Annons:
Etikettart-och-abstrakt-ej-kritik
Läst 3442 ggr
MartinO
6/6/12, 7:45 AM

Venuspassagen 2012-06-06

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta var sista venuspassgen under min livstid. Nästa venuspassage kommer inte förrän 2117.

Det var att be till vädergudarna och ge sig upp tidigt med kameran.

Med tanke på vårt geografiska läge, var det inte många minuter innan venus lämnade solskivan, längst upp till höger.

Moder sol bjöd dessutom på några solfläckar.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Annons:
JazzBass
6/6/12, 8:21 AM
#1

Satte själv klockan på väckning kl 3 i morse (finsk tid) och kikade så där snabbt ut genom fönstret då. Fullt med moln på himlen i nordöst. Så jag beslöt sova vidare… Men kul att folk var uppe så man får se på bilder från händelsen ändå!

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

penphotography
6/6/12, 9:59 AM
#2

Alldeles för mulet här också, synd!

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

[pandes]
6/6/12, 12:00 PM
#3

Jag hade inte gått och lagt mig än, och läste om det någonstans, men tyvärr så var det helt immigt så jag kunde inte ens se grannens hus.

MonisN
6/6/12, 12:36 PM
#4

Grattis Martin att du fick se det! En läcker bild fick du också Glad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


MissInAction
6/6/12, 8:46 PM
#5

Häftigt!! Det är en upplevelse i sig att se planeterna, men när det händer såna här saker är det ju något alldeles extra Glad Grattis till en fin bild!

Jag bestämde mig för att inte ens försöka, med tanke på hur molnigt det har varit här den senaste veckan och det faktum att jag skulle behöva gå rätt långt för att komma ut i ett läge där jag skulle få se det.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[Doglovers]
6/6/12, 9:34 PM
#6

Grattis till en riktigt lyckad bild och en unik upplevelse. Jag låg i startgroparna men det var för molnigt här också tyvärr.

Annons:
HellviHumle
6/6/12, 10:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

En till som var uppe med tuppen. Fick fem minuter i en strimma i molnen.

HH

[Doglovers]
6/6/12, 10:16 PM
#8

Grattis till dej också. Ser att venus ligger lite annorlunda där.

HellviHumle
6/6/12, 10:18 PM
#9

Tack! Ja, antagligen något tidigare. Runt kvart över fyra var det.

HH

cinna
6/7/12, 7:14 AM
#10

Snygga bilder! Cool

Får man fråga hur ni bar er åt för att fota, rent tekniskt alltså? För att rikta kameran direkt mot solen är väl ingen hit…?Obestämd

HellviHumle
6/7/12, 8:13 AM
#11

Nja, det var ju det jag gjorde. 300mm, 1/4000,bl 45 och ett gråfilter ND 8. På det hela taget så lite ljus som möjligt. Ett filter till hade inte gjort något. Manuellt fokus också. Rikta in, knäpp av snabbt!

HH

MartinO
6/7/12, 4:47 PM
#12

Nikon D2x, med en Nikula tubkikare och hembyggt astronomiskt solfilter. Finns att köpa på Baader planetarium. Uppskattad brännvidd ca 1500 mm.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Upp till toppen
Annons: