:16 PM
#14

#13. Bländaren har hela tiden varit minst på 5,6 och ibland lägre vid dom bilderna jag tagit idag. Jag kan dock inte stå till svars för vad dom automatiska lägena har haft för sig trots att jag ställt in på lågt bländarvärde? Så jag har alltså lyssnat på vad experterna sagt här ute. Men har ändå inte fått till det. Nu börjar jag undra om mitt objektiv är kapabel till det jag önskar?

bakministeriet.blogspot.com

JazzBass
10/12/12, 8:20 PM
#15

#12 - Det ser inte alls ut som du fokuserat rätt på den här bilden. Ingenting ser riktigt skarpt ut, utom eventuellt den där turkosa vasen eller vad det nu är nere i högra hörnet. Den ser ut att vara förhållandevis skarp medan resten verkar vara helt ur fokus. Testa ta lite bilder och var noga med att fokusera rätt, så blir det nog bättre.

Annars är ljuset och exponeringen rätt ok på bilden, kanske en tunn halvgenomskinlig gardin framför fönstret hade gett ännu lite mjukare ljus?

Tillägg: Det finns också risken att du fått ett felfokuserande måndagsexemplar (kameran eller objektivet). Om du tycker dig göra allt rätt med autofokuseringen men ändå får skärpa på fel ställe, gå in på www.focustestchart.com/chart.html, läs informationen och testa fokuseringen på det sätt som föreslås.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

skogstossan
10/12/12, 8:36 PM
#16

#15. "HEHE" är det enda jag kan klämma fram. Enligt mig är det bland dom bästa bilderna jag tagit. Mitt öga ser inte alls det där du ser. Nog kan jag se att det du kallar "vas (det är en ljushållare)" är skarpare än annat på bilden. Men det stör mig inte eftersom det finns annat jag gillar i bilden.  

Jahadu, jag vet inte alls hur jag ska gå till väga för att lösa mitt problem. Som jag tidigare sa någonstans på detta forum så tror jag att jag har problem med att att finna skärpa i det som ska vara skärpt. Tipsa mig gärna.

bakministeriet.blogspot.com

JazzBass
10/12/12, 8:50 PM
#17

Men du vill väl ha kakan skarpast? Är nåt annat skarpare än det du vill ha skarpt ligger skärpan fel, helt enkelt. Då får man fokusera annorlunda, i det här fallet längre fram. Har du koll på fokuseringen och att du inte i misstag t.ex. har fokusswitchen på oblejtivet i M-läget? Har du testat liveview i inzoomat läge och manuell fokus? Det ger störst chans till skarpt resultat.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

skogstossan
10/12/12, 9:02 PM
#18

JAA, jag vill ha tårtan skarpast. Så klart! Men även om bilden inte belv som jag tänkt så kan jag ju gilla bilden.

Jag verkar ju uppenbarligen inte ha någon koll på fokuseringen. Som jag tidigare sagt ett antal ggr så har jag ju själv kommit på att mitt största problem är fokus och skärpa. Det är antagligen där jag behöver mest tips!

bakministeriet.blogspot.com

ru4real
10/12/12, 9:39 PM
#19

Hur är din kameras autofokus inställd? Dvs vilken autofokuspunkt använder du? Kan du ställa den?

JazzBass
10/12/12, 9:42 PM
#20

Javisst kan man gilla bilden för det, och som jag sa, den var mycket bra på andra sätt än att skärpan var dålig.

Testa slå på liveview och manuell fokusering på objektivet, zooma in på skärmen och se hur skärpan ändrar när du snurrar på fokusringen. När motivet är som skarpast släpper du fokusringen och knäpper bilden. Det här gör du förstås lättast om du har kameran på stativ, då slipper du oroa dig för förflyttningar i djupled och du klarar långa slutartider utan större problem. Använd helst tidsutlösare också, annars finns det risk att du skakar kameran vid avtrycket.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
skogstossan
10/12/12, 9:48 PM
#21

#19. Autofokus och autofokus? Kan autofokus vara inställd på olika vis? Det hade jag verkligen ingen aning om. Ska det vara autofokus så borde det väl vara automatiskt och inte beroende på någon inställning.

Jag försöker dessutom undvika autofokus eftersom jag vill lära mig så mycket som möjligt. Som ni ser blir det ju resultat därefter.

bakministeriet.blogspot.com

Inkanyezi
10/12/12, 9:57 PM
#22

Det väsentligaste har du lyckats väldigt bra med tycker jag. Det är ett fint ljus, och det är en mycket god början. Det som har missat är skärpan, och jag tror att det beror på att du har kopplat bort kamerans autofokus. Att du har ställt den på att du ska fokusera manuellt, men att du inte har ställt in skärpan.

Din kamera har autofokus, AF, och det är väldigt lätt att ta skarpa bilder med AF.

Du måste kolla i bruksanvisningen hur det går till att ställa in kameran för AF. Du har inte tagit den här bilden med manuella inställningar, utan med automatik, och min gissning är att du kanske har missuppfattat "MF", manuell fokusering, som det manuella läget. Det går att använda manuell fokusering också, men det är mycket svårt med moderna DSLR-kameror som den du har. Det funkar bättre att använda AF.

Kameran kan låsa fokuseringen, så att man kan rikta om den när man ska ta bilden, och det finns flera olika sätt att låsa fokus när AF väl har ställt in skärpan. Det finns antagligen en knapp på baksidan av din kamera, invid tummen, som du kan låsa fokus med. Man kan också när kameran är inställd på AF, trycka ner avtryckarknappen till tryckpunkten och vänta tills den visar att den har ställt skärpan - det går blixtsnabbt - och man kanske hör ett pip eller ser en signal i sökaren. När skärpan är inställd, kan man koppla om den till MF, manuell fokusering, så ligger skärpan kvar där AF har satt den. Det är en rätt bra metod när man har kameran på stativ.

Så det är egentligen bara att gå på det igen. Du kommer att klara det, men det är en hel del bollar att hålla i luften när man är ny på det här, och det som för oss gamla rävar mer eller mindre går av sig själv, det måste man lära sig, och det kan kräva en del jobb. Men du har faktiskt börjat bra. Bilden är snygg, den har fint ljus, mycket bättre än den första som du visade. Den har också smalare bildvinkel med mer naturligt perspektiv. Det enda som har missat är skärpan, och det beror till stor del på att det är en ny leksak som inte ännu har hunnit bli en förlängning av din tanke. Det kommer, med tiden, bara du jobbar vidare på det.

ru4real
10/12/12, 9:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Fast tyvärr är autofokus idag mycket mer exakt än vad du är (inte menat som kritik till dig). Objektiven idag är extremt svårt att ställa manuellt (tycker jag), eftersom de är såpass känsliga.

Och autofokus kan ha olika fokuspunkter, vilka man beroende på kamera kan ställa så vilken som helst är den där kameran ställer fokus. Om du tittar på bilden jag bifogar, så är de olika små rutorna olika fokuspunkter (återigen, din kamera kan se annorlunda ut).

Men siten jag lånade bilden ifrån (anser inte att den har verkshöjd, så jag klipper in den helt fräckt) hade en del bra tips om det: http://www.thephotolife.org/2010/11/26/nailing-the-correct-focus-servo-mode-vs-one-shot/

OBS. Nu utgår jag från en systemkamera, kommer inte ihåg om du sagt vad du har?

JNN
10/13/12, 12:17 AM
#24

Om det är så att du har en canon eos 1100D, så bör den bilden av fokuspunkter stämma. Det bör vara 9 st. Längst upp i högra hörnet på baksidan av kameran, ( på samma sida som skärmen är), så sitter det 2 små knappar. Den ena är märkt med en *, den använder man till exponeringslåsning. Men den andra ska man kunna välja fokuspunkt med. Tryck in den och sen rulla med rullknappen vid avtryckaren så ser du i skärmen och i sökaren vilken fokuspunkt som är aktuell. Är alla fokuspunkter aktiva så väljer kameran den punkt som fokuserar på det som ligger närmast kameran. Och det är ju inte alltid att man vill det… Själv använder jag den mittersta fokuspunkten på min 550D. Tror nog att dom flesta gör det, den brukar vara den säkraste på dom flesta instegskameror. Man fokuserar på det som man vill vara skarpt (trycker in avtryckaren halvägs) sen komponerar man om bilden som man vill ha den. Förutsatt att som tidigare nämnts, att autofokusen är aktiv. Den ställer man som du säkert vet på den lilla knappen på objektivet där det står MF och AF på. Autofokus kan man alltid använda, oavsett vilket programläge man använder sig av. Fast nu kanske det blev för övertydligt…

skogstossan
10/13/12, 12:09 PM
#25

Ja, det är alldeles riktigt att jag blandat ihop ett och annat. Exempelvis det här med att jag fick för mig att autofokus och automatiskt läge är ungefär samma sak. Tack för rättelsen. 

Jag har dock upptäckt att man kan växla mellan autofokus och manuellt fokus på objektivet. Den har jag fingrat på en hel del. Men inte kunnat bestämma mig för vilket läge jag ska ha den på. Men nu har jag lärt mig en läxa och kommer fortsättningsvis använda mig av autofokus. En fråga jag skulle vilja ha svar på är det här med att låsa fokus. För det första förstår jag inte riktigt hur man gör och för det andra kan jag inte riktigt förstå syftet?

En sak som retar mig lite är att trots att jag gillade bilden så såg jag att det var något skruvat med den. Men att jag inte själv direkt kunde benämna den som oskarp retar mig rejält. Kankse lär mig se sådant med tiden?

bakministeriet.blogspot.com

JazzBass
10/13/12, 12:21 PM
#26

Jag använder aldrig fokuslåsning och har klarat mig utmärkt. Det finns tillfällen där det är användbart, men jag tycker inte det är världens viktigaste funktion. I och för sig använder jag nuförtiden tumfokusering (finns dock såvitt jag vet bara på lite mer avancerade kameror) vilket gör funktionen helt överlopps då jag kan välja fritt när jag vill fokusera. Nån gång tidigare när jag hade enklare kameror försökte jag lära mig bli vän med den knappen men nej, det blev jag aldrig. Man kan lika bra slå över till M på objektivet om man vill låsa fokusen och så gjorde jag då.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

skogstossan
10/13/12, 12:40 PM
#27

Nu känner jag mig verkligen dum här. Jag hajar nämligen inte riktigt varför man skulle vilja låsa fokuseringen överhuvudtaget, varesig det gäller tumfokusering eller något annat? Först autofokuserar man alltså, för att sedan växla om fokus till manuellt fokus därför att? Man kanske fick en plötslig lust att ta hand om disken och det vill man göra innan kortet ska knäppas?;) Jag vill helt enkelt ha ett tydligt svar på syftet med att låsa fokus?

bakministeriet.blogspot.com

Annons:
JazzBass
10/13/12, 2:16 PM
#28

Kameran fokuserar oftast när man trycker ner knappen halvvägs. Ibland vill man kanske efter att man fokuserat ta tid på sig att komponera om, och släppa knappen tillfälligt, för att knäppa bilden en stund senare. Har man då inte låst fokusen så fokuserar den om, och det är inte sagt att den fokuserar på rätt sak då längre.

Men om man alltid använder den fokuspunkt som är lämpligast för den komposition man önskar, så är det inget problem med att strunta i fokuslåset. Och om man måste låsa den går det ju att slänga om switchen på objektivet i M-läget, så händer inget med fokusen förrän man rör på fokusringen eller slår på A igen.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

ru4real
10/13/12, 3:16 PM
#29

Enklaste anledningen till att låsa fokus (om man har en kamera/fokuspunkt centrerad) är när man tar kort på 2 personer och man inte vill att skärpan skall hamna mellan de två.

Eller man vill komponera om bilden men behålla skärpa på det man fokuserade på el vill ha skarpt i bilden men med ett annat utsnitt.

Det finns flera ggr man vill låsa skärpan.

bgtommyalm
10/13/12, 3:44 PM
#30

Får jag försöka hjälpa dig då jag har 1100D.

Ändra fokuspunkt från flera till en som finns beskrivet i ett inlägg här. Bestäm var du vill skärpan skall ligga på tårtan och lägg punkten på den tårtdel du vill ha skärpan på. Tryck ner avtryckaren till hälften occh då blinkar punkten till i sökaren, eventuellt piper kameran också om du inte stängt av alla pip. Behåll avtryckaren nere till hälften och ändra kameran så att du får med allt du vill ha med. Tryck ner avtrycket helt och bilden tas. Strunta i alla bländare och annat tills du fått kläm på tekniken.

När du fått till den delen och vet hur det hänger ihop kan du fortsätta med att ändra brännvidd med zoomen och se vad som ändras då i bilden. Här står du på samma avstånd hela tiden.  Till sist för den här gången kör du samma program men ändrar bländaren vid varje tagning för att se skillnaderna.

Jag har stått bakom en kamera en stor del av mitt liv och köpte min första 1100D i våras, det tog mig tre veckor att lära mig alla rattar och knappar. Så att bli otålig efter 2 dagar när du både skall lära dig grunderna i foto och dessutom en helt ny kamera fungerar inte. Dålig tröst medges, men jag ville bara ge dig en uppfattning om det hantverk du gett dig in på. Med lite tålamod blir dina bilder lika bra som dina tårtorSkrattande

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

JNN
10/13/12, 6:26 PM
#31

Vet inte om vi alla pratar om samma sak när det gäller fokuslåsning och tum fokusering samt exponeringslåsning? På min 550D vet jag faktiskt inte om det finns möjlighet att tum eller bakfokusera som en del kallar det, har inte kollat upp det. Men om det finns en sån funktion så måste man programmera den lilla knappen jag talade tidigare om, den för exponeringslås. Det är en funktion som låter dig fokusera på motivet, och när man gör det ställer kameran in en lämplig slutartid (i av-läget),sen trycker man in knappen märkt med * och då har man 6 sekunder på sig att komponera om bilden och bibehålla exponeringstiden även om man släpper avtryckaren och fokuserar om. Denna funktion är standard på canon, men går programmera om i menyerna, åtminstone på en del kamera modeller.

skogstossan
10/13/12, 9:05 PM
#32

#30. Ditt inlägg är ingen dålig tröst. Tvärtom känns det mycket bättre att veta att det tog så lång tid att lära dig alla rattar på kameran trots din långa erfarenhet bakom kameran. Jag började nämligen tro att jag måste vara lite lätt efterbliven som inte direkt kan ta till mig all den nyttiga information jag får från er gamla rävar.

Nu kanske jag verkar lite trögfattad igen, men syftet med att låsa fokus är alltså att man kan ratta lite på andra inställningar i kameran för att få bilden som man vill? Och om jag nu inte missuppfattat hela grejen varför är det att fördra att låsa fokus först framför att göra på det folkliga viset dvs att först ratta in inställningarna, försöka fokusera, knäppa kortet och hoppas på en fullträff?

bakministeriet.blogspot.com

Inkanyezi
10/13/12, 9:19 PM
#33

Det är egentligen bara en grej man ändrar efter att ha låst fokus. Man fokuserar där man vill att skärpan ska ligga, och sedan, när skärpan är låst, kollar man att bilden är komponerad så som man vill ha den. Man kan alltså rikta om kameran lite grann efter att ha fokuserat.

Själva strategin för hur man väljer fokuspunkt skiljer sig mellan olika kameror. Många av instegsmodellerna fungerar bäst med mittpunkten, medan de andra kan vara en aning osäkra, beroende på hur motivet ser ut. Kameran har lättare att hitta skärpa på punkten i mitten. Det är ju sedan inte säkert att man vill ha det som man ställer skärpan emot mitt i bilden.

Teoretiskt, och även praktiskt, kan det bli så att  man inte får skarpt på avståndet man har ställt in när man riktar om kameran, eftersom skärpan fördelas plant i förhållande till kameran, men man ju svänger med en medelpunkt, så att det man har ställt skarpt emot ligger någonstans längs en cirkel med kameran i medelpunkten. Om vinkeln är stor, kommer skärpan att hamna för långt bort - i teorin. Nu stämmer det inte riktigt, men det är skälet till att man kanske bör välja en fokuspunkt efter att man har komponerat. Du kan prova de olika varianterna och se vilket som ger bäst resultat för dig. Det brukar gå bra när man använder relativt lång brännvidd, dvs inzoomat, att använda mittpunkten för skärpan, låsa, och sedan komponera om.

Men jag vet att det är väldigt många grejer på en gång när man börjar, och jag ska erkänna att kameran som jag köpte för flera veckor sedan, och plockar med varje dag och läser bruksanvisningen fram och tillbaka, den har jag inte lärt mig alla grejer med ännu, och jag har faktiskt hållit på med foto i över femtio år. Nya grejer är så numera. Man måste lära sig allt från början, så för din del handlar det om dels att lära sig vad det är man vill göra, och dessutom hur det ska gå till.

Du kommer att greja det, oroa dig inte för det, men det kan ta tid, och du kommer nog att behöva fråga många gånger till och ibland kanske du till och med blir riktigt irriterad på att kameran inte gör som du vill, utan som den är programmerad. Jag höll på att bli riktigt less på min nya de första veckorna, men nu börjar jag gilla den.

Inkanyezi
10/15/12, 7:29 PM
#34

Jag puffar med en länk till ett gammalt inlägg av Robert

http://foto.ifokus.se/discussions/4d717a48b9cb46223908a774-skarpedjup?discussions-1247#5

Man kan alltså markera det som ska bli oskarpt, och så fixar programmet till det. Det är kanske det enklaste sättet att fixa en rejält oskarp bakgrund samtidigt som man har sitt huvudmotiv skarpt.

Annons:
skogstossan
10/15/12, 10:25 PM
#35

Jag övade lite på det här med fokus och skärpa igår. Det gjorde jag via LCD-skärmen och tyckte först att det här har jag ju grym koll på nu. Men full koll hade jag nog inte även om jag tror att det blev bättre skärpa än tidigare foton jag tagit med min nya kamera. Om man nu kan tala om mer eller mindre skärpa? Antingen är det väl skarpt eller oskarp? Jag gillar dock inte alls att fota genom LCD-skärmen utan föredra att kika in i spegelreflexen (heter det så?) och det var väl inte förrän jag gjorde det som poletten föll ner ytterligare ett steg i det här med fokuspunkter och röda blinkande lampor. Det verkar ha gått helt förbi mig under min första vecka med kameran. Kanke berodde det på min fixering vid suddiga bakgrunder? 

Nu har jag några frågor som jag skulle vilja ha svar på. Varför kan man inte ställa in exponeringskompostionen då kameran är rattat till manuellt läge på samma vis som det går att göra vid halvautomatiska lägen? 

När jag checkade det här med fokuspunkterna noterade jag att det blinkade flera röda lampor ibland. Betyder det att jag fokuserat fel eller hur tolkar jag det? Eller är det rent av så att alla punkter bör pipa rött? Jag antar att dem som svarat på tråden säkerligen har svarat på den frågan flera gånger förr. Men det är som att allt jag inte frågar om själ går helt förbi mig.

bakministeriet.blogspot.com

Inkanyezi
10/15/12, 10:59 PM
#36

Kompensation heter det när man ställer så att det blir ljusare eller mörkare.

När kameran själv ställer in efter ljusmätaren, så kan man ratta in att den ska göra bilden ljusare eller mörkare. När man däremot ställer in själv, så visar mätaren bara vad man ställer in. Om man då ställer in så att mätaren visar på plus, blir resultatet samma som när man tar med automatik och kompenserar lika mycket, så man behöver inte fundera mycket över det där att kompensation "inte fungerar". När du själv ställer in exponeringen, bestämmer ju du och inte kameran, hur mycket ljus du ska släppa in.

Det är alltså en teknikalitet, som kanske är svår att greppa i början, men inget att slita sitt hår över. Kompensation är vad man gör när man använder automatiken. Och sedan är det en bedömningsfråga om man ska kompensera och hur mycket. Man får ledning när man tittar på bilden som man har tagit och ser histogrammen och eventuell blink för högdager.

När alla fokuspunkter är aktiva, kan det hända att flera av dem blinkar när kameran ställer skarpt. Det betyder att man har skärpa i alla de punkterna, dvs att de är på samma avstånd från kameran. Men för att man ska ha koll på var skärpan hamnar vid produktfoto är det bättre att använda bara en fokuspunkt, till exempel den i mitten. Det finns en inställning för att ha bara en fokuspunkt, och man kan välja vilken av dem man ska använda. Om man har alla aktiva, så är det ju lite slumpmässigt var skärpan kommer att hamna, medan du själv kan bestämma det när du väljer fokuspunkt.

Det som du är ute efter är ju inte bara att du ska ha skarpt någonstans, utan du vill ha kontroll över var det blir skarpt och var det blir oskarpt. Det får du inte när kameran väljer fokuspunkter, men det får du när du själv väljer var du ska ställa skärpan.

skogstossan
10/17/12, 8:28 PM
#37

Nu har jag bestämt att jag måste sluta upp att skriva på detta forumet att "poletten trillat ner". Var gång ett sådant inlägg postats upptäcker jag en ny ratt på kameran eller läser någon ny artikel som tyder på att jag inte alls förstått speciellt mycket. 

Även om jag i skrivande stund nu tycker att jag är ganska välinformerad var det gäller fokus och skärpa (iaf i terorin) så kommer det säkert inom snar framtid dyka upp något som jag missat. MEN jag har iaf hittat knappen för hur man ställer in manuell fokuspunkt, vilket jag är löjligt nöjd över. Men resultatet av min nya koll återstår att se till helgen då en ny tårta ska fotas.

Nu är det en annan sak som oroar mig ganska mycket och det gäller vädret. Tänk om det är mulet, grått och mörkt? Då blir dagsljuset i köket riktigt dåligt och jag vill ju helst endast använda mig av solljus på tårtkorten. Jag måste alltså ha en reservplan var det gäller ljuset. Så min fråga är hur jag ska tänka då? Glödlampa, stearinljus? Eller vad är mitt näst bästa alternativ förutom att jag ska skaffa mig en mängd dyra fotolampor? 

#36 var det gäller inställningen för kompensationen i manuellt läge så förstår jag mig inte på den. När jag ska ställa in den manuellt flyttar sig två pilar samtidigt fast åt olika håll. Det funkar dock annorlunda då jag ställer in den i halvautomatiska lägen dvs EN pil flyttas antingen till plus eller minus. Men jag kanske ska suga lite på förståelsen av den?

bakministeriet.blogspot.com

Inkanyezi
10/17/12, 9:28 PM
#38

Om du har kameran på stativ och använder självutlösaren ställd på 2 sekunder för att lösa ut så går det nog att fotografera i fönsterljuset också när det är nermulet och regnar. Du får nog sätta vitbalansen på mulet då, men det ska kunna bli bra färger. En spegel kan vara bra att ha för att lätta upp skuggsidan, eller en stor vit kartongbit. Eller ett kuddvar eller en handduk eller något annat som är vitt. Man håller upp sin reflektor ungefär som om den vore en spegel för att kasta ljuset mot skuggsidan.

Däremot på kvällstid är det ju mörkt, och då får det bli lampa. Jag tycker att man ska hålla det enkelt. Ett par skrivbordslampor av den billiga sorten på IKEA, de som kostar ungefär 80 kronor, med vanliga glödlampor eller lågenergilampor, och vitbalansen inställd för glödlampa. Man använder en lampa som huvudljus och en för att ge kontur, och så använder man reflektor för skuggsidan på samma sätt som när man har ljuset från ett fönster.

Det finns också en billig klämspot för ungefär en femtiolapp på Clas Ohlson, som man kan använda för att belysa relativt små saker, och då måste man bara ha något att fästa dem på. Det finns en väldigt bra videoserie på Prophotolife.com om hur man sätter ljus med enkla medel. Han har helt enkelt gjutit fast pinnar i tomma konservburkar med cement. Det är så klart lite pyssel, men det är bland det enklaste jag har sett, och det är billigt om man jämför med vad som säljs i fotomarknaden. Och mer ändamålsenligt.

När man använder LED-lampor eller lågenergilampor bör man ha ganska lång exponeringstid, 1/30 sekund eller längre, eftersom det annars inte blir riktigt jämnt exponerat. De lamporna varierar i ljusstyrka och färg med nätspänningens dubbla frekvens, dvs det blir 100 gånger i sekunden, en cykel av ungefär 10 ms. När man tar med 1/30 får man ljus från tre hela cykler, men med kortare tid kan man få mörkare band eller band med färgavvikelse i bilden.

JNN
10/18/12, 6:56 AM
#39

Jag undrar lite hur du går till väga med att ställa in kompensationen? Att dom sk pilarna går åt båda hållen fattar jag inte, möjligen om du har gått in i menyn och hittat en inställning för exponeringsgaffling. Då tar kameran (om man håller in avtryckaren en stund) 3 bilder , varav en utan kompenstion och en med -kompensation och en med +kompensation. Det man i den menyn väljer är hur mycket kompensationen ska vara.

Men använder du t ex Av-läget där du väljer bländaren, så har du en knapp på baksidan intill skärmen som har + och - tecken som du ska hålla intryckt och då kommer skalan fram på skärmen  där du ställer in exponeringskomensationen, åt plus eller mot minus.

Det som exponeringskomensationen gör är ju som bekant öka eller minska exponeringen så att bilden blir mörkare eller ljusare. Fotar du i manuellt läge har du inte den funktionen, för då gör du precis samma sak genom att välja längre eller kortare slutartid.

Kan det vara där som kompensationsproblemet ligger?

Sen kan du ju alltid öva på annat motiv innan, så inte tårtan står och hinner bli dålig…!

skogstossan
10/18/12, 8:42 AM
#40

På den tiden då jag bara hade min kompaktkamera att fotografera mina bakverk med ropade jag på Tradera in jordens kanske fulaste lampa. Varför jag gjorde det har att göra med att den har hissfunktion. Den går att dra upp och ner. När man gör det ser man hur skuggorna i ändras. Den  kanske är användbar även nu? Då jag tittade på klippet som du Inkanyezi länkade så pratades det iofs ingenting om ljussättning uppifrån. Sedan fick jag EN skrivbordslampa i födelsedagspresent som var tänkt att använda för ändamålet att fotografera mina tårtor. Nu har jag ju bara en sådan. Har dock en annan lampa men den är ungefär en meter längre än skrivbordlampan så jag hoppas på solsken eller att jag ska slippa fota på kvällen. 

#39: Ja, det stämmer mycket bra att det är "exponeringsgaffling" som händer då jag går in i menyn i ett manuellt läge och försöker ändra kompensationen. Men varför kan jag gå in i menyn och ändra kompensationen i halvautomatiska lägen men då jag försöker göra det i ett manuellt läge så "gafflar" jag? 

Fast nu tror jag att det hela är utrett. När jag gör exakt som du säger lyckas jag hålla mig ifrån att gaffla.

Varför jag nu helt plötsligt är inne på det här med kompensationen är för att tårtan jag håller på med kommer att vara väldigt kontrastfylld i sig själv. Det blir en zebramönstrad tårta i svart och vitt med chockrosa detaljer. Jag tänker att borde vara viktigt hur jag använder kompensationen där? Fast det kanske jag har fått om bakfoten? Det kanske rent av är så att det är vitbalansen som är viktigast?

Det som är så bra med mina tårtor är att dem är amerikanskinspirerade. Ålltså spacklade med Schweizisk marängsmörkräm. Det gör dem väldigt hållbara och dem bör vara i rumstemperatur i flera timmar innan dem äts. Detta för att smakerna ska komma fram och för att smörkrämen inte ska vara hård. Det absolut värsta som kan hända är att marsipanen eller sugarpasten börjar "svettas", vilket ofta händer på sommaren då temperaturskillnaden från kyl till värmen från en het sommardag gör att det blir kondens i tårtan. Jobbar man med grädde så svettas tårtan lättare plus att en gräddtårta ska vara hysat kall då den förtärs. Därför är mina tårtor perfekta att fotografera då dem kan vara i rumstemperatur hur länge som helst.Glad

bakministeriet.blogspot.com

Inkanyezi
10/18/12, 8:47 AM
#41

Kompensationen är en funktion som är lätt att nå, och man ska inte gå in i menyn för att kompensera, utan man använder bara knappen, hjulet och skalan. Kompensation används bara för att korrigera när man har ett relativt mörkt eller relativt ljust motiv, totalt sett. Det har alltså också med bakgrunden att göra, och du ser på bilden när du har tagit den, på histogrammet och om du har högdagervarning inställt, om exponeringen har hamnat rätt.

Normalläget är alltså ingen kompensation. Om bakgrunden är mörk, som när bara tårtan är belyst, kan man behöva skruva lite minus på kompensationen. Man ser det på att en bild som man har tagit utan kompensation blinkar i de ljusaste delarna när man har högdagervarning, och på histogrammet ser man att det når lite höjd ute i höger kant.

Annons:
skogstossan
10/19/12, 7:36 AM
#42

Oj, nu börjar vi komma in på riktigt avancerade grejer och jag är i vanlig ordning mycket intresserad av att veta mer. Jag har försökt att hitta något i manualen som förklarar orden "histogram" och "högagervarning" men går helt lottlös på den punkten.

Däremot har jag googlat. Det här fann jag: http://kameratrollet.se/tag/hogdagervarning/ och lite på här så klart: http://sv.wikipedia.org/wiki/Histogram_(fotografering). Jag vet dock inte hur jag ska hitta detta på min kamera och har full förståelse för att jag kanske inte kan få hjälp med det av någon som inte har en Canon EOS 1100 d. Men jag har hittat något själv som kanske skulle kunna vara det jag söker? 

Det jag har hittat är en "flik" i kameran som visar vilka inställningar jag haft på bilderna jag tagit. Där visas bland annat bilden upp och jämte finns något som liknar det som jag uppfattat som ett histogram. Den är märkt me R, G, B, vilket jag antar representerar färgerna röd, grön och blå eftersom kurvorna är i dem färgerna. Nu känner jag mig så där lagom förvirrad och jag tror att jag är inne på ett galet spår.

Men är det någon som tycker det känns ok att hjälpa mig att reda upp det där så är jag tacksam? 

Sedan undrar jag om den här högdagervarningen är något jag varnas för innan jag knäpper kortet? Eller om jag måste gå in i den där "fliken" och checka av den sedan?

bakministeriet.blogspot.com

Inkanyezi
10/19/12, 9:09 AM
#43

Du är inne på alldeles rätt spår. Histogrammen är de där kurvorna med RGB.

Högdagervarningen kan inte varna innan man har tagit en bild, eftersom bilden inte kan analyseras innan den finns. Det gäller spegelreflexkameror, DSLR, och EOS 1100D är en sån. Vissa spegelreflexkameror kan möjligen visa histogram innan bilden är tagen, men bara när man använder direktvisning och det kan behövas ett insticksprogram till kamerans BIOS.

Så histogrammen syns bara på tagna bilder.

Tolkningen av histogrammet är ganska enkel när man väl har förstått vad det innebär, men det är inte alltid histogrammet ger någon användbar upplysning om bilden. Histogrammet är en statistisk bild av ljusheten i bildens pixlar, men det säger inget om hur de är fördelade över bildens yta. Upplösningen i histogrammet är också så låg att det ofta inte kan visa väsentliga saker, som urfrätta högdagrar som täcker liten del av bildytan.

De urfrätta högdagrarna visas däremot tydligt med högdagervarning när man tittar på den tagna bilden. Högdagervarningen gör att urfrätta partier blinkar, och metoden att minska ytorna som blinkar är att minska exponeringen, t.ex. genom att kompensera mot minus.

När man har högdagervarning över en stor del av bildytan kommer histogrammet att klättra upp på högra kanten i diagrammet. Det är främst den där högerkanten som är intressant i ett histogram, och när man har separata RGB-histogram kan man se om det är en viss färg, en viss färgkanal, som "klipper", dvs har nått toppvärdet och inte kan visa några detaljer i bilden. Det är vanligt att blommor med mättade färger klipper i den röda kanalen, och det brukar inte ge högdagervarning när det bara är en kanal som är mättad. Om man alltså tar exempelvis en röd vallmo eller en ros, och man ser att det röda histogrammet kryper upp på högerkanten, då vet man att strukturen och detaljeringen i rött har gått förlorad och man måste minska exponeringen för att få fram den.

Både histogram och högdagervarning kan alltså användas som hjälpmedel för att utvärdera exponeringen.

skogstossan
10/20/12, 2:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Jaha, då var den stora dagen kommen. Har fotat tårtan idag och verkligen tagit till mig allt jag kan minnas av dem sakerna jag lärt mig på det här forumet. Tyvärr hann jag bara ta ett par testbilder innan jag (klumpig som jag kan vara då jag är exalterad) jag halvt förstörde tårtan. Skulle förflyttade den till ett lämpligare tårtfat, vilket slutade med att jag råkade kladda ner den vita delen av marsipanen med svart marsipan. Lika bra att ställa in tårtan i kylskåpet igen. Annars skulle det nog sluta med att mina gäster skulle gå tårtlösa ikväll. Mitt tålamod och min klumpighet är värre än vanligt idag nämligen. Så fotograferingen var slut på mindre än 40 min. Vilket antiklimax. Jag är verkligen besviken. 

Hursomhelst så har jag själv valt fokuspunkt och autofokuserat. Precis som jag blivit tillsagd om att göra. Så om skärpan den här gången ligger på någon turkos vas i kanten på bilden måste det vara något fel på kameran. Jag tycker även att jag har fått till LITE suddig bakrund. Slutligen fick jag också några hödagervarningar (tolkade jag det som iaf?) vilket gjorde att jag skruvade till exponeringen lite. Det här med högdagervarning, histagram och exponering har jag visserligen inte riktigt förstått ännu mer än att jag har nosat på bereppen lite. Därmed har jag bara exprimenterat lite med det där idag. 

Tänkte iaf bjuda på den tårtbild som jag är mest nöjd med. Så kan ni ju säga om jag är inne på rätt spår? Varför jag valde den här bilden har att göra med att färgerna stämmer mest överrens med verkligheten på den här bilden. Kanske är den lite mörk på ena sidan där dagsljuset inte faller på?

bakministeriet.blogspot.com

ru4real
10/20/12, 6:04 PM
#45

Jag tycker du har kommit långt på väg, men jag har ett par synpunkter på bilden.

Den är ngt för mörk tycker jag, det hade nog funkat med ett steg öppnare bländare.

Bakgrunden känns rörig, halva burkar och annat, antingen har du dem så man kan se/ana vad det är (ana m tanke på oskärpa). Sakerna borde ha varit i "höjd" eller under tårtan, så att de hade varit hela tycker jag.

Och katten t höger, skall du ha saker med på bilden, får du se till att hala objektet är med, inte klipper av dem som nu har skett med svansen.

Och bilden skulle nog kunna efterskärpas ngt i det program du använder dig av för att behandla bilden med.

Hittade en länk som jag hoppas kan ge dig lite tips också, men även krånglar till det mer för dig ;)

http://www.fotoguiden.se/fotoskolan/sa-far-du-till-enkla-produktbilder-hemma-1.501592.html

skogstossan
10/20/12, 6:42 PM
#46

Rörig bakgrund är något av mitt signum. Det är så jag vill ha det. Men den här gången kunde jag inte organaisera mitt kaos eftersom tårtan började bete sig märkligt vis. Detta är alltså bara testbilder som skulle bli så mycket mer. Men jag håller med dig.

Sedan försöker jag själv att vara snäll mot mig själv och inte döma mig sjäkv för hårt. Jag har inte hållt på med detta mer än två veckor. 

Att den är mörk påpekade jag ju i mitt förra inlägg. Men denna bilden blev bäst då den återger färgerna på bästa vis.  

Jag har dessutom öppnat bländaren så långt jag kan. Tror jag iaf?

bakministeriet.blogspot.com

ru4real
10/20/12, 6:53 PM
#47

Om bländaren är helt öppen, kan du testa med 1 steg längre slutartid, det funkar det med.

Sen får man ibland tänka på det gamla uttrycket "Kill your darlings"… ÄVen om man själv gillar ngt, kanske inte "kunden" gillar det? Inte menat som kritik på dig och ditt sätt att tänka, utan bara som ett tips.

och ibland kan man testa att ställa in bakgrund och omgivning på ngt annat, för att sen ta fram tårtan om man är orolig för att den skall smälta eller ngt annat, fixa utsnittet först för att sen ropa in huvudrollen s a s. Låt en stand-in göra jobbet :)

JazzBass
10/20/12, 6:58 PM
#48

#44 - Den här bilden är ett rejält stort steg framåt, och Jag tycker att du lyckats riktigt bra totalt sett förutom att den är lite mörk. Tvärtom mot vad ru4real anser så stör det inte mig att objekten i bakgrunden är kapade - tvärtom tycker jag det är bra. Jag har märkt att om jag vill ha objektiv i bakgrunden som man inte vill att ska ta för mycket uppmärksamhet men ändå tillföra nånting till bilden lönar det sig att kapa dem just på det här viset.

Bilden är ganska bra komponerad tycker jag, men du kunde säkert med fördel skära bort en del av vänsterkanten för att få tårtan lite mindre centrerad på bilden. Förslagsvis kunde du skära precis till höger om den gröna kannan. Om du fortfarande vill ha samma bildproportioner kan du skära lite i nederkanten också, men det är viktigare att skära i vänsterkanten tycker jag.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
skogstossan
10/20/12, 7:11 PM
#49

Jag köper det mesta du säger. Men "kill your darlings-argumentet" bortser jag helt i från. Jag vill skapa en bild som JAG är nöjd med. Mina tårtfans ser nämligen inte det som ni ser. Oftast ser dem endast att en tårta är fin och att jag har roliga grejer i bakgrunden. Att det är oskarpt osv ser dem inte. Men jag vill göra bättre foton. Därför är jag på detta forum. 

Men som sagt allt annat du skriver ska jag ta till mig och försöka göra något åt.

bakministeriet.blogspot.com

ru4real
10/20/12, 7:15 PM
#50

Såklart, du använder det du behöver, allt är ju som sagt tips! Inte uppmaningar :)

skogstossan
10/20/12, 7:21 PM
#51

#48. tack så mycket för kommentaren. Den var bra och konstruktiv även om jag själv fått någon slags fixering vid att mina tårtbilder inte ska beskäras eller redigeras. Det är iofs bara någon fix ide jag fått för att jag inte kan hantera dessa verktyg.

bakministeriet.blogspot.com

Inkanyezi
10/21/12, 4:00 PM
#52

Jag tycker att det artar sig. Du är en god bit på väg.

Däremot förstår jag inte det där med "dagsljuset". Om det är dagsljus som faller in och ger den här tårtan belysning så blir jag väldigt ställd. Det syns i Exif att du har ställt Vitbalans manuellt, men karaktären i ljuset liknar mest glödlampa, och där burkarna står i bakgrunden, är det ett fönster?

Hur som helst ligger ljuset bra. Högdagervarning borde du inte ha fått i den här bilden, som är ungefär ett steg underexponerad. När du börjar förstå de där histogrammen och högdagrarna, så kommer du att märka att man faktiskt också får låta det blinka, bara det inte är i några ytor som är väsentliga för motivet och helst inte över någon större yta. Men små reflexer, till exempel på knopparna på fatet som är i glas, de får gärna blinka.

Och för det mesta när du tar tårtor inne, så kan du ju flytta framåt och bakåt och zooma för att få in precis rätt utsnitt och perspektiv, så inte behöver du beskära alla gånger. Men det är kul att lära sig och bra att kunna. Det finns en hel del bra knep som man kan ta till för att förbättra bilderna i datorn utan att egenligen ändra på det som var framför kameran. Ett som vi kommer till kanske lite längre fram är att man kan tänja på bilden för att räta upp perspektivet som gör att vertikala linjer löper samman när man riktar kameran lite neråt.

Men än så länge kan du jobba vidare på det du har börjat med. Att få utsnittet rätt, och att få ljuset att falla snyggt. Exponeringen kommer att kännas mer självklar ganska snart, det är inget att oroa sig för.

skogstossan
10/21/12, 4:56 PM
#53

Jag är nästan helt säker på att jag endast använt det dagsljus som kommer in från fönstret. Men nu då du påpekar det finns det en risk att jag råkade tända taklampan då jag letade efter något och därefter måste jag isf ha glömt att släcka den? Jag var ju som sagt helt uppskruvad av allt jag lärt mig under veckan. Blev mycket att hålla i huvudet. Men tycker du det ser ut som tårtan är belyst uppifrån? 

Hyllan med burkar i är inte ett fönster så det är inte från det hållet ljuset kommer ifrån. Dagsljuset kommer in från vänster sida. 

Högdagervarningar fick jag på ett par andra kort jag tog och därför underexponerade jag lite. Det var säkert jättedumt eftersom jag ändå tog bort den grejen från rekvisitan? Men när jag underexponerade lite så tycker jag att dOm rosa detaljerna fick en mer verklighetstrogen färg. På dOm bilderna jag inte gjorde det på blev den rosa färgan nästintill självlysande. 

Var det gäller beskäring och redigering så är jag egentligen inte emot det så mycket. Men om man inte är bra på det kan det verkligen förstöra en bild. Sedan har jag en pytteliten dator och min sambo säger att min lilla skruttiga dator inte fixar exempelvis photoshop. Så dOm få gångerna jag beskär mina bilder använder jag ett program som finns tillgängligt på nätet så att jag slipper ladda hem det.

bakministeriet.blogspot.com

Inkanyezi
10/21/12, 5:19 PM
#54

Din lilla skruttiga dator fixar med säkerhet exempelvis Irfanview, som du kan ladda hem gratis, och den duger att beskära med. Det går också att rikta upp bilder med den, ändra storlek och en hel del annat, men den är inte särskilt avancerad, så den går inte att manipulera bilder med, som att ta bort och lägga till grejer.

Och visst kommer ljuset in från vänster, men färgen är lite mysko, och det står att du har använt manuell inställning av vitbalansen. Bortsett från färgen stämmer ju karaktären på ljuset med fönsterljus, så det är som du säger. Men något är det med vitbalansen.

Berätta lite om din lilla skruttiga dator. Jag har egentligen inte stött på någon dator på senare tid som inte kan klara bildbehandling med exempelvis Photoshop Elements eller Gimp, men en del datorer har skärmar som inte är bra för redigering. De flesta har ju idag åtminstone 2 GB internminne, och tillräckligt snabb processor, så att det räcker för Photoshop.

skogstossan
10/21/12, 6:16 PM
#55

Min dator en skruttig mini-laptop av märket ASUS. Jag hade Irfanveiv innan. Men jag fick för mig att datorn blev seg av den så programmet plockades bort. Då hittade sambon den här åt mig: http://pixlr.com/editor/. För mig som inte sysslat så mycket med redigering tycker ju att den här är väldigt chic och fräck. Men som sagt jag är ju ingen expert på området. Tanken är väl att jag ska bli det. Men jag vill bli bättre på att fotografera först. 

Med det här med att det är något mysko med vitbalansen. Hur kan det bli så? Skulle jag kanske ställt in den på solsken. Eller hur kunde jag gjort annorlunda med det?

Sedan undrar jag lite varför min bakgrund inte har blivit mer suddig än var den är? Som jag har för mig har jag hållt nere bländarvärdet och ändå blir det inte suddigare än så här? Blir det suddigare om jag införskaffar det här objektivet? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31827

bakministeriet.blogspot.com

Annons:
Inkanyezi
10/21/12, 7:09 PM
#56

Vitbalansen vet jag inte riktigt hur den hade blivit bäst. Jag brukar mäta upp den och sätta en egen Vitbalans, något som kan vara ganska knepigt om man inte har en bra referens för vitt att mäta upp den mot.

Att bakgrunden inte blir suddigare är för att den är så nära. Suddigheten i bakgrunden hänger ihop med två saker, den ena är öppningen som släpper in ljus, och den andra är skillnaden i avbildningsskala mellan det som är skarpt och det man vill ha oskarpt.

Skillnaden i avbildningsskala hänger intimt ihop med avståndet från kameran till vart och ett av bildens element. Om skillnaden i skala/avstånd inte är stor, blir det inte så suddigt som om det är större skillnad. Inte heller med väldigt stor öppning får man mycket oskärpa när det är så nära. I så fall syns det minskade skärpedjupet mer, dvs mycket mindre blir skarpt.

Så till stor del hänger bristen på oskärpa i bakgrunden på att ditt kök är så litet, och det kan du ju inte göra så mycket åt. Men det går i de mer avancerade programmen att skapa en oskärpa som blir fin, men din dator är, precis som din sambo säger, inte det bästa verktyget för bildbehandling.

Så fundera inte för mycket över hur du ska kunna få oskärpa i bakgrunden. Det går när man står långt ifrån med ett tele som har stor öppning, om det också är betydande avstånd mellan ditt motiv och bakgrunden. Om i stort sett alla faktorerna i den ekvationen saknas, då är det bildbehandling som gäller för att få fram oskärpan, och då behöver du en dator som är bättre för sånt jobb.

skogstossan
10/21/12, 8:58 PM
#57

För två veckor sedan hade jag ju besök av en vän som pysslar mycket med fotografering. Det var också hon som fick in mig på den här banan. En del av dOm korten som hon tog på min tårta har riktigt fint skärpedjup. Bilderna är tagna i mitt lilla trånga kök. Iofs har är tårtan på bilderna placerad lite länge från bakgrunden. Så jag får testa det där i veckan. 

Allt det andra vet jag ju dvs det här med avstånd osv. Jag undrade ju mer om jag skulle slå till på det där objektivet jag blivit rekommenderad? Eller om det är onödigt då jag ändå inte kan skapa så stort avstånd i köket?

bakministeriet.blogspot.com

Inkanyezi
10/21/12, 9:40 PM
#58

Det går ju alltid att åstadkomma likadant resultat som hon fick om du använder samma grejer och gör likadant. En längre brännvidd kommer att separera motivet lite bättre från bakgrunden, om du också kan flytta bakåt lite grann. En större öppning ger kortare skärpedjup och mer bokeh -- märk att oskärpan inte är direkt kopplad till skärpedjupet, utan att det är lite mer komplicerat om man skärskådar det.

Ett knep, och ett ganska bra sånt om man har ett skarpt objektiv med stor öppning, är att koncentrera skärpan till någonting som verkligen accentuerar skärpan, och så låter man resten, alltihop annat, bli suddigt. Det funkar med exempelvis 85 mm f/1,4 också när man har lite trångt bakom motivet, men det förutsätter ju att man kan backa undan så mycket att allt man vill ha i bilden kommer med.

Om man undantar Samyang 85 mm f/1,4för ungefär 2800, finns inget sånt objektiv som är någotsånär billigt. Canons eget f/1,2 kostar ungefär 22000, och Zeiss får man för facila 10000. Varken Samyang eller Zeiss har AF, så där måste man ställa skärpan själv, medan Canon-objektivet faktiskt har en aning större öppning, så att man kan få lite kortare skärpedjup. Det finns också ett Canon med mindre öppning som kostar knappt 4000, och då får man AF också, så det objektivet kan kanske ses som mer prisvärt än Samyang, om AF är viktigt.

Jag tror inte att jag skulle välja något i den stilen för att plåta tårtor. För mig är "lens blur" i bildbehandlingen en enklare och väldigt mycket billigare väg att åstadkomma ett mer förutsägbart resultat, vilket ger betydligt bättre kontroll. Men det kräver att man lär sig jobba med lager i bildbehandlingen och övar med verktygen.

I dagsläget skulle jag inte ge något råd om att köpa grejer. Det gäller först att få rejält grepp om vad som går att åstadkomma med det du har. Bilderna kan bli bättre, mycket bättre, och du måste öva på det. Det handlar väldigt mycket mer om ljuset, hur det faller, än vilka grejer du har att fotografera med.

skogstossan
10/22/12, 9:54 AM
#59

Om jag överhuvudtaget ens skulle våga tänka den tanken att skaffa mig ett sådant värstingobjektiv så skulle jag behöva tänka om var det gäller min karriärsinriktning. Sedan är det ju precis som du säger dvs att jag fortfarande måste lära mig att ta mycket bättre bilder.

Möjligen hade jag tänkt att ropa in ett EF 50/1,8 II på Tradera som någon här på forumet rekommenderat mig.

bakministeriet.blogspot.com

skogstossan
10/26/12, 7:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

Den är verkligen sjukt svårt att få till kompostionen då man fotar en våningstårta. Dessutom verkar det som om att en turkos färg är omöjligt att återge på en bild? 

Hursomhelst så har jag fotat tårtan med mitt nya objektiv ( 50 mm f/1,8 ). Objektivet är jag nöjd med då jag fick mer oskärpa i bakgrunden än jag fått innan. Trots kort avstånd.

Jag gillar verkligen att endast använda mig av dagsljus. Det gör mig alltså ingenting om det blir skuggor och mörkt på andra sidan. Men det är något som stör mig med den här bilden. Det ser skevt ut på något vis. Kan någon som kan det här med forografi säga mig hur man lämpligast knäpper en bild på en hög tårta? Ge mig lite råd? 

Sedan skulle jag också gärna motta lite tips om hur jag kan redigera bilden så den ser lite bättre ut?

Jag skulle också vilja ha lite kommentarer angående skärpan på tårtan. Till en början hittade jag inte självutlösaren, vilket verkligen syntes på bilderna. Men då jag äntligen fann den tyckte jag att bilderna blev avsevärt mycket skarpere.

bakministeriet.blogspot.com

Inkanyezi
10/26/12, 8:42 PM
#61

Jag tycker att den är ganska bra. Väldigt fint ljus, men skulle vilja se lite mer kontrast i den. Det är lätt att fixa.

Jag tror att jag skulle ha försökt backa lite fär att få med hela, men i tvärformat, och kameran vågrätt i sidled. Men om köket inte räcker till, så kan det ju bli svårt att göra det.

Om man tar på längre håll och lite mer uppifrån, kanske man kan få skärpa på både toppen och alla blommorna. Det är den närmsta som har hamnat så långt utanför skärpedjupet att man märker det.

Om du vill, kan jag peta lite på kontrasten för att visa hur jag tänker.

skogstossan
10/26/12, 9:05 PM
#62

Grejen är att köket har ett väldigt fint ljus och just från den här vinkeln tycker jag att det faller som allra bäst Men det är trångt (det faller snett).  Jag får i princip sitta på diskbänken för att få till det. Längre bak kommer jag inte. Provade att fota i vardagsrummet som har mycket mer rymd. Tyvärr är inte ljuset så roligt i det rummet. 

Gör vad du vill med kortet så jag får se vad det kan landa på!! Jag tror att när allting väl kommer omkring så tycker jag nog att det viktigaste är att ljuset faller i min smak. Tror jag iaf.

bakministeriet.blogspot.com

Annons:
Inkanyezi
10/26/12, 9:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

Jag har öppnat den i Gimp och använt kurvverktyget. Där har jag dragit det vänstra handtaget lite grann åt höger, vilket ger djupare svärta i de mörka delarna av bilden. Sedan har jag lyft kurvan lite på mitten, vilket är ungefär samma som att höja ISO, men utan att fräta ur mer av de ljusa vita partierna som solen skiner på. Slutligen har jag lagt på lite skärpa med oskarp mask.

skogstossan
10/26/12, 9:53 PM
#64

Herrejistanes vilken skillnad. Färgerna är mycket mer verklighetstrogna osv. Det enda jag inte gillar är det stående formatet. Men det kan ju inte du hjäpa!

När jag fotade i vardagsrummet kunde jag backa mycket mer. Men ljuset var som sagt väldigt tåkigt.

bakministeriet.blogspot.com

Upp till toppen
Annons: