Annons:
Etikettbildhantering
Läst 1913 ggr
Staffan
9/15/05, 3:57 PM

Skärpedjup

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag häromdagen läste tråden "Vilken bild föredrar du?" blev jag återigen påmind om hur förbaskat skönt det är med bilder som har ett litet/kort skärpedjup.

Jag antar att min förtjusning över denna egenskap/effekt framförallt bottnar i den känsla av djup som bilden får och det fokus jag kan ägna åt bildens motiv.

Ibland händer det att jag har tagit ett bra fotografi och i efterhand vill lägga till detta skärpedjup av ovanstående anledningar. Detta är då inte speciellt svårt att göra om man har tillgång till det eminenta programmet Photoshop.

På bifogad bild har jag markerat det verktyg du ska använda för att markera området som du vill göra suddigare i din bild. Genom att hålla nere musknappen på verktyget får du ytterligare valmöjligheter för detta verktyg. När väl området är markerat så väljer du -> Filter -> Blur -> Blur more i menyraden i Photoshop. Om det behövs kan du upprepa detta flera gånger.

Det kan vara ganska tidskrävande att göra det riktigt bra men ibland kan det vara värt besväret!

Mvh // Staffan

Annons:
johan
9/15/05, 4:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Håller med dig Staffan!

I synnerhet tycker jag att porträtt alltid blir mycket vackrare när det är kort skärpedjup, dvs. suddig bakgrund.

Det samma gäller närbilder på t ex blommor.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

johan
9/15/05, 4:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Bild på blomma.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

johan
9/15/05, 4:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Fågel.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Citron
9/15/05, 9:30 PM
#4

Jag trodde jag kunde allt om photoshop, men det här var då någonting nytt.

Jag har en massa bilder jag behöver göra det här på. Tack

- Jim

Robert
9/15/05, 10:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Staffan, tack för ett mycket bra tips!

Det finns ett annat sätt att lägga på kort skärpedjup i efterhand. I bifogad bild så gjorde jag såhär:

Först markerade jag min dotter, svängde om på markeringen genom att trycka på Shift+Ctrl+I, markeringen sparade jag som kanal ("Save seleciton as a channel") i Channels. Tog upp min nya Alpha och med gardient tool inställning reflected gardiant så gjorde jag en mjuk övergång upp en bit i bild. Därefter gick jag in på Layers och valde Filter->Blur->Lens Blur, i fönstret kan jag sedan välja min Alpha kanal. På så sätt får jag en fin övergång på oskärpan.   

Johan, fina bilder du har lagt upp!

Hälsningar

PS. Hoppas ni fatta något av vad jag beskrev här ovan, i annat fall så gör jag en artikel och beskriver det hela mer i detalj.

Staffan
9/15/05, 11:53 PM
#6

Tack Robert, det var nytt för mig att man kunde göra så. Läser gärna mer om hur man kan använda Channels - de verkar användbara!

Mvh // Staffan
ps. Glömde i #0 säga att man givetvis kan välja Blur många gånger för att få en krafttigare och mer påtaglig oskärpa - har kompletterat med det nu… :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: