Annons:
Etikettokategoriserade-bilder-ej-kritik
Läst 8459 ggr
Ove555
2/5/12, 5:56 PM

Svenska stationshus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här har jag tatt några bilder på Lönsbodas stationshus (persontrafiken nedlagd 1984)

Från sydväst

Annons:
Ove555
2/5/12, 5:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Från väst

Ove555
2/5/12, 6:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

från sydöst

[Wittstock]
2/5/12, 10:42 PM
#3

Sagolikt vackra bilder. Dina bilder blir bara bättre och bättre för varje ny bildserie du presenterar här. Grattis!

Har du några bra tips hur man gör för att lyckas så bra?

Ove555
2/6/12, 5:02 PM
#4

#3 Tack för det! Det var inte illa att du ger mej beröm för dom för jag glömde faktiskt att ställa in rätt Vitbalans, och jag har inte redigerat bilderna efteråt i något redigeringsprogram.

#1 Canon eos 60D, Sigma 17-70 mm 1:2,8-4,5, objektivet inställt på 25 mm Bildinformation: 1/320, bl 10, +2/3, Programväljaren i P-läge. Vitbalans mulet, ljusmätning evaluerande, iso 400, Bildstil standard, skärpa + 2 steg, kontrast + 2 steg .

Det vore kul om du går ut och fotograferar något stationshus i dom trakterna där du bor också och visar upp i den här tråden sen. Men ta det försiktigt i så fall Flört

[Wittstock]
2/6/12, 6:36 PM
#5

#4 Tyvärr så finns det inte så många nerlagda stationshus på Norrmalm. Nej då, har inte glömt gamla spårvagnshallarna.

Beundrar din förmåga att få färdiga bilder direkt ur kameran. Där har jag mycket kvar att lära mig. Jag får väl gå en kurs hos den gode Terje Hellesö och lära mig hur proffsen gör.

Ser fram emot att få se fler av dina bilder.

Glad

Ove555
2/6/12, 11:39 PM
#6

#5 Du får ta bilder på vilket stationshus (järnvägsstation) du vill och lägga in här. Och i den här tråden föredrar jag  vanliga amatörbilder

Annons:
Ove555
2/8/12, 4:29 PM
#7

Jag tycker det vore roligt om fler än mej fotograferar Stationshus och lägger in i den här tråden. Och det finns ju så många stationshus, både öppna och nedlagda, och jag vet inte om det finns 2 som ser likadana ut. Hade jag haft det så förspänt så jag t,ex bott i Stockholmstrakten, då hade jag nog tatt en dag och bara fotograferat stationshus Glad

Janne64
2/9/12, 4:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Nybro stationshus

Inkanyezi
2/10/12, 12:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Vi har några vackra gamla stationshus i och kring Stockholm också. Värtans station är en av mina närmaste stationer. Den ligger längst ner i Finska Parken, ganska nära Silja Lines terminal i Värtahamnen. Det var ganska länge sedan stationen lades ner, och det har inte förekommit någon persontrafik där som jag kan minnas.

Inkanyezi
2/10/12, 12:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Och från andra änden av gångbron som börjar till vänster på förra bilden ser stationen ut så här:

[SonjaG]
2/10/12, 12:15 PM
#11

Läckra bilder!

MissInAction
2/10/12, 10:47 PM
#12

Skönt att få vila ögonen på dessa vackra byggnader som påminner mig om att det fortfarande är samma gamla Sverige, trots att det byggs och byggs överallt och helst så högt som möjligt Skrikandes
Oj nu låter jag jättegammal, men ni förstår kanske hur jag menar Flört


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Adrina
2/11/12, 8:33 AM
#13

Jag bor granne med ett stationshus som lades ner för 20 år sen. Men får man lov att fota det? Det är en familj som bor där numera.

Annons:
Inkanyezi
2/11/12, 9:26 AM
#14

#13

Ja, man får ta bilder av nästan allting. Det är bara sådana skyddsobjekt där länsstyrelsen har utfärdat fotoförbud som man inte får fotografera. Det gäller i stort sett bara anläggningar som har betydelse för totalförsvaret, dvs militära anläggningar och sådana som är viktiga för infrastrukturen.

Så ett gammalt stationshus som numera används som bostad är okej att ta bilder av.

[Woozy]
2/11/12, 1:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Dingtuna station.

Inkanyezi
2/11/12, 5:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Det här är mitt närmaste stationshus, och det är långtifrån nedlagt. Det inrymmer administrativa lokaler för Lidingöbanan, trafikledningsexpedition, vil- och fikarum och fackexpedition. Den bakre delen av byggnaden, ursprungligen byggd som vagnhall och senare använd som verkstad, är numera uthyrd till studioverksamhet.

Ove555
2/11/12, 6:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Älmhults Stationshus. Från nordöst

Ove555
2/11/12, 6:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Från Nordväst

Ove555
2/11/12, 7:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Diös stationshus, 10 km norr om Älmhult

Ove555
2/12/12, 2:36 PM
#20

Jag fotograferade ett gammalt stationshus i går som nu används antingen till sommarstuga eller bostadshus, jag vet inte vilket.  Och jag såg ingen skylt med byns namn som var kvar på huset. Så förmodligen har dom plockat bort skylten och kanske inte vill att så många ska veta att det varit ett stationshus? Så jag vet inte om det är så lämpligt att jag lägger in den bilden här

Annons:
Inkanyezi
2/12/12, 9:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Nog kan du lägga upp ett stationshus som används som bostad, det ska inte vara något problem alls.

Här är ett stationshus till. Saltsjö-Duvnäs vid Saltsjöbanan. Stationshuset används inte för sitt ursprungliga ändamål, men det inrymmer en restaurang och en kiosk, och kan möjligen också användas som bostad.

Inkanyezi
2/12/12, 11:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Jag lägger in en till från dagens cykeltur i snömodden, Nacka Station. Kiosken flaggar för glass, men jag tror inte det säljer så bra, även om solen skiner.

Inkanyezi
2/13/12, 5:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Jag fyller på med ett stationshus till från gårdagen, Storängen, också Saltsjöbanan.

De flesta av de äldre stationshusen runt Stockholm har valmade tak, och många av dem har utställt takskägg, dock har Storängens stationshus inte något brett skyddande takskägg. Det här stationshuset är numera bostad.

[SonjaG]
8/13/16, 8:34 PM
#24

Varför upphörde denna intressanta tråd? Jag vill se fler vackra gamla stationshus!!!

[SonjaG]
8/22/16, 9:09 PM
#25

Är det ingen som har lite stationshus på lager?

perk
8/23/16, 11:04 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Här är ett stationshus från v Värmland 🙂

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

[SonjaG]
8/23/16, 11:36 AM
#27

Snyggt! Är det i bruk?

Annons:
perk
8/23/16, 12:35 PM
#28

#27 Nej tyvärr det har blivit som ett annex till ett värdshus, som ligger på andra sidan spåren. Men en del tåg stannar fortfarande 🙂

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

[SonjaG]
12/27/17, 4:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Mjölby stationshus.

Stigfinnaren
12/28/17, 8:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Det här är Hindås stationshus. Förra året blev det renoverat i samma färger så det är ännu finare nu.

[SonjaG]
1/27/18, 8:57 PM
#31

Vackert gammalt trähus!

Upp till toppen
Annons: