Annons:
Etikettsäljes-köpes-bytes
Läst 2619 ggr
essberg
2012-07-09 23:26

Tamron eller Sigma

Har tänkte köpa ett nytt objektiv och har funderat på de här två objektiven:

**- Tamron AF 70-200/2,8 Di Macro
**- Sigma EX 70-200/2,8 APO HSM DG OS

hade gärna velat veta lite mer, har någon där ute något utav dem och om ni vet fördelar och nackdelar med båda. Är även inte så insatt i vad allt betyder (APO HSM DG OS?) Tamronen är lite billigare, är den väldigt mycket sämre? Har en pentax så har inte så stort utbud, och vill helt inte ge över 10'

Tacksam för svar :)

mvh Essberg
Essberg.blogg.se

Annons:
sötsigne
2012-07-10 13:59
#1

Här finns ett test av Tamron :

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Tamron-70-200mm-f-2.8-Di-Macro-Lens-Review.aspx

Och på Cyberphotos hemsida har du ju en recension av Sigmat.

Har dock ingen egen erfarenhet av dem då jag har Canon.

essberg
2012-07-10 14:51
#2

De finns till Canon också :) Recensioner har jag läst, och båda har bra recensioner. Men ville mer ha en jämförelse med fördelar och nackdelar och höra vad folk tycker som har provat :)

mvh Essberg
Essberg.blogg.se

JazzBass
2012-07-16 16:42
#4

Sigmaobjektivet har stabilisator, men för Pentax har det ju ingen betydelse då man har bildstabilisering i huset. Versionen av sigmas 70-200/2,8 med stabilisator är mycket dyrare än den utan, och att köpa den förstnämnda för pentax är att slänga pengar i sjön. Skaffa den utan alltså, eller köp tamronobjektivet. Värt att nämna är också att Pentax har en 50-135/2.8 som lär vara väldigt bra. Om du inte behöver brännvidder över 135mm tycker jag du ska fundera på det också som ett alternativ.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

IdaSH
2012-07-16 18:18
#5

Jag har haft hem båda objektiven och skulle säga att de är rätt likvärdiga. Den stora skillnaden är väl att Sigmat har tyst AF-motor vilket innebär att det är mycket tystare och snabbare än Tamronet. Skulle tro att det högre priset mestadels beror på det också.

För min egen del föll valet på Tamrongluggen då jag tyckte att det levererade skarpare bilder (misstänker dock att Sigmat jag fick hem var ett måndagsexemplar..) samt att jag inte kände mig i behov av tyst- och snabbheten hos Sigma. Vilket du väljer beror alltså på vad du tycker att du behöver, men i vilket fall som helst tror jag att du blir nöjd vilket du än väljer. Glad

Mvh Ida

www.krusfoto.se

essberg
2012-07-16 23:24
#6

Tack så mycket för alla svar och det blev en Tamron :)
Som sagt behöver jag ingen stabilisator till en pentax och var in i några fotoaffärer och de tyckte tamronen var skarpare och inte så mycket slöare AF så det var onödiga tusenlappar att slänga ut på ett sigma. Och nu har jag provat den och är inte precis onöjd med mitt köp :)

mvh Essberg
Essberg.blogg.se

Annons:
rahl
2012-07-18 16:30
#7

Berätta mer om tamron då! visa bilder

CamillaS
2012-07-18 22:06
#8

Jag har också Tamronet till min Nikon D90 och älskar det, ett av mina bästa köp i kamera väskan!

essberg
2012-07-20 13:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#7
Än har jag inte hunnit prova det så mycket, men var på Islandshäst SM på romme och tog lite bilder så kan visa er en bild där ifrån. Och kan då säga att det var ett riktigt lyft från min förra tamron 70-300/4,5-5,6.

mvh Essberg
Essberg.blogg.se

essberg
2012-07-20 13:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

.

mvh Essberg
Essberg.blogg.se

JazzBass
2012-07-20 21:47
#11

Ser riktigt bra ut! Glad Grattis till objektivet!

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

rahl
2012-07-21 07:53
#12

Hur är af?

essberg
2012-07-21 11:15
#13

Jag tyckte den var snabb mot mina andra objektiv och den var då tillräckligt snabb för att hänga med riktigt bra i hästsport. Nu vet jag ju inte hur sigman är men denna funkar då bra för mig och vad jag har hört från andra så är sigman inte så pass mycket snabbare att den är värd flera tusen mer :) I alla fall om man har Pentax

mvh Essberg
Essberg.blogg.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: